Čo robiť predtým, ako začnete zháňať fundraising

  • Leto je čas, kedy sa mladý podnikatelia najčastejšie snažia získať financie na svoje projekty. Pri fundraisingu však existujú stále dookola sa opakujúce problémy. Keď dôjde na otázku duševného vlastníctva, väčšina mladých startupistov kuká jak "pero z gauča". Ako sa teda pripraviť na túto a podobné otázky od investorov? Poradíme vám.
image_1408533300.jpeg
  • Leto je čas, kedy sa mladý podnikatelia najčastejšie snažia získať financie na svoje projekty. Pri fundraisingu však existujú stále dookola sa opakujúce problémy. Keď dôjde na otázku duševného vlastníctva, väčšina mladých startupistov kuká jak "pero z gauča". Ako sa teda pripraviť na túto a podobné otázky od investorov? Poradíme vám.

Nie je nič horšie ako vidieť „vybuchnúť“ oduševnený pitch motivovaného foundera. Otázka ako napr.  ochrana duševného vlastníctva (DV) alebo dlhodobé plány na ochranu DV, vedia rozhodiť nejedného rečníka. Nedoriešená ochrana DV môže byť extrémnou bariérou pre vstup na iné trhy, čo si veľa founderov neuvedomuje. Hlavne keď v snahe získať nejaké tie financie, chodia po všetkých možných investoroch a strieľajú svoj pitch zľava – zprava. Aj keď si osobne nemyslím, že by zámerom investora bolo ukradnúť váš nápad, treba byť opatrný. 

 

4 rady, ktoré by vám mohli pomôcť predtým, ako pôjdete zháňať financie:

 

1. Používajte tzv. Non-Disclosure Agreement (NDA): slovensky – dôverný dodatok alebo dohoda o mlčanlivosti

Ako som spomínal, osobne si myslím, že by bolo v záujme investora kradnúť vaše nápady. Platí totiž, že so zlodejom nebude chcieť nikto dvakrát spolupracovať. Ak máte ale projekt, ktorý vyslovene závisí od tretej strany (dodávatelia, partneri, zákazníci) odporúča sa nechať si podpísať NDA. Každopádne vám to pomôže rýchlejšie odhaliť vaše publikum, profesionálny investor vám pravdepodobne odmietne podpísať takýto dodatok. Už bude závisieť  len a len na tom, ako si sami ceníte váš nápad :).

 

 

2. Majte dlhodobú stratégiu ako ochrániť vaše DV

Neznamená to, že musíte mať na všetko ochrannú známku alebo patent. Práve naopak, je to dôležitá otázka pre investora týkajúca sa príchodu možných konkurentov na trh. Tu platí aj základná zásada – NIKDY NEHOVORTE, ŽE NEMÁTE KONKURENCIU!!! Verte mi, máte konkurenciu, len buď o nej neviete alebo ste si urobili zlý market research.  Dôležité je byť pripravený na túto otázku, aj keď by to malo znamenať priznanie, že momentálne nemáte peniaze na ochranu DV. Nevadí, na to predsa zháňate investora. Taktiež je veľmi dôležité, aby ste boli majiteľmi všetkého vášho DV. Angel investor na to nemusí prísť, ale VC pri due diligence na to určite príde, to si buďte istý.

 

3. Majte poriadne vysporiadané vzťahy medzi co-foundermi

Investori budú vždy dbať na to, aby  boli vzťahy v manažmente jasne definované v spoločenskej zmluve alebo v inej dohode (najlepšie v listinnej podobe a nie na dobré slovo). Ústna dohoda a podanie rúk sa len veľmi ťažko dokazuje na súde :). Stačí sa pozrieť na príklad bratov Winklevossov a zakladateľa Facebooku Marka Zuckerberga. Aj keď si následne vysúdili desiatky miliónov, neodporúčal by som tento postup!

 

4. Buďte opatrný, keď dávate verejný pitch

Nadväzuje to na bod č.1, dávajte si pozor, keď dávate verejný pitch. Asi nebudete dávať každému v publiku podpisovať NDA, preto treba týmto podmienkam prispôsobiť svoj pitch. Je dobre naučiť sa rozprávať ako politik – hovoriť veľa a pritom nepovedať nič. V tomto zmysle povedať len toľko, aby bol jasný princíp a myšlienka a nezachádzať pritom zbytočne do detailov.

 

Dúfam, že vám týchto pár rád pomôže v budúcom fundraisigu. Good luck!

 

 

 

 

Najnovšie videá

Teraz najčítanejšie

Aktuálne čítajú

Trendové videá