Čínsky startup ti požičia bicykel takmer zadarmo!

  • Milióny obyvateľov Pekingu cestujú denne do práce alebo škôl, no čoraz viac ich prestáva využívať svoje autá. Bicykle sa stávajú v Číne určitým symbolom, až spôsobom života. To si uvedomilo niekoľko čínskych startupov zaoberajúcich sa práve vypožičiavaním bicyklov a rozhodli sa s tým niečo urobiť.
  • Milióny obyvateľov Pekingu cestujú denne do práce alebo škôl, no čoraz viac ich prestáva využívať svoje autá. Bicykle sa stávajú v Číne určitým symbolom, až spôsobom života. To si uvedomilo niekoľko čínskych startupov zaoberajúcich sa práve vypožičiavaním bicyklov a rozhodli sa s tým niečo urobiť.

Spoločnosť Ofo patrí medzi lídrov na čínskom trhu v oblasti bike-sharingu. Tento spôsob zdieľania bicyklov v uliciach Pekingu im priniesol nemalé zisky a celková hodnota spoločnosti už prekročila hranicu jednej miliardy dolárov. V tesnom závese za Ofo je spoločnosť Mobike, ktorej sa podarilo len vo februári tohto roka zarobiť vyše 300 miliónov dolárov. A to nie sú jediní dvaja súperi, bojujúci o revolúciu v doprave krajiny. Spoločnosti ako Bluegogo a Forever vyrástli za posledný rok rapídnym spôsobom, a tak konkurencia v bike-sharingu je v Číne na vzostupe.

Zdroj: ofo.so

Zdroj: ofo.so

„Každý chce v Číne vlastniť svoju vlastnú internetovú spoločnosť,“ povedal Mark Tanner, zakladateľ spoločnosti China Skinny, ktorá je jednou z najznámejších marketingových agentúr na čínskom trhu. „Z pohľadu biznisu to vôbec nedáva zmysel“ povedal.

Len za malý poplatok 1 Juanu, čo je približne asi 15 centov, si môžeš vypožičať bicykel aj na niekoľko dní. Čím to je, že je to tak lacné? Práve spomínaná konkurencia a súťaženie medzi spoločnosťami, tlačí cenu za vypožičanie bicykla nadol. Tie sa však často stávajú terčom vandalov a zlodejov, či dokonca ľudí, ktorí ich skrývajú pred ostatnými a limitujú tak ich dostupnosť.

Ofo vzniklo ako študentský projekt na Pekingskej Univerzite v roku 2014. Jeho zakladateľ Dai Wei odišiel z univerzity, aby sa mohol naplno venovať svojmu nápadu. Dai spolu so svojimi ďalšími kolegami zo začiatku len preskúmaval lokálny cykloturizmus, než sa naplno vydal cestou bike-sharingu.

Bicykle ako symbol čínskej robotníckej triedy, získali svoju rýchlorastúcu popularitu hlavne medzi mladými ľuďmi. Priemyslu v tomto odvetví sa podarilo pritiahnuť veľa investorov a ponúknuť tak ľudom alternatívnu a tradičnejšiu metódu cestovania.

 

Zdroj: seoagencychina.com

Zdroj: seoagencychina.com

Úspešnejší z dvojice najväčších konkurentov, Ofo, pracuje prostredníctvom mobilnej aplikácie. Postup je úplne jednoduchý. Cez aplikáciu si užívateľ vyhľadá najbližší bicykel. Ten sa mu po zaplatení cez aplikáciu a naskenovaní QR kódu odomkne a je k dispozícii. Potom je to už len na užívateľovi, kde daný bicykel odstaví. Využíva sa na to GPS technológia, takže Ofo vždy vie, kde sa všetky bicykle nachádzajú.

Cieľom týchto spoločností nie je len samotný čínsky trh. Ofo funguje aj krajinách ako Singapur, USA a Veľká Británia, kde ich aplikáciu využíva viac ako 20 miliónov užívateľov. Mobike sa sústreďuje zatiaľ v deviatich mestách po celej Číne a s viac ako stotisíc bicyklami v uliciach Šanghaja. Obe spoločnosti sa chcú do budúcna zamerať aj na európsky trh, kde v súčasnej dobe existuje viac ako 600 rôznych prevádzok zaoberajúcich sa zdieľaním bicyklov.

Zdroj: bloomberg.com

Najnovšie videá

Teraz najčítanejšie

Aktuálne čítajú

Trendové videá