Dalibor Cicman a jeho GymBeam rok po víťazstve v MastersGate

  • Dalibor Cicman, majiteľ jedného z najúspešnejších slovenských e-shopov - GymBeam, predáva v súčasnosti výrobky na niekoľkých trhoch strednej a juhovýchodnej Európy. Sám však priznáva, že obrovskému úspechu e-shopu GymBeam, ktorého obraty za minulý rok prekročili päť miliónov eur, predchádzalo množstvo iných projektov. Pozrite sa s nami na to, ako sa tomuto e-shopu darí a aké inovácie za posledné mesiace zaviedli.
zdroj: archív MaterGate
  • Dalibor Cicman, majiteľ jedného z najúspešnejších slovenských e-shopov - GymBeam, predáva v súčasnosti výrobky na niekoľkých trhoch strednej a juhovýchodnej Európy. Sám však priznáva, že obrovskému úspechu e-shopu GymBeam, ktorého obraty za minulý rok prekročili päť miliónov eur, predchádzalo množstvo iných projektov. Pozrite sa s nami na to, ako sa tomuto e-shopu darí a aké inovácie za posledné mesiace zaviedli.

Máte za sebou niečo cez 7 mesiacov tohto roka. Vyvíja sa business tak, ako ste si naplánovali? Ak áno, čo sú kľúčové “drajvre”?

Všetko ide podľa plánu. Začiatkom tohto roka sme riešili veci, ktoré zákazníci v krátkodobom horizonte až tak nepocítia, ale nám umožnia ďalej rásť. Sťahovali sme sa do nových predimenzovaných priestorov, kde sme zavádzali automatizáciu, čo je pre nás úplne nová oblasť. Teraz to celé ešte dolaďujeme. Taktiež sa obzeráme po ďalších trhoch na expanziu.

foto: archív GymBeam

Sťahovanie sa do väčších skladových priestorov je iste veľká vec. Ako to prebehlo a aké sú od toho očakávania?

Aj keď sme príprave venovali asi pol roka, nemalý budget a mali sme to kompletne premyslené, tak to nešlo úplne podľa plánu. 2 týždne po sťahovaní sme boli radi, že dokážeme vyexpedovať balíky. Ale tak po mesiaci to už bolo všetko na 99% doladené. V súčasnosti nám to poskytuje silnú konkurenčnú výhodu. Myslíme si, že z obchodov v našom segmente nemá nikto takú pokročilú automatizáciu a také veľké skladové priestory.

Čaká vás v tomto roku ešte nejaký významný medzník týkajúci sa exportu alebo inej oblasti?

Neustále máme rozpracované množstvo nových produktov. Pri niektorých sa vývoj naťahuje aj viac ako rok. V súčasnosti by sme mali uviesť do predaja zopár zásadných noviniek. Zároveň pozorujeme situáciu na Ukrajine, kde by sme chceli expandovať. A taktiež nás láka zopár balkánskych krajín, ktoré pravdepodobne ešte tento rok spustíme.

Na čom aktuálne najviac pracujete spolu s ui42?

Unikátom našej spolupráce s ui42 je, že nám pomáhajú vo všetkom vysoko nad rámec fakturácie. Mimo fakturovaných služieb je to aj poradenstvo, analýzy a strategické plánovanie. Momentálne testujeme inzerciu videí na YouTube, čo by mohla byť ďalšia služba, ktorú by nám zabezpečovali.

foto: archív GymBeam

Ktoré produkty boli, resp. sú “hitovky” letného obdobia?

Náš segment až tak sezónnosť nepociťuje, skôr vnímame to, že sa celé odvetvie vyvíja. Skôr sa snažíme sledovať napríklad trendy v zmene balení – jednodávkové balenia, aký je nový dopyt nových zákazníkov na trhu, presun od „mass“ k „health“, funkčné potravy, atď. Nesnažíme sa nejak využívať sezónnosť, skôr si naviazať viac stálych zákazníkov, ktorí robia opakované nákupy a zvyšovať ich CLV (Customer lifetime value).

Čo ste nového priniesli zákazníkom v rámci produktového portfólia počas Q1 a Q2 2017?

Z vlastných produktov máme vyše 50 noviniek. Z reseller produktov sú to stovky. Mne robia najväčšiu radosť mixy orieškov a srvátkového proteínu Hazelnut spreed a Nuts & Whey, pretože od zaradenia sú prakticky best-sellery. Sú to fakt kvalitné produkty, ktoré sa predávajú na základe referencií. Ďalej je to spaľovač tukov Nero a čoskoro by mali byť v predaji aj 2 proteínové RTD nápoje a nová proteínová tyčinka.

Priniesli ste aj novinky v oblasti služieb zákazníkom?

Čoskoro budeme migrovať na nový web, ktorý má nespočetne veľa výhod. Implementovali sme nejaké web 2.0 prvky, pridali možnosti výberu darčekov, ktorých chceme rozdávať ešte viac ako doteraz. Výrazne sme zrýchlili a zjednodušili nákupne cesty s dôrazom na mobil. Chceme to posúvať viac do budovania komunity u nás na webe s prvkami gamifikácie* a čo najviac to integrovať s obchodom.

Ako vyzerá aktuálne konkurenčné prostredie na domácom trhu a ako na zahraničných? V čom ste jedineční? Čo viete zákazníkom ponúknuť iné, čo konkurencia nie?

Neanalyzujeme veľmi lokálnu konkurenciu, skôr globálne firmy z hľadiska inšpirácie. Snažíme sa každému trhu prispôsobiť, aby sme ponúkali lokálny „mainstream“. Ak mám Slovensko porovnať s krajinami kde pôsobíme, tak je tu vyššia úroveň e-shopov ako v Maďarsku, Rumunsku, Ukrajine, pobaltských krajinách alebo Chorvátsku. A naopak nižšia ako v Česku, Poľsku. My sa úmyselne tlačíme na trhy, kde to máme ľahšie.

V takom Nemecku je to zasa úplne iná liga, predávame tam len cez Amazon a berieme to ako experimentovanie, nie ako business. Pre nás nie je výhodné sa etablovať napr. v Nemecku, pretože s rovnakým rozpočtom vieme preniknúť na menej rozvinutých trhoch a koniec-koncov je to rýchlejšie a efektívnejšie.

foto: archív GymBeam


Významný čas uplynul od vášho víťazstva v MastersGate. Dnes tu už máme ďalších víťazov a už s nimi rozbiehame sériu akceleračných školení. Mimochodom – stíhal si sledovať finále a vyhodnotenie, resp. víťazov tohto ročníka? Ak áno, zaujal ťa niekto z ocenených?

Chcel som sa prísť pozrieť na finále osobne, ale mali sme práve vtedy naplánovanú dôležitú pracovnú cestu, tak som to sledoval len na diaľku. Víťazi ma zaujali všetci, napr. všetci hlavní traja slovenskí víťazi majú zaujímavý business model, komunikáciu, sú „cool“, taktiež ma zaujalo viacero obchodov z finalistov. Venujem veľa voľného času štúdiom globálnych firiem, ale baví ma sledovať aj takéto menšie slovenské. Dá sa tam nájsť veľa inšpirácií aj pre našu firmu, alebo mať aspoň prehľad o trhu.

Takto s odstupom času – ako spätne hodnotíš MastersGate projekt? V čom je podľa teba jeho rozhodujúci prínos pre teba / trh?

Pre nás bol hlavný prínos networking. Na základe toho, že sme boli víťazmi sme začali spolupracovať s veľmi šikovnými ľuďmi. Od nich sme sa dostali k ďalším a tak ďalej. Prácu so šikovnými ľuďmi pokladám v podnikaní za kľúčovú. Nemyslím tým len vo firme, ale aj s externými dodávateľmi, prípadne potencionálnymi partnermi.

Kde sa nachádza dnes GymBeam vyše roka po víťazstve? Keby si to mal tak veľmi stručne zhodnotiť a zhrnúť toto obdobie rozvoja – vtedy vs. dnes. V čom ste iní, lepší, skúsenejší?

Tak ideme podľa dlhodobej stratégie. Spustili sme nový trh Rumunsko. Rozšírili výrazne portfólio produktov, z toho vyplývajú aj vyššie tržby, noví kolegovia, sofistikovanejšie riešenia…

foto: archív GymBeam
Koľko vás je dnes vo firme? A rovno podotázka – je problém zohnať dobrého zamestnanca, kolegu? Zanieteného pre business. Máte v tomto nejaký špecifický prístup, stratégiu výberu nových ľudí?

Momentálne mám vo firme asi 30 spolupracovníkov. Pred rokom v čase súťaže sme boli asi 20. Nábor do našej firmy je založený na skúšaní. Keď sme založili firmu, tak sme rok skúšali len fungovanie a za prvý rok sme spravili tržbu menej ako teraz za pol dňa. Následne, keď sme nazbierali nejaké dáta, tak sme sa rozhodli do firmy investovať peniaze a podarilo sa mi tu dostať najšikovnejších ľudí, s ktorými som kedy pracoval na podobných e-shopoch.

Keď prijímame ľudí, tak skúšame. Celkovo v našej firme pracovalo veľa ľudí kratšie ako 2 mesiace, len tak na skúšku a súčasní kolegovia sú vybraní zo širokého spektra odskúšaných potencionálnych kolegov. Asi nevieme robiť pohovory, lebo väčšinou to je nakoniec v praxi úplne inak. Za posledný rok sme prijali asi 10 ľudí z toho jeden kolega bol tzv. „hotový človek“, čo priniesol know-how, zvyšok sú absolventi a mladí ľudia s potenciálom, ktorí na sebe pracujú a treba im venovať čas.

Rastúci business, úspech, viac roboty, veľa prezentácií, veľa eventov – zostáva čas na súkromie, koníčky? Ak áno, aké? A koľko času im stíhaš venovať?

Firma, je v podstate môj koníček. Veľa koníčkov, ktorým sa venujem majú synergický efekt s prácou. Rád si študujem nejaké témy z kníh, blogov, videí, audiokníh, tweetov, infografík na pintereste…nie sú to striktne témy, ktoré súvisia s mojou prácou. Rád cestujem, športujem, trávim čas s rodinou. Každý podnikateľ si v podstate reguluje sám pracovné tempo a keď ho to baví, tak nevie prokrastinovať. Snažím sa mať vysokú pracovnú disciplínu.

Článok vznikol v spolupráci so spoločnosťou ui42, organizátorom súťaže MastersGate