Čína pripravuje magneticky levitujúci vlak

Dárius Polák / 8. novembra 2016 / Tech a inovácie

Preteky o vybudovanie najrýchlejšieho vlaku na svete sú v plnom prúde.

Čínska železničná Rolling Stock Korporácia (CRRC) je jedným z najväčších výrobcov vlakov a vlakových súprav na svete. Prednedávnom korporácia oznámila, že začala pracovať na novom type magneticky levitujúceho vlaku, ktorý bude schopný dosiahnuť rýchlosť 373 míľ/h (600 km/h), vďaka čomu by stal rýchlejším ako akýkoľvek komerčný vlak, ktorý v súčasnosti jazdí po koľajniciach.

Štátom vlastnená spoločnosť už začala na budovaní koľajníc, na ktorých tento vlak otestuje. Firma takisto pracuje na jednoduchšom variante maglevu, ktorý dosahuje rýchlosť „len“ 124 míľ/h (200 km/h). Cieľom je „ustanoviť domácu technológiu a štandardné systémy pre nové generácie stredne a vysoko rýchlych maglev vlakov, ktoré môžu byť aplikované globálne“.

Vysoko-rýchlostná železničná sieť Číny je vďaka svojim 12 400 míľam (19 955 km) koľajníc najväčšia na svete. Doposiaľ ju sponzoroval štát vo výške sumy 538 miliárd dolárov. V posledných rokoch sa prevádzkovatelia vlakov na celom svete naháňajú za čoraz rýchlejšími a rýchlejšími vlakmi. Minulý rok maglev vlak v Japonsku dosiahol rýchlosť 366 míľ za hodinu (589 km/h), čím prekonal svetový rekord starý 12 rokov. Vlak však nebude pripravený na komerčné použitie až do roku 2027 z dôvodu obáv infraštruktúry a nákladov na vybudovanie dlhých železničných tratí.

V súčasnosti je Šanghajský Maglev najrýchlejším komerčne prevádzkovaným vlakom na svete, kedy je prevádzkovaný medzi mestom Šanghaj a Medzinárodným Letiskom Pudong rýchlosťou 267 míľ/h (429 km/h). Maglev vlaky sú schopné dosiahnuť túto obrovskú rýchlosť vďaka tomu, že vymenili tradičný systém koľají za systém, ktorý je poháňaný magneticky vzduchovým vankúšom. Elektromagnety zároveň ťahajú vlak smerom vpred a tlačia ho vpred aj zozadu. Náklady na konštrukciu však v porovnaní s tradične naftovými vlakmi dosahujú astronomické výšky. Maglev je však viac udržateľný a rýchlejší, kvôli čomu je Čína taká tvrdohlavá.

CRRC nevytvára vysoko-rýchlostné projekty iba v Číne. Spoločnosť má takisto projekty vo Veľkej Británii, Austrálii, Juhovýchodnej Ázii, Iráne, Mexiku, Turecku, Thajsku, Indonézii a Rusku. Za zmienku stojí, že USA v tomto zozname chýba, čo je v dôsledku toho, že tamojšie spoločnosti majú problémy s komerčným spustením tejto technológie. Za to sa však môžu pochváliť svetovým rekordom, ktoré držia vzdušné sily USA (US Air Force) s rýchlosťou 633 míľ/h (1018 km/h).

Druhá zmienka, ktorá stojí za to je, že v tomto zozname chýba aj Slovensko :) Na druhej strane, pokiaľ vyjde projekt Hyperloop, nebudeme mať čo až tak závidieť. Vieš si však predstaviť vysoko-rýchlostné vlaky jedného dňa i na našich koľajniciach? Občas treba aj snívať však…

maglev

zdroj: theverge.com, zdroj fotografií: theverge.com

Pridať komentár (0)