Elektromobily nie sú také čisté ako sa zdá. Spaľovacie motory prekvapili výsledkami

  • K týmto prekvapujúcim výsledkom sa dopracovali autori štúdie z Nemecka
  • Výsledky prieskumu prekvapili aj samotných výrobcov „zelených automobilov“
elektromobily
flickr.com
  • K týmto prekvapujúcim výsledkom sa dopracovali autori štúdie z Nemecka
  • Výsledky prieskumu prekvapili aj samotných výrobcov „zelených automobilov“

„Elektromobily sú budúcnosťou dopravy,“ snažia sa nás presvedčiť ich výrobcovia. V čele tohto odboja stojí vizionár Elon Musk. Elektrické vozidlá sú podľa neho nevyhnutnosťou. Sú nielen ekologické, ale zároveň aj rýchle a pohodlné. Nesmrdia a ich moderné motory sú tiché ako šum vánku. Kapacita batérií utešene narastá, takže ani dojazd už nie je slabou stránkou. V budúcnosti budeme môcť chodiť na dovolenky a spať za volantom vďaka špičkovému autonómnemu riadeniu.

Podľa veľkohubých marketingových prehlásení by sme mali hromadne predávať klasické automobily a zameniť ich za supermoderné elektromobily. Ako sa však ukázalo s modernými vozidlami to nemusí byť až také ružové, ako sa zdá. Ich hlavným ťahákom je ekológia, pretože pri jazde neprodukujú žiadne škodlivé plyny, avšak to neznamená, že sú ekologickejšie.

Vyššie modely elektromobilov pohoreli

Paradox, ale je to tak. Túto teóriu teraz potvrdili aj autori štúdie z nemeckého autoklubu ADAC, ktorú zrealizovali v spolupráci s Výskumným centrom energie a životného prostredia v Heidelbergu. Štúdia dokázala, že vlastníctvo takéhoto vozidla môže mať na životné prostredie omnoho horší dopad, ktoré nevyvážia ani nulové emisie.

Nejde totiž len o emisie, ide o celý kolobeh, od výroby vozidla, až po jeho zlikvidovanie. Zistilo sa, že elektrické vozidlá vyprodukujú omnoho viac škodlivého CO2 (oxidu uhličitého), než klasické „zastarané“ spaľovacie motory. Ale pekne poporiadku. Najväčším problémom je výroba samotných batérií. Tá nie je vôbec ekologická, a tak sa do ovzdušia dostane obrovské množstvo oxidu uhličitého. A to nie je všetko. Druhým problémom je samotná elektrická energia, ktorá sa vyrába prevažne v uhoľných elektrárňach.

Pri zrátaní všetkých týchto údajov sa zistilo, že napríklad typický automobil s naftovým motorom vypustí do ovzdušia 33 000 kilogramov oxidu uhličitého po prejdení 150 000 kilometrovej vzdialenosti. Inými slovami je to 219 gramov škodlivín na jeden kilometer. V prípade elektrického automobilu je to až 277 gramov na jeden kilometer. Najhoršie sú na tom vozidlá, ktoré majú batérie s najväčšou kapacitou. Teda vozidlá vyššej strednej triedy, ako napríklad modely od Tesly.

Menšie elektromobily majú výhodu

Karta sa však obracia v prospech elektromobilov nižšej strednej triedy. Tu je situácia opačná. V tomto prípade je množstvo emisií iba 150 gramov na kilometer. Naopak benzínový motor vyprodukuje až 201 gramov a naftový 186 gramov CO2 na kilometer.

Ako vidíš, elektromobily majú svoje pre a proti. Pri vyšších modeloch vyprodukujú viac škodlivých plynov ako autá so spaľovacími motormi. Nižšie verzie elektromobilov s menšími batériami majú naopak navrch. Víťazstvo sa preklopí na stranu všetkých elektromobilov až vtedy, keď sa výroba elektrickej energie potrebnej na ich pohon bude realizovať čisto ekologicky.

zdroj: cleantechnica.com

Najnovšie video

Fontech

ĎALŠIE ČLÁNKY Z FONTECH.SK