Exkluzívny rozhovor s Lukášom Tomom, členom tímu Ulmon (CityMaps2Go)

  • Napriek relatívne malému tímu sa Ulmonu podarilo dostať medzi lídrov vo svojom sektore a dnes ráta už viac ako 15 miliónov stiahnutí svojej aplikácie CityMaps2Go. Tá je zameraná na cestovateľov, ktorých si získava okrem iného aj informáciami nabitou offline mapou. Porozprávali sme sa s jedným z Ulmoňákov – s Lukášom Tomom.
image_1443714190.jpeg
  • Napriek relatívne malému tímu sa Ulmonu podarilo dostať medzi lídrov vo svojom sektore a dnes ráta už viac ako 15 miliónov stiahnutí svojej aplikácie CityMaps2Go. Tá je zameraná na cestovateľov, ktorých si získava okrem iného aj informáciami nabitou offline mapou. Porozprávali sme sa s jedným z Ulmoňákov – s Lukášom Tomom.

 

Ahoj Lukáš. Povedz nám na úvod niečo o sebe, čomu sa venuješ a ako si sa stal členom Ulmon tímu.

Ahoj. Narodil a vyrastal som v Žiline. Po strednej som ako veľa mojich rovesníkov odišiel do Brna a študoval som aplikovanú matiku na Masárne. Podarilo sa mi dostať plné štipendium na Mastra vo Francúzsku a tak som skončil Artificial Intelligence na univerzite v Nantes. Pol roka som bol na výmene v Rumunsku. Vo Francúzsku sa namiesto diplomky píše report zo 6 mesačnej stáže, a tak som skončil ako číslo 84 v Kreditechu, ktorý akurát uzavrel cca 100 miliónové Series C. To bola skúška ohňom. Veľa som sa tam naučil. Po roku a pol bol čas sa posunúť ďalej a preto Ulmon. Ale o tom neskôr. 

Inak čomu sa venujem. Som Data Scientist, a pre tých čo nevedia čo to je, je to najsexi job 21. storočia (ako povedal Chief Economist Googlu Val Harian). Reálne sa hrám s dátami.

 

 

Ulmon sídli v neďalekej Viedni. Povedz nám niečo o tíme, ktorý sa u vás stretol.

Ešte stále sme malá firma, a focus je hlavne na tech. Dokopy je nás nejakých 20, z toho 15 ľudí sú produkt a inžinieri. Tymon (náš CEO) spravil dobre, že urobil office language angličtinu. Myslím, že by sa moderný startup sa v našich krajinách bez toho robil ťažko. Máme ľudí z celého sveta, cez Kóreu, Austráliu, Ameriku, Rusko a kopec európskych krajín.

 

Ulmon appka CityMaps2go sa zameriava na cestovateľov, čo je dnes veľmi kompetitívny market. Čím je pre svojích užívateľov výnimočná?

To máš pravdu. Je to hlavne oblasť, kde pár veľkých hráčov ovláda celý priestor a ty musíš doniesť kus inovácie, aby si vedel preraziť. Ulmon získal trakciu ponukou offline máp s pridaným obsahom, ktoré mohli ľudia používať kdekoľvek bez pridaných nákladov. Snažíme sa ale prejsť viac do plánovania tvojho ďalšieho tripu, a urobiť z našej appky one-stop-shop na všetko ohľadom cestovania. Ide o inšpiráciu. Ukázať ti miesto, ktoré si nepoznal ale keď ho vidíš, tak ho pridáš na svoj bucket list. 

 

Ulmon bol dlho plne fundovaný z prostriedkov svojích troch zakladateľov a rastie organicky reinvestíciami zo svojho cash flow.  Táto stratégia má svoje výhody a aj nevýhody, prečo sa pre ňu Ulmon rozhodol?

 

Prečo sa tak na začiatku rozhodli, nie je bohužial otázka pre mňa. Ako hovoríš, má to výhody aj nevýhody. Ak si na to sám, nikto ti do toho nerozpráva a možeš si plniť svoju víziu. Toto može byť aj nevýhodou, nakoľko nemusíš nikoho počúvať, aj keď by si mal. (smiech) Na druhej strane, boostraping je vždy pomalý, treba rozmýšľať nad každým výdavkom a nedá sa rásť až tak agresívne. Veľa krát tak treba ísť cestou vonkajšieho fundingu, hlavne ak chce firma konkurovať startup-om z USA. Preto do toho išiel aj Ulmon. Ulmon uzavrel Series A minulý rok, lead bol Global Founders Capital a zopár angel investorov.

 

 

Ako som už spomínal, travel market je dnes saturovaný rôznymi appkami a zlepšovákmi cestovateľských zážitkov. CityMaps2Go je ale citovaná ako najväčšia služba svojho druhu v Európe. Čomu podľa teba vďačí za svoj úspech?

Niekde som čítal, že Millenials sú najlenivejšia generácia histórie. A myslím, že to je kľúčové. Web aj spoločnosť prechádza transformáciou od Search ku Discovery, a ak chceš zaujať, treba ísť touto cestou. Dnes nestačí niečo sprostredkovať (alebo zlepšiť), musíš dokázať ľudí inšpirovať a pomôcť im objaviť niečo, čo ich zaujíma ale ešte o tom nevedia. Preto keď otvoríš Facebook tak nenapíšeš do search-u: “Party tonight my single friends”. Čakáš, že to čo ťa zaujíma je pred tebou okamžite a bez tvojej explicitnej interakcie.

 

Dnes nestačí niečo sprostredkovať (alebo zlepšiť), musíš dokázať ľudí inšpirovať a pomôcť im objaviť niečo, čo ich zaujíma ale ešte o tom nevedia.

 

Ako Ulmon rástol? Investície do marketingu pravdepodobne neboli veľké…

Neboli a ani nie sú. To je jedna z výhod boostrapingu, na ktorú som zabudol. Snažíme sa najprv vybudovať produkt, ktorý ľudia milujú používať. Je lákavé nasypať peniaze do marketingu a potom sa ťešiť ako rastú vanity metrics. Ale nie moc udržeteľné. Bol som na prednáške od Igora Perisica (VP Engeneering v LinkedIn) a utkvelo mi čo povedal: “To čo sa snažíš vybudovať je user delight”. Ak ľudia radi používajú tvoj produkt, vtedy je marketing vhodný nástroj na to, aby si ho ukázal ľudom, ktorí o ňom nevedia. My zaťial fungujeme na organických užívaťeľoch a máme 15+ miliónov downloadov.

 

 

Vieš nám povedať aj o nejakých väčších prekážkach alebo problémoch, s ktorými sa musel Ulmon na svojej ceste ku rastu popasovať?

Inovácia a talent. To prvé vyplýva z druhu biznisu, v ktorom sme. Je ťažké byť druhý TripAdvisor alebo Booking.com. To druhé vyplýva z lokality a platí rovnako pre Slovensko. Je ťažké nájsť najlepších ľudí v ich obore, ktorý chcú ostať v Rakúsku (alebo v Bratislave). Hlavne v tech-u.

 

Aké je momentálne pokrytie CityMaps2go? Dá sa očakávať, že bude rásť – ako sú nové lokácie v nových turistických destináciach zaradované do ponuky?

Máme pokrytý celý svet. Čo sa zdokonaluje je funkcionalita, detaily na mapách a partnerstvá z rôznymi externými partnermi. A hlavne Discovery mode. To je momentálne hlavný cieľ, a na to som prišiel do týmu aj ja. Takže čo treba očakávať sú relevantné odporúčania destinácii, aktivít alebo eventov kdekoľvek si, plánuješ ísť, alebo by si mal plánovať. :)

 

Chcel by si niečo odkázať slovenským čitateľom?

Čo by som chcel odkázať každému človeku (hlavne študentom) je zbaliť sa a ísť. Cestovať, učiť sa alebo robiť, to je jedno. Medzinárodný biznis sa nedá robiť, keď neviete, ako inde funguje život. Aj keď len na chvíľu, ale určite to treba zažiť a naplno. Naši rodičia to šťastie nemali, ale dnes sa môžme neskôr hnevať iba na seba ak sa nám niečo nebude páčiť.

 

„Cestovať, učiť sa alebo robiť, to je jedno. Medzinárodný biznis sa nedá robiť, keď neviete ako inde funguje život.“ 

 

Inak iba cudzie jazyky (naschvál v množnom čísle) a programovať. To je jedno v čom, ale za 10 – 20 rokov sa bude v živote veľmi ťažko fungovať bez zmyslu pre abstrakciu a (aspoň mála) algoritmického zmýšlania.

 

Za rozhovor Lukášovi ďakujeme.

Zdroj titulnej fotografie : Agnieszka Iwanicka

Najnovšie videá

Teraz najčítanejšie

Aktuálne čítajú

Trendové videá