Do tvrdého boja proti spaľovacím autám ide ďalšia európska krajina, reklamu na benzínové a naftové motory zakazuje všade, kde môže

  • Na bilboardy mimo zastávok metra však zatiaľ dosah nemá
  • Mesto chce byť ekologickým a udržateľným, nevedno však, či takýmto krokom zmení myslenie svojich obyvateľov
Amsterdam cars
Unsplash / Callum Parker / Ranjith Alingal
  • Na bilboardy mimo zastávok metra však zatiaľ dosah nemá
  • Mesto chce byť ekologickým a udržateľným, nevedno však, či takýmto krokom zmení myslenie svojich obyvateľov

Svet, alebo minimálne Európa, podľa všetkého postupne smeruje k bodu, kedy príde k zákazu predaja áut s benzínovým alebo naftovým motorom. 

Čítať sa to dá z vyjadrenia jednotlivých automobiliek, ktoré do svojho portfólia zavádzajú čoraz viac plne elektrických modelov, prípadne postupne ohlasujú plány na ukončenie vývoja spaľovacích motorov. 

Nafta je na odstrel už dnes. Dlho platilo, že ovládala najmä trh s autami strednej a vyššej strednej triedy, kde práve takýto motor vykazoval výrazne nižšiu priemernú spotrebu. Medzi takéto autá patrí napríklad Mazda 6, ktorú však už s dieslom v našich končinách nezoženieš. 

Zlé jazyky môžu tvrdiť, že je to najmä kvôli tomu, že japonská automobilka v dieselovej technológii nepatrila medzi absolútnu špičku, ale nemecký Focus teóriu podkladá ďalšími číslami: kým v roku 2011 nafta poháňala až 56 % nových vozidiel v EÚ, v roku 2017 to bolo už len 44 % a vlani dokonca iba 27 %. 

EÚ rozhoduje o konci spaľovacích motorov. Slovensko je druhou najhoršie pripravenou krajinou na elektromobilitu

Veľká Británia na to ide ešte ostrejšie a mieri nielen na diesle, ale aj na benzínové, či dokonca o niečo ekologickejšie hybridné automobily. Možnosť kúpiť si bežný spaľovák (benzín alebo naftu) tam skončí v roku 2030 a hybridné autá zo showroomu zákon vytlačí len o päť rokov neskôr. 

Môžeš predpokladať, že zvyšné krajiny na starom kontinente na tom budú podobne, ak nepríde k nejakému „zemetraseniu“. Tým by mohlo byť zistenie, že ak elektromobilmi budeme jazdiť všetci, naozaj ich nebude kde nabíjať. Kartami môže zamiešať aj vodík a syntetické palivá, ktoré však prakticky neriešia ekologické nevýhody dnešnej dopravy. 

Holandský Amsterdam zakazuje už teraz

Tlak na ekológiu je však čoraz silnejší a napríklad mesto Amsterdam sa rozhodlo pre rázny krok okamžite. Starostka Femke Halsemaová by zrejme rada videla koniec neekologických vozidiel už hneď teraz. 

Problémom je však to, kam siahajú jej kompetencie. Mesto pod jej vedením tak vydalo aspoň zákaz reklamy na spaľovacie automobily, informuje oficiálny web mesta

Ani ten však nemôže byť plošný, legislatíva totiž neumožňuje kontrolovať, čo si na bilboardové plochy či televízne obrazovky umiestnia súkromné spoločnosti.

Od začiatku mája tak reklamy na „špinavé“ autá zmiznú aspoň zo staníc amsterdamského metra a rovno sa k nim pridá aj promo na letenky za low-costové ceny. Takže na potulkách metropolou pravdepodobne neuvidíš žiadny Ryanair alebo WizzAir. 

„Samospráva chce, aby bol Amsterdam mestom, kde sa energia využíva šetrne. Mestom, kde sa energia vyrába iba udržateľným spôsobom a kde sa suroviny a materiály znovu donekonečna využívajú,“ uvádza stanovisko. 

Mesto chce tiež do magického roka 2030 znížiť emisie CO2 o 55 %. Zákaz reklamy tomu má pomôcť. 

Reklama sa už zakazovala. Avšak z iných dôvodov

Snahy o zákaz reklamy sa v mestách premieľa pomerne pravidelne. Dôvodom zmien býva obvykle tzv. vizuálny smog, s ktorým majú väčšie problémy skôr mestá smerom na východ od starších členov Európskej únie. 

Aj v tomto smere však postupne dochádza k posunu a rekonštrukcie mestských plôch či budov obyčajne znamenajú aj prísnejšie pravidlá na umiestňovanie reklamných plôch. 

Aby sme však zostali pri téme automobilov – pomerne bežnou (nie však nutne logickou) snahou je boj o zákaz reklamy na SUV-čka.

Aktivisti zvyčajne argumentujú ich vyššou spotrebou, vyššími emisiami a otáznou bezpečnosťou pri náhodnom strete s chodcom. 

Najnovšie videá

Teraz najčítanejšie

Aktuálne čítajú

Trendové videá