Európa je na chvoste vývoja elektromobilov. Všetky esá v rukáve drží Čína

  • Európa priniesla svetu mnoho legendárnych výrobcov luxusných vozidiel. To však v súčasnosti nestačí
  • Do popredia sa tlačia elektromobily a mnoho automobiliek zaspalo dobu. Momentálne má všetky esá v rukáve práve Čína
  • Tá je hlavným výrobcom nevyhnutných lítiových batérií a zároveň predstavuje obrovský trh
automobil
flickr
  • Európa priniesla svetu mnoho legendárnych výrobcov luxusných vozidiel. To však v súčasnosti nestačí
  • Do popredia sa tlačia elektromobily a mnoho automobiliek zaspalo dobu. Momentálne má všetky esá v rukáve práve Čína
  • Tá je hlavným výrobcom nevyhnutných lítiových batérií a zároveň predstavuje obrovský trh

Na európskom kontinente vyrástlo v priebehu rokov minulých množstvo, dnes už legendárnych, automobilových spoločností. Značky ako Volkswagen, Mercedes, BMW či napríklad Škoda sú známe po celom svete. Aj napriek dobrému menu vo svete však niektorí z týchto výrobcov zaspali dobu. V súčasnosti totiž vývoj smeruje k elektromobilom a tieto automobilky sa na túto skutočnosť začali pripravovať pomerne neskoro. Európa sa tak ocitla na chvoste výroby.

Aj napriek tomu, že záujem o elektromobily odštartovala spoločnosť Tesla už pred mnohými rokmi, ťahúňom v oblasti vývoja najdôležitejšej časti elektromobilu je paradoxne práve Čína. Tam sa totiž vyrábajú akumulátory, ktoré potrebuje každé jedno elektrické vozidlo na svete. Náskok Číny v tejto oblasti nebude jednoduché dobehnúť. Taktiež sa neoplatí vozidlá dovážať na čínsky trh z dôvodu vysokých dovozných poplatkov.

Niektoré svetové automobilky sa snažia preniknúť priamo na čínsky trh tak, že tu stávajú výrobné továrne. Ak je totiž automobil vyrobený na území Číny, výrobca len získa. Nielenže môžu značky automobily pohodlne predávať na čínskom trhu, ale zároveň sa tým ladne vyhnú vysokým dovozným poplatkom.

Podobný postup pravdepodobne v budúcnosti zvolia aj tradiční európski výrobcovia automobilov. Čína je totiž veľmi lukratívny trh a zároveň stojí v čele vývoja akumulátorov. Tie poskytujú energiu, bez ktorej by bol elektromobil len kusom nepotrebného plechu. Byť blízko výrobcov batérií má svoje výhody.

Kopírovanie dostalo Čínu tam, kde je dnes

Až dve tretiny všetkých lítiových batérií, ktoré sa používajú v súčasných elektromobiloch bolo vyrobených v Číne. V Európe síce existujú výrobcovia batérií, ale tí pokrývajú iba jedno percento trhu. Jedná sa vlastne o malé podniky, ktoré si nikdy „neodkroja“ väčšiu časť trhu. Pracovitosť Číňanov a ich odvaha kopírovať západné výrobky sa z dlhodobého hľadiska skutočne oplatila. Na lacných kópiách sa naučili, ako vyrábať extrémne lacné výrobky, ktoré sa na prvý pohľad neodlišujú od svojich západných vzorov.

Za tieto „nelegálne postupy“ bola Čína kritizovaná a často bola terčom posmechu. Dnes sa môže krajina vysmievať západnému svetu, pretože sa naučila vyrábať úplne všetko. Počet obyvateľov Číny rastie obrovským tempom. Nie je preto prekvapením, že sa z bývalého outsidera stáva ,,ťahúň“ svetovej ekonomiky.

zdroj: cnn.com

Najnovšie video

Fontech

ĎALŠIE ČLÁNKY Z FONTECH.SK