Čo som sa ako CEO VISIBILITY naučil

  • VISIBILITY vznikla oficiálne v auguste 2009. Zakladal ju môj spoločník Rado a v podstate od prvého dňa som s ním biznis rozbiehal aj ja. Vrátil som sa po niekoľkých rokoch zo zahraničia (škola, práca, cestovanie), nemal som žiadne záväzky ani iné pracovné (atraktívne) ponuky.
Ja-vo-VISIBILITY
  • VISIBILITY vznikla oficiálne v auguste 2009. Zakladal ju môj spoločník Rado a v podstate od prvého dňa som s ním biznis rozbiehal aj ja. Vrátil som sa po niekoľkých rokoch zo zahraničia (škola, práca, cestovanie), nemal som žiadne záväzky ani iné pracovné (atraktívne) ponuky.

Postupom času som riadenie VISIBILITY prevzal úplne a Rado sa z agentúrneho života stiahol. Všetko sa to udialo tak prirodzene, že ani neviem povedať dátum, od kedy bolo rozhodovanie plne na mne. S Radom sa, samozrejme, neustále radíme, ale je to skôr o strategických veciach. Máme teda za sebou 6,5 roka fungovania a pripadá mi to ako veľmi pekné a okrúhle číslo, aby som napísal tento článok.

Za tých niekoľko rokov, čo podnikám, som mal možnosť spoznať stovky, možno aj tisícky nových ľudí, navrhnúť, konzultovať alebo vidieť stovky online aj offline projektov a na niekoľkých z nich sa aj sám autorsky podieľať. Zo štatistického pohľadu je to zanedbateľné množstvo a osobne sa ani zďaleka neprofilujem do pozície mentora alebo biznis odborníka. Skôr na sebe vnímam, že mi tých 6 rokov dalo oveľa viac ako nejaká škola alebo kurzy (tým žiadnym spôsobom nechcem zhadzovať potrebu vzdelávať sa).

Aj preto nemajú postrehy a skúsenosti v tomto článku ambíciu byť návodom, ako robiť alebo nerobiť veci v biznise. Je to jednoducho moja skúsenosť, moje pocity a moje videnie sveta okolo. Berte to ako príklad či inšpiráciu, no za uplatňovanie postrehov do praxe nenesiem žiadnu zodpovednosť.  A ešte jeden disclaimer, pri písaní tohto článku neboli zranené žiadne zvieratá…

Žiadne stretnutie nie je strata času

Určite to poznáte, hlavne ak sa pohybujete v obchode. Je veľa stretnutí, po ktorých si poviete: „Toto bola fakt strata času”. Možno ste zistili, že ten človek je úplne mimo, nemá vôbec peniaze alebo vám nemá čo ponúknuť.

Osobne mám však trochu iný názor. Žiadne stretnutie nie je stratou času. Koľko ľudí poznáte, toľkokrát ste človekom. Každý nový kontakt je priestor pre vás komunikovať svoje hodnoty a názory a nikdy nemôžete vedieť, kedy sa to začne vracať späť.

Ak sa na to pozrieme z toho biznisového pohľadu, možno že ste strávili hodinu s človekom, ktorý má 50 eur na rozbeh svojho nového projektu, ale to neznamená, že o rok nebude mať 5 miliónov eur. Ak ho zatratíte hneď po prvom stretnutí, zatvárate si dvere k potenciálnej budúcnosti.

Aby som nebol len materiálny, to isté platí aj pre nebiznisové stretnutia. Nedávno som bol na jednom večierku. Celý večer som sa rozprával s vedúcim električkového depa v Prahe. V podstate úplne odlišný typ osoby, na aké som zvyknutý a aké obvykle stretávam počas dňa. A práve v tom bolo to čaro. Mohol som celý večer kecať o podnikaní, sebarozvoji alebo cestovaní (také typické témy z môjho okolia), namiesto toho som sa dozvedel obrovské množstvo nových informácií o tom, ako fungujú pražské električky a hromadná doprava. Mne dal ten rozhovor oveľa viac ako prázdne kecy za okrúhlym biznis stolom. Proste toto stretnutie pre mňa nebolo stratou času. Žiadne stretnutie nie je, aj keď sa tak na prvý pohľad môže javiť…

 

Učíte sa každú sekundu a od každého

Na stretnutia naväzuje určite aj druhý bod a to, že osobne sa učím každú sekundu od všetkých okolo mňa. Je úplne irelevantné, čo máte za sebou, ako vysoko ste v spoločenskej či profesnej hierarchii. Ak sa naučíte počúvať a vyhľadávať informácie, pokojne sa niečo dozviete aj od pani upratovačky vo vašej firme (nechcel som nejako znevážiť povolanie upratovačky, ale ako príklad profesného rozdielu sa to hodí).

Nevychádzate s niekým alebo nemáte niekoho radi? Naučte sa vnímať jeho zlé vlastnosti, aby ste sa im vyvarovali vo svojom osobnom živote. Snažte sa pochopiť ich pôvod.

Pár rokov dozadu som v Japonsku stretol úžasného chlapíka. Mal asi 40 rokov, 150 cm, utiahnutý a pokorný prejav. Na Slovensku by sme ho pokojne označili ako „pošuk” či „trtko”. Ten človek vlastnil továreň na výrobu komponentov pre autá s obratom vyšších miliónov EUR. Doma mal zaparkované Ferrari, Porsche a ďalšie asi tri autá. Jeho pokora a skromnosť by sa však dali rozdeliť medzi 20 ľudí a každý by mal ešte na rozdávanie. Jednoducho povedané, ja sa učím každú sekundu a od každého, niekedy menej, inokedy viac, ale vždy sa niečo naučím. Skúste aj vy!

 

Je to o psychológii a ľuďoch

Celých 6,5 roka spojených s VISIBILITY bolo hlavne o psychológii a ľuďoch. Biznis a podnikanie budú len veľmi ťažko úspešné, ak sa nenaučíte pracovať s osobnosťou každého jedného človeka individuálne.

Potenciálny problém sa začína vynárať, keď je tých ľudí viac. A niekedy len ťažko nájdete rozdiel medzi škôlkou a 40-ročnými ľuďmi. Čerstvo v pamäti mám jeden interný problém, keď sme si museli sadnúť s dvomi projektovými manažérmi, lebo jeden si neustále doberal toho druhého a ten si s tým nevedel poradiť inak ako eskalovaním problému vyššie. Na prvý pohľad úsmevná situácia, ktorá ale môže vyústiť do hlbšieho problému v celom tíme.

Nikdy sa nestane, že sa budú mať všetci rovnako radi a o to asi ani nejde. Tím by mal byť kompatibilný so všetkými svojimi špecifikami, prednosťami a nedostatkami a je na lídroch, aby ich vedeli individuálne pochopiť a nasmerovať.

Aj týmto sa chcem poďakovať všetkým, čo vo VISIBILITY pracovali alebo pracujú, za ich čas a energiu. Psychológia a energia musia byť vzájomné, inak to fungovať nebude.

 

Správnych ľudí je na svete veľmi málo

V biznise to nie je to len o schopnostiach ľudí, ale aj (hlavne) o chémii. Existujú milióny schopných, motivovaných a nasadených ľudí, ktorí majú len jeden drobný problém. Nesadnete si s nimi po ľudskej stránke. A tam sa začína koniec akejkoľvek spolupráce. Chémia dvoch ľudí je porovnateľne dôležitá tak vo vzťahu, ako aj v práci.

S mojím spoločníkom Radom sme dve maximálne odlišné povahy. Ak by ste mohli vymenovať 10 mojich vlastností, zaručene bude mať Rado 9 z nich úplne opačné. A aj napriek tomu si dovolím tvrdiť, že nám to funguje. Že si pri podnikaní rozumieme a vieme sa vždy dohodnúť. Lenže na to, aby ste takého človeka našli, potrebujete veľkú dávku šťastia. A tú som ja mal aj pri príjimaní stážistov, keď VISIBILITY vznikla. Nastúpili k nám Marek a Júlia, dvaja študenti z UCM v Trnave.

Julka je dnes Managing Directorkou slovenskej VISIBILITY a Marek je na pozícii hlavného stratéga. Často sa stane, že máme odlišné názory, ale nikdy sa nestane, že sa nedohodneme. Jednoducho preto, že chémia tu funguje (teda pevne verím, že je to vzájomné :D). Mali sme šťastie na najlepších ľudí v kombinácii s chémiou, ideálna situácia…

 

Všade dobre, doma najlepšie

Už takmer pol roka žijem v Prahe. Vedenie slovenskej pobočky som prenechal Julke a ja sa venujem rozvoju oboch pobočiek VISIBILITY. Do Prahy som predtým chodil pravidelne asi dva roky, približne rok aj do Budapešti (tam už aktívnu pobočku nemáme). Naučilo ma to jedno, akokoľvek ste skúsení, v zahraničí budete dlho len cudzincom.

Osobne by som asi nevedel rozbehnúť biznis v inej krajine bez lokálnych ľudí. Je to taká drobná psychologická bariéra, ktorá sa nedá jednoducho označiť alebo popísať. Ak ste Slovák žijúci v Berlíne, určite sa vám podvedome lepšie komunikuje s iným Slovákom, ktorý chce s vami riešiť biznis v Nemecku (za predpokladu, že nemáte negatívnu spomienku z minulosti :)).

Už niekoľkokrát som pocítil, že som dal do prezentácie VISIBILITY potenciálnemu klientovi v Prahe príliš veľa „slovenského feelingu” a bolo to na škodu. Klient totiž nadobudol pocit, že sme slovenská agentúra s aktivitami v Prahe a to aj napriek tomu, že v Prahe máme 15 lokálnych ľudí. Ak by išiel na stretnutie môj český kolega, možno by to dopadlo lepšie v prospech nás.

Nie je to žiadna averzia, ide skôr o prirodzené podvedomé vnímanie osoby na druhej strane. Ak je osoba rovnakej národnosti, ste s ňou podvedome prepojení.

Work-life balance

Mladí a začínajúci podnikatelia (v dnešnom slovníku startupisti) si prejdú rôznymi etapami podnikania. Únava, drina a nespočetné nadčasy sú typickým sprievodným javom úvodnej fázy projektu alebo firmy. Problém podľa mňa nastane, ak si človek nenájde rovnováhu medzi osobným a pracovným životom.

Aby ste ma nepochopili zle, rovnováha neznamená 8 hodín spánku, 8 hodín v práci a 8 hodín na rodinu a koníčky. Rovnováha znamená, že človek pracuje tak, ako mu je to príjemné a vie to dostatočne pravidelne skombinovať s inými aktivitami, ako je šport, kultúra a oddych. Niekto v pohode zvláda 12 hodín roboty každý deň, pretože ho to baví a napĺňa, naopak, niekto vie vyhorieť už pri 8 hodinách denne, ak k práci nemá vzťah a je pod neustálym stresom.

Nadčasom a stresu sa asi nevyhnete, otázka je len, či ich viete skombinovať s inými aktivitami tak, aby ste boli v pohode.

 

Leadership príkladom

Kurzov a článkov o leadershipe je na internete pomerne veľa. Dokonca aj na našom blogu nájdete sériu článkov o emóciách a lídroch od Julky. Nijako sa teda nechcem pasovať do pozície lídra ani dávať rady, ako sa ním stať. Iba jeden postreh. Ak chcete, aby vám ľudia niečo uverili, musia to vidieť. Ak chcete, aby vás brali vážne, musíte im dokázať, že viete, o čom hovoríte.

Keď VISIBILITY začínala, robil som všetko. Od obchodu, account manažmentu až po správu PPC kampaní a link building. V starých časoch internetových katalógov som registroval weby od rána do večera. Stovky či tisícky hodín práce a osobná skúsenosť s väčšinou aktivít, ktoré agentúra teraz ponúka svojim klientom mi dáva mandát o tom hovoriť a byť aspoň trochu príkladom. Vzorom ale musíte byť vo všetkom, čo robíte. Nestačí byť perfektný odborník na svoj odbor a pritom byť „sviňa” k ľuďom. Nemôžete od ľudí chcieť čistotu v kuchynke, ak sami nechávate po sebe neumyté riady. Leadership je aj o týchto drobnostiach a ak budete len rozprávať, nikto vám to neuverí.

 

Tvrdá práca vs. šťastie

Myslím, že som mal v živote šťastie. Kopec šťastia. Počnúc krásnou rodinou, agentúrou až po ľudí, s ktorými mám tú česť pracovať. Ale to samo o sebe nestačí pre to, aby ste sa posúvali ďalej. Šťastie je príjemné a v mnohých prípadoch aj potrebné, ale zvyšok sú hodiny, štatistika, tabuľky a makačka. Síce veľké klišé, ale naozaj platí, že „šťastie praje pripraveným”. Vždy rátajte s reálnym scenárom a šťastie či náhoda budú príjemným bonusom…

Zdroj: visibility.sk

Najnovšie videá

Teraz najčítanejšie

Aktuálne čítajú

Trendové videá