Chyby, ktoré naisto zahubia každý startup

Alexandra Dulaková / 3. septembra 2015 / Lifehacking

Popri užitočných radách o tom, čo treba robiť aby sa dostavil úspech existuje aj ich opačná verzia. Tu je pár vecí, ktorým by si sa ako ambiciózny startupista mal vyvarovať, ak chceš, aby sa tvoj projekt dožil svetlejších dní.

 

1. Jediný founder

Ani významní investori nedôverujú tak malému tímu. Presvedčiť ich musíš aspoň vo dvojci, inak neuveria, že z tvojej snahy vzíde niečo skutočne sľubné. 

 

2. Zlé miesto

Ideálnym miestom by samozrejme bol Sillicon Valley, ale ostaňme pri zemi – aspoň pre začiatok. Je jednoduché pochopiť, prečo sa na zlom mieste startupom veľmi nedarí. Jednoducho tam skapal pes a niet ani cieľovej skupiny, ani vhodných investorov. 

 

3. Nejasné zadanie

Ak nie je celkom jasné, do čoho sa tvoj projekt púšťa, len ťažko niekoho presvedčíš o jeho úspechu. A ak je jediným dôvodom tejto opatrnosti strach z konkurencie, potom na trhu evidentne nemáš čo robiť. 

 

 

 

4. Nič nové pod slnkom

Google už jeden je, Facebook tiež, takže keď chceš urobiť dieru do sveta, dobre si rozmysli, či už niekto s niečím veľmi podobným neprišiel, alebo rovno neuspel. V takom prípade je veľmi nepravdepodobné, že ho nahradíš

 

5. Tvrdohlavosť

Ak si myslíš, že ty vieš vždy najlepšie ako postupovať a nebudeš načúvať kritike svojich zákazníkov, ďaleko sa neposunieš. Feedback hrá vo vývoji významného produktu kľúčovú rolu – niekto s ním predsa musí byť spokojný, aby si ho kupoval a aby ho využíval. A ten niekto musí byť zákazník, nielen ty. 

 

6. Zlí programátori

Tých zlých je veľa (ako vo všetkom) a dobrých len málo. Chce to šťastie, nájsť ideálneho a skutočne talentovaného programátora, najmä pokiaľ sa do programovania sám nevyznáš. Je ale jasné, že chybné rozhodnutie môžeš startup úplne pochovať. 

 

 

7. Zlá reklama

To, či startup uspeje, závisí prirodzene aj od toho, či stihne osloviť dostatočné množstvo ľudí. Konkrétne to musia byť ľudia, ktorí by o projekt mohli mať záujem. Rozhoduje teda aj spôsob reklamy a miesto (napríklad sociálne média), pri ktorom existuje vyššia pravdepodobnosť úspechu. Je dôležité ho včas nájsť.  

 

8. Pomalý priebeh predstavovania produktu

Ak sa ti do predstavovania produktu širokej verejnosti príliš nechce, dá sa to pochopiť. (Trochu) Predsa len, toľko času a energie a ono to pritom vôbec nemusí vyjsť. Strach je prirodzenou reakciou. Lenže ak budeš otáľať príliš dlho, môžeš prepásť svoju jedinečnú šancu a takisto aj prísť o trpezlivosť kľúčových ľudí. Pritom by si sa mal najmä tešiť a byť nedočkavý, pretože vo svoje startupové dieťa musíš v prvom rade veriť. 

 

9. Príliš rýchle predstavenie produktu

Ani opačný extrém nie je najrozumnejší. Pokiaľ nie si pripravený zvládnuť všetko, čo so sebou podobné zverejnenie prináša, nebudeš si vedieť dať rady ani s každodennými úkonmi a celý projekt pohorí. Nehovoriac o tom, že pripravený nemusí byť ani produkt. A s takým produktom nebude chcieť narábať nikto. 

 

10. Nejasná predstava užívateľa

Pokiaľ si nie si úplne istý, že sa nájde človek alebo cieľová skupina, ktorá si tvoj produkt s vysokou pravdepodobnosťou zamiluje, načo sa vôbec obťažuješ? Toto nie je hra, aj keď to môže zábava. 

 

 

11. Príliš málo peňazí

Presne vypočítané výdavky sú síce skvelá vec, no treba mať aj trochu fantázie a počítať s tým, že startup sa bude vyvíjať aj sám a nepredvídane. Takže je vždy lepšie mať pri sebe o trochu viac, aby si dokázal využiť celý jeho potenciál. 

 

12. Privysoké výdavky

Pokiaľ si nie si istý, či ti ostane dostatočné množstvo na ďalšie významné kroky startupovej dráhy, radšej sa s míňaním kroť. Môže sa stať, že ti už nikto nič nedaruje a projekt nevynesie dostatočné množstvo zdrojov – to ho úplne odpíše. 

 

13. Príliš veľa peňazí

Na jednej strane je fajn ich mať, no na druhej v tebe ich prebytok môže vyvolať pocit, že si pánom sveta a kráľom absolútneho úspechu. Netreba zabúdať, že v prvom rade chceš vždy urobiť dojem na užívateľov, nie na investorov. A preto netreba zaspať na vavrínoch pokiaľ produkt ešte nie je dostatočne dobrý. 

 

 

14. Nesprávny prístup k investorom

Keď sa rozhoduješ medzi spokojnosťou investorov a zákazníkov, vždy sa prikloň bližšie ku zákazníkom. Pokiaľ si získaš ich priazeň, peniaze od investorov sa postupne dostavia, pretože investori vycítia sľubný potenciál. Naopak to nefunguje.

 

15. Väčší dôraz na profit ako na zákazníkov

Zarobiť môžeš aj neskôr a preto to môžeš dočasne odkladať. To sa ale nedá povedať o zákazníkoch. Buď na ich urobíš dojem okamžite a ponúkneš im niečo, čo využujú hneď, alebo ich záujem stratíš a už ho znova nezískaš. 

 

16. Nízka angažovanosť

Startupy sa nekončia za múrmi tvojho dočasného pracoviska. Treba pracovať aj na ľudskej stránke, nielen sedieť za počítačom. Programovanie je síce kľúčom k úspechu, no sú ním aj ľudia, ktorých musíš stretnúť a zapôsobiť na nich. A to za teba nikt neurobí. 

 

 

17. Nezhody medzi zakladateľmi

Je to bežné, je to normálne a dá sa to čakať. Každý máme iné predstavy a očakávania. Ak nie na začiatku, tak časom určite. Je len na nás, či ich dokážeme skĺbiť, alebo či naše rozdiely pochovajú sľubný projekt. 

 

18. Nedostatočná snaha

Do rozbiehania startupu sa musíš vložiť telom aj dušou. Nestačí len polka tvojho času a sústredenia, chce to celý tvoj čas, námahu, kreativitu a hlavne presvedčenie, že to uspeje. Pokiaľ toto presvedčenie chýba, poprípade pokiaľ máš rozbehnutých viac projektov naraz, jeden z nich bude zaostávať. A možno to bude práve ten s najväčším potenciálom, len to nikdy nezistíš, lebo ho príliš skoro necháš plávať.

 

zdroj: Business Insider 

Pridať komentár (0)