Čo sa na Slovensku v roku 2015 nevydarilo

  • Do nového roka už v podstate rátame hodiny a je správny čas zosumarizovať si, čo sa na slovenskej scéne za posledných 12 mesiacov udialo.
fb.php
  • Do nového roka už v podstate rátame hodiny a je správny čas zosumarizovať si, čo sa na slovenskej scéne za posledných 12 mesiacov udialo.

Je dôležité poučiť sa zo svojich chýb. No múdrejší človek sa poučí z chýb iných, Aj o tom je tento článok.

Na samotnej startupovej scéne sa ukázalo pár nádejných projektov, no žiadna pecka neprišla. S tým by som si hlavu nelámal, každý veľký projekt raz začínal v malom. Veľmi sa teším, čo slovenské startupy v najbližších rokoch ukážu. Spoločnosťou v roku 2015 rezonovali skôr negatívne udalosti a fakty.

 

Rozdelená spoločnosť

Startitup nie je a nikdy nebude politický portál. Nie je našim cieľom vyjadrovať sa k témam ako utečenecká kríza, či homosexuáli. Na čom sme sa však v redakcii zhodli je, že práve rozdelená spoločnosť, aká tu nebola snáď od roku 1999, je to najhoršie, čo sa startupovému a podnikateľskému prostrediu mohlo stať. Veď ľudia prerušovali spolupráce pre obyčajné statusy na facebooku!

Ak sa chceme ako spoločnosť posunúť dopredu, nesmieme sa navzájom súdiť za názory. Nech už sme na ktorejkoľvek strane. Niekedy by som sa vážne rád vrátil k časom, keď sme si mysleli, že Facebook je platforma na vypĺňanie kvízov typu „Aké si ovocie?“

Skutočne je dôležité, čo si ten šikovný chalan, s ktorým si chcel rozbehnúť startup, myslí o sexuálnej výchove na školách? Chce to trochu tej „ľudskosti“. A hlavne medzi nami, Slovákmi.

elitedaily_simone_becchetti_friend_groups-800x399

 

La Cocotte

Starosta Starého Mesta Radoslav Števčík opodstatnene zobral názov bistra La Cocotte osobne. Zariadeniu napriek predošlým dohodám vypovedal nájomnú zmluvu a nariadil vysťahovanie prevádzky. Konateľka Katarína Castrovilli sa našťastie nevzdala, Krajský súd rozhodnutie starostu zrušil a sympatický podnik na Grösslingovej ulici funguje ďalej. Čo si z toho môžme vziať my? Nenechaj sa nikým zastrašiť a bojuj až do konca. Ona si tá spravodlivosť vždy napokon cestu nájde.

 

Techmatch

Startupová konferencia za bezmála 1,5 milióna eur, o ktorej nikto poriadne nevedel. Keby sa niekto z nudy nevŕtal v zmluvách, zrejme by sa na to ani nikdy neprišlo. Ako na desiatky (to som ale veľmi jemný) iných vecí.

45000 eur ako položka na investorov. Pre mňa absolútne nepochopiteľné, keďže všetky obdobné eventy fungujú presne na opačnom princípe, kde PRÁVE investori MUSIA zaplatiť, aby sa takéhoto eventu mohli zúčastniť. To isté platí aj pre zástupcov korporácií. Väčšina konferencií na Slovensku funguje na tomto princípe. Štátny Techmatch ale nie.

Startupy, ktoré sa konferencie zúčastnili, navyše z výraznej miery prichádzali zo zahraničia. Jeden a pol milióna eur teda išlo nezmyselne na konferenciu, ktorej prínos startupovému prostrediu bol prakticky nulový. Vážne sa nedali tie peniaze použiť lepšie?

Celkovo sa z viacerých položiek na zozname krúti hlava. A to ešte nevidíš na zozname internet za 12000 eur – ktorý vraj poriadne nefungoval.

Že sa veci dajú robiť dobre a nie draho ukázala napríklad konferencia Reactive 2015, kde sme boli jedným z hlavných mediálnych partnerov.

Šéf SBA bol pod tlakom verejnosti po čase odvolaný, naši čitatelia s tým však podľa komentárov spokojní neboli – už bolo aj tak príliš neskoro.

 

Klesajúca kvalita

Fandíme každému začínajúcemu podnikateľovi a každému dobrému nápadu. Subjektívne si však myslím, že niektorí sa až príliš snažia nájsť dieru na trhu a idú do produktov, ktoré sa vymykajú zdravému rozumu. Druhým faktorom je moje obľúbené Indiegogo, kde čoraz častejšie narážam na kampane zo Slovenska spracované tak neuveriteľne zle, že to musím ísť rozdýchať.

Na druhej strane som navštívil niekoľko Startup Weekendov a musím povedať, že celkovo kvalita nápadov a množstva šikovných ľudí na Slovensku stúpa. Vidno to aj na počte aktívnych startupov.

 

Miliarda eur na informatizáciu. Ale akú informatizáciu?

Estónsko urobilo špičkový e-government za 80 miliónov eur. My sme na informatizáciu vysolili miliardu eur. A výsledok nevidno. Na stole leží na tento účel ešte 800 miliónov eur a ďalšie takéto fópá sa nesmie zopakovať. Buďme teda radi, že medzičasom vznikla iniciatíva Slovensko.digital, ktorá chce tieto zvyšné prostriedky využiť maximálne efektívne. Žiadne pohľady späť, len jasná vízia dopredu. Čo bolo, bolo. Stala sa opäť veľká „chyba“, no nemá zmysel sa v minulosti donekonečna vŕtať. Pred sebou máme veľké výzvy a poďme urobiť veci najlepšie, ako vieme.

 

Droppie

Vyššie som bol dosť kritický, tuto na to však nie je dôvod. Droppie patrilo medzi slovenské startupy, ktoré mali potenciál urobiť dieru do sveta. Žiaľ, očakávania sa nestretli s realitou.

AppStoreShotsMerged-690x375

 

„Postupne sa nám ale začala odkrývať nepríjemná realita: content, ktorý tu bol tvorený, nebol dostatočne relevantný a silný, aby sa ľudia vracali. To je tiež dôvodom, prečo sa nám nedarilo udržať rast bez jeho živenia nákladnou reklamou. Zistili sme, že blízkosť umiestnenia (“location proximity”) nestačí k tomu, aby sme zaistili pre naších používateľov zaujímavý obsah. Na to je potreba oveľa viac technológií, ako napríklad rozpoznávanie obrazu. Nanešťastie, väčšina z nich ešte nie je dostupná a ich vývoj by bol pre nás priveľkým sústom,“ napísali chalani nedávno vo vyjadrení.

Droppie načrtlo cestu, niečo tomu však chýbalo. Chalani 1.12.2015 svoj projekt uzavreli.

Je to hanba? Nie je. Štatisticky uspeje tak 1 z 10 startupov. Droppie je jedným z prvých slovenských startupov, ktorý takto verejne ukončil svoje pôsobenie. Môžme však v najbližších rokoch očakávať nejeden podobný prípad. Znamená to, že sa máme prestať snažiť? Nie, práve naopak. Musíme makať ešte tvrdšie. Aby sme práve my boli ten jeden z desiatich.

Rok 2015 je už pomaly ale iste za nami. Čo sa stalo, stalo sa, môžeme sa poučiť, ale ísť ďalej musíme – ideálne s čistou hlavou do nového úspešného roka.

Najnovšie videá

Teraz najčítanejšie

Aktuálne čítajú

Trendové videá