Evan Spiegel nie je druhý Zuckerberg, je prvý Evan – podnikateľ, ktorý vybudoval Snapchat

Dárius Polák / 14. mája 2016 / Business

Predtým než sa Evan Spiegel stal celosvetovo známym, boli časy, keď chcel iba jednoducho zapadnúť medzi ľudí. Ako napr. v júni 2012, keď sa vybral na promóciach Stanfordu po titul, ktorý nezískal. Spiegelovi, ktorý mal v tom čase 22, chýbalo do získania titulu v produktovom dizajne zopár kreditov. Stanford mu vtedy dovolil užiť si svoju promóciu, hoci nemali tušenia, že tam nemá vôbec čo hľadať. Všetci jeho kamaráti získali titul a celá jeho rodina bola v meste. Zmeškať ten moment by bola pre Spiegela hanba.

Nikdy ten titul nezískal. Prednedávnom prehlásil, že celé to predstieranie bola chyba a druhýkrát by ju neurobil. „Pripomenulo mi to, že veľakrát robíme rôzne čudné i smiešne veci, len preto aby sme zapadli medzi svojich rovesníkov. Niekedy sme prirodzene komfortní a zabúdame, aké to môže byť nebezpečné. To čo nás však robí ľuďmi, sú šepoty nášho vnútorného hlasu, ktorý nám umožní ísť iným smerom.“

Evan Spiegel už nežije v komfortnom svete. Vedie – a hlavne kontroluje Snapchat.

A Snapchat zaberá agendu mnohým ľuďom – investorom, médiám, spoločnostiam, marketingovkám, a hlavne, 130 miliónom denným používateľom. Sú to práve oni, ktorí nasledujú Spiegelovu hru a hrajú podľa jeho pravidiel.

Všetko toto je možné vďaka tomu, že Snapchat funguje úplne inak, ako všetko doposiaľ predtým. Súkromné správy sa vymazávajú po prečítaní. Používatelia sledujú video vertikálne, a nie horizontálne, pretože to je prirodzený spôsob akým držia smartfón. Vydavatelia a brandy čakajú v rade, aby tvorili obsah na Snapchate – a to nemajú žiadny spätný odkaz na svoju webstránku, pretože im ho Snapchat nedovolí použiť.

1

foto: businessinsider.com

V porovnaní s Facebookom, ktorý sa snaží o to, aby o tebe vedel toľko, ako tvoji najbližší kamaráti, Snapchat od teba nepýta všetky súkromné údaje, a nesleduje ťa po celom internete, pre zbieranie tvojich dát. Vo výsledku na teba Facebook cieli svoje osobné reklamy, ktoré Spiegel považuje za „strašidelné“.

Všetci hrajú podľa toho ako Snapchat chce, pretože je to miesto, kde chcú byť v súčasnosti všetci. Je to miesto, kde nájdeš prejav politikov ako Barack Obama, alebo zákulisné videá zo športov, či Oskarov. A to bol Snapchat pred štyrmi rokmi považovaný za sexting appku.

960x0

foto: forbes.com

Tvár Snapchatu je odrazom Spiegela – 25 ročného miliónára, ktorého kópiu nenájdeš. Niečo o ňom je jasné na prvý pohľad – vlastní ferrari, je licencovaný pilot, a jeho priateľka je bývalá modelka Victoria Secret. Tú väčšiu časť nevidí len tak hocikto. Obdivovatelia tvrdia, že je dobrý vo vytváraní produktu ako Mark Zuckerberg a Steve Jobs. To nie je žiadna hyperbola.

Nie každý by však rád trávil čas s človekom ako je Spiegel. Je tvrdohlavý, všetko kontroluje, je impulzívny, rýchlo implementuje nové nápady bez opýtania druhých, vďaka čomu zamiešal tech scénu Silicon Valley. A zatiaľ, čo sa taký Zuckerberg pomaly podelí s ľuďmi na facebooku i s tým, koľko vajec mal na večeru, Spiegel sa snaží ukazovať čo najmenej. Je posadnutý myšlienkou súkromia. Zdieľa len veľmi málo, a podobne sa správa aj vo svojom startupe.

snapchat-founders-evan-spiegel-bobby-murphy-time-100-feat

foto: time.com

Nebuduje ďalší Facebook či Twitter. Pre niektorých to je jasné, no je dôležité ho správne pochopiť. Spiegel je poháňaný myšlienkou, že ľudia hľadajú alternatívu ku svojim vyprofilovaným osobnostiam, ktoré majú na Facebooku alebo Instagrame. Pre Spiegela Snapchat nie je ďalšie sociálne médium – je to komunikačná aplikácia s veľkými možnosťami zábavy.

„Už nemusíme viacej zachytávať skutočný svet a pretvárať ho opäť v online. Jednoducho žijeme a komunikujeme v rovnakom čase“.  – povedal Spiegel v roku 2014. Nielen že dokáže vytvoriť novely – on ich aj exekuuje.

foto: cnbc.com

Facebook sa snažil dvakrát, a dvakrát zlyhal v replikovaní miznúcich fotiek Snapchatu (takisto sa veľmi odvážne snažil kúpiť Spiegelov startup za $3 miliardy dolárov v roku 2012). Twitter a Instagram replikovali formát Snapchat Stories, no s veľmi miernym úspechom.

Narozdiel od Zuckerberga, Spiegel vie len veľmi málo programovať. Svoje nápady zanecháva skrz víziu a dizajn. A tieto dva prvky ho jasne profilujú tým, kým je. Veľa z jeho nápadov – z ktorých je väčšina surových a neortodoxných, by pravdepodobne neprešla testom vo Facebooku ani Google. Zober si už len to, že keď otvoríš Snapchat. Okamžite ťa to hodí do módu fotoaparáta bez navigovania ku už vytvorenému obsahu. Je tu tlačenie k tvorbe obsahu, nie jeho konzumácii.

SnapChatFeatures_151780811-7

foto: pcadvisor.co.uk

„Je to o tom postaviť niečo, čo má pocity. Desktop počítače sú o práci. S tou vecou, ktorú držíte v ruke alebo ju máte vo vačku, chcete skrátka zažívať zábavu a pohodlie.“

To však neznamená, že má vždy pravdu a, že mu všetko vyjde. „Jeden zo silných atribútov spoločnosti je vôľa skúšať nové veci“, povedal partner Benchmark Capital Mitch Lasky, ktorý sedí v predstavenstve Snapchatu. „Evan má veľa zaujímavých nápadov, a absolútne sa nebojí ich vyskúšať. Ak to nefunguje, tak čo má byť? Nechá to tak.“

jeromecombo1

foto: forbes.com

Spiegelovi skrátka ide karta. Snapchat má 130 miliónov denných používateľov, 65% tvoria mladí ľudia vo veku 18-24. Je to veková kategória, ktorá je dôležitá pre marketérov, či už je to desktop, smartfón, televízia, či print.

A ono to stále pokračuje. V apríli sa aplikácia umiestnila vyššie v americkom iOS App store ako akákoľvek iná Facebook aplikácia. 24 apríla bol Snapchat najsťahovanejšou aplikáciou v 28 krajinách, dvakrát toľko sťahovaná ako Facebook, Messenger, Twitter a Instagram dokopy.

why-it-totally-makes-sense-for-snapchat-to-invest-in-shopping-startup-spring

foto: businessinsider.com

Aby si lepšie pochopil Spiegelovu posadnutosť súkromím, musíš sa pozrieť na časť jeho života, ktorá skončila na internete. Pre 25 ročného je toho veľa. Keď ešte chodil na súkromnú školu v Santa Monica, jeho rodičia, obaja právnici, mali obrovský rozvod, ktorý zanechal veľký dôraz na jeho osobný život. Keď sa z neho v roku 2013 stala celebrita, novinári o ňom zistili dosť súkromných informácii. Ako tínedžer mal $250 dolárové týždenné vreckové. Keď mu jeho otec nedovolil kúpiť si nové BMW, išiel sa sťažovať za svojou mamou. Zaplatila mu $75 000 dolárové auto. Skrátka neznesie „nie“.

miranda-kerr-evan-spiegel

foto: lifeandstylemag.com

Ako známosť Snapchatu rástla, rástla i Spiegelova. Ľudia sa začali zaujímať o to, s kým randí – najprv to bola modelka, a neskôr sa tvrdilo, že sa vídaval Taylor Swift. Gawker vydal sériu sexistických emailov, ktoré Spiegel poslal ako chalan na Stanforde. Neskôr v ten rok bolo Sony hacknuté, a kopa emailov bola vystavená verejnosti, z ktorých sa zistilo, že Spiegel utajoval, a utajuje veľa vecí pred členmi predstavenstva (Michael Lynton, CEO Sony, je v predstavenstve Snapchatu).

GettyImages-456872868.0

foto: recode.net

Jeho kolegovia a blízki spolupracovníci tvrdia, že so Spiegelom sa pracuje ťažko, hlavne ak sú to ľudia, ktorí sú zvyknutí zo Silicon Valley na otvorenú debatu. Pre pochopenie, tech giganti ako Facebook, Twitter a Google majú pravidelné mítingy, na ktorých preberajú nasledujúce kroky spoločnosti a ich jednotlivých častí. Zamestnanci sú si vedomí noviniek ešte pred uverejneným a vedúci oddelení otvorene diskutujú o jednotlivých krokoch so svojimi podriadenými. V Snapchate je to pravý opak. Mítingy sú iba zriedkavé, a ak aj sú, tak iba pre oznámenie výročia, či narodenín. Exekutíva málokedy zodpovedá na otázky, a budúce produkty nie sú diskutované. Častokrát sa zamestnanci Snapchatu dozvedia o nových funkciách iba vtedy, ak si o nich prečítajú na internete.

BIZ_CPT-FOUNDERFEUDS-BIZPLUS_LA_43112587

foto: dallasnews.com

Spiegelova posadnutosť súkromím sa prejavuje v mítingoch 1 na 1, kedy diskutuje s jednotlivými podriadenými pri prechádzke na promenáde. Podľa neho sa takto ťažko niekto vmieša, poprípade vypočuje konverzáciu.

Tento systém nefunguje pre mnoho ľudí. Niekoľko top exekutívnych zamestnancov skončilo, alebo boli vyhodení, väčšina z nich vydržala menej ako 18 mesiacov. Medzi najznámejšími je COO Emily White, ktorá prišla z Instagramu a vydržala niečo málo cez rok. Veľa dôležitých pozícii ako head of sales alebo komunikácii je prázdnych viac ako 6 mesiacov.

evan

foto: pagesix.com

Všetko ide cez Spiegela, a jeho názor je konečný. Sú prípady v ktorých zrušil dohodnuté spolupráce na poslednú chvíľu, a ak sa s ním niekto pokúšal argumentovať, bol to rýchly spôsob ako dostať padáka. Jeden zo spôsobov ako si ho znepriateliť, je navrhnúť nápad, ktorý fungoval u konkurencie. On to skrátka chce mať po svojom. Zatiaľ, čo sa väčšina spoločností snaží v Silicon Valley vytvoriť platformu, on sa snaží vybudovať v Los Angeles médium a zábavnu spoločnosť. Nechce vytvoriť zo Snapchatu messaging službu, chce aby bola zábavná a pútavá zároveň, čo je dôvodom, prečo má uzatvorenú spoluprácu s inými mediálnymi spoločnosťami a televíziami.

foto: justjared.com

„Zatiaľ čo ľudia čakajú na správu od kamoša, chceme im poskytnúť dostatok kvalitného obsahu“. A zatiaľ mu to vychádza – každý deň sa vzhliadne 10 miliárd videí a Snapchat mieri na $300 miliónový zisk. Na trh chce vyjsť s IPO v roku 2017 alebo 2018. Ešte predtým, než to však Snapchat spraví, bude si musieť veľmi dobre premyslieť, akú formu ponuky poskytne inzerentom. Facebook a Google sú o zbieraní dát, zatiaľ čo Snapchat je pravý opak, a Spiegel je zásadne proti modelu iných gigantov. A môžeš zobrať na to jed, že práve on rozhodne, ako to nakoniec bude. Najväčší problém v technologických spoločnostiach je ten, že vidia mediálne prostriedky (video, hudba) ako informácie, zatiaľ čo režiséri, producenti, hudobníci a herci ako vyjadrovanie pocitov.

„Žiadne vyhľadávanie, usporiadanie a vzhliadnutie – ale prežívanie“. Snapchat predstavuje nový zážitok v komunikácii – a nateraz je celý svet šťastný.

evanspiegelwide.0

foto: recodenet.com

Zdroj: recode.net, zdroj titulnej fotografie: recode.net

Pridať komentár (0)