EXPERIMENT: Sprchovala som sa v studenej vode jeden celý mesiac, život sa mi totálne zmenil

  • Aj ty neustále počúvaš, že studená sprcha je plná výhod a prínosov pre tvoje zdravie?
  • Prínosom síce môže byť, no málokto si vie odoprieť horúci kúpeľ
  • Vyskúšala som si to za teba a takéto sú výsledky
Studená sprcha
Unsplash/Onne Beauty, Hannah Xu
  • Aj ty neustále počúvaš, že studená sprcha je plná výhod a prínosov pre tvoje zdravie?
  • Prínosom síce môže byť, no málokto si vie odoprieť horúci kúpeľ
  • Vyskúšala som si to za teba a takéto sú výsledky

Vždy som obdivovala ľudí, ktorí sa dokázali sprchovať v studenej vode a ešte si to aj pochvaľovali. V novembri minulý rok som sa stala milovníčkou otužovania, o ktorom si môžeš prečítať v predošlom článku. Síce je otužovanie samo o sebe výzva, studená sprcha bola pre mňa ešte väčšia. I keď občas som sa odhodlala otočiť kohútik do opačnej strany.

O účinkoch studenej sprchy som sa dozvedela už dávno. Ľadová voda má povzbudzujúci účinok, dodáva energiu, pomáha uvoľniť stuhnuté svaly a zmierniť zápal.

O pozitívnych účinkoch ľadovej vody ma presvedčilo otužovanie. Síce niet nad teplú sprchu, ráno ti studená sprcha naozaj pomôže naštartovať organizmus a prebudiť sa. Preto som sa konečne rozhodla prekonať sa a mesiac sa ráno sprchovala v studenej vode. 

Prvý týždeň bola skutočná skúška

Prvé dni boli ťažké. Bolo mi jasné, že ma studená voda zaskočí a nebude to nič príjemné. Nezačala som nárazovo s úplne studenou vodou, ale po pár minútach v horúcej vode som sa odvážila otočiť kohútik.

Nečakala som však, že to bude horšie ako otužovanie. Totižto chlad v sprche tebou prechádza pomaly, pričom pri otužovaní to je nárazové. Celé sprchovanie som sa snažila urýchliť, aby som spod studenej vody čo najskôr vyšla. 

Po sprchovaní mi bola najskôr celkom zima, no cítila som sa zobudená. Omnoho viac, ako keby som na seba 10 minút púšťala prúd horúcej vody. Prvých pár dní som prechádzala z horúcej vody do studenej, no posledné dni môjho mesačného experimentu som sa rozhodla začať rovno so studenou vodou. 

Koniec prvého týždňa so sebou priniesol aj prvé malé výsledky. Studená voda mi ráno pomohla naštartovať sa, pričom naopak, po teplej sprche som sa vždy cítila rozospatá. Vďaka studenej sprche som sa rýchlejšie prebrala, i keď mi bolo ráno chladno, moje telo si na studenú vodu začalo zvykať. 

Druhý sa mi vôbec nechcelo

Pondelok ráno, druhý týždeň a mne sa do studenej vody vôbec nechcelo. Chcela som vo svojej hlave „uzavrieť“ kompromis, teda že prejdem z horúcej vody na studenú, no rozhodla som sa nesprávať sa ako dieťa a vliezla som rovno pod studenú vodu. Stále však nebola úplne ľadová. 

Keďže jedno ráno som sprchu vynechala, skúsila som si to vynahradiť večer pred spaním. Avšak nebol to úplne dobrý nápad. Studená voda pred spaním ma na spánok vôbec nepripravila.

Práve naopak, zaspávalo sa mi ťažko, keďže môj organizmus sa naštartoval. Popri všetkých výhodách, ktoré studená voda ponúka, je dôležité vybrať si správne načasovanie.

Druhý týždeň so sebou priniesol zistenie, že je lepšie sa sprchovať v studenej vode výhradne ráno, nakoľko sa mi po dvoch týždňoch potvrdilo, že studená voda organizmus naštartuje a prebudí.

Do studenej sprchy sa mi vchádzalo o čosi jednoduchšie, ako prvý týždeň. Vydržala som v sprche celý čas, i keď stále som sa v hlave pohrávala s myšlienkou otočiť kohútik do druhej strany. 

Tretí týždeň to už bolo normálne

Studená voda mi počas tretieho týždňa prišla prirodzená. Odrazu som sa na rannú sprchu začala celkom tešiť, keďže som sa po sprche cítila veľmi dobre. Zmeny som začala pociťovať nie len ráno, ale aj počas dňa. Prestala som byť počas dňa unavená, vedela som sa jednoduchšie na veci sústrediť a nepotrebovala som denne tri šálky kávy. 

Ďalším prínosom bola regenerácia svalov. Často sa mi stávalo, že som po cvičení mala svalovicu. Počas troch týždňov sa mi svalovica začala zmierňovať, až som ju po cvičení nemala takmer vôbec. Okrem fyzických prínosov som zistila, že studená voda má vplyv aj na psychiku. Začínala som deň s lepšou náladou a nakoľko som vďaka studenej sprche vyšla zo svojej komfortnej zóny, pomohlo to aj pri iných činnostiach, ktoré som sa bála robiť.

zdroj: phviral.coom

Štúdia z roku 2009 v časopise The New England Journal of Medicine zistila, že ponorenie sa do studenej vody po fyzickej aktivite zlepšilo zotavenie a bolesť svalov.

Sprcha, samozrejme, nie je to isté ako samotné otužovanie, ale v štúdií sa píše: „Ak ste jeden deň cvičili a chceli by ste si ďalší deň tréning zopakovať, studená sprcha vám môže pomôcť vylepšiť tréning šprintu na ďalší deň.“

Bez problémov

Počas posledného týždňa môjho experimentu som sa na studenú sprchu už tešila. Nerobilo mi problém ráno vstať, osprchovať sa studenou vodou a začať svoj deň. Počas sprchovania som vnímala chlad ako prirodzenú súčasť a vydržala som v sprche po celý čas, teda približne 7 minút. 

Okrem iných benefitov, posledný týždeň som si všimla, že sa mi zlepšila kvalita vlasov. Vďaka studenej vode boli lesklejšie a vydržali dlhšie bez umývania. Prestala som piť kávu, nakoľko som sa po sprche cítila dostatočné zobudená a rovnako som počas dňa nepociťovala bez kávy bolesť hlavy. 

Samozrejme, pokračujem v sprchovaní studenou vodou aj po experimente. Nakoľko som vždy bola voči zime málo odolná, teraz cítim, že mi zima až tak veľký problém nerobí. Zlé počasie ma neuspáva a počas dňa mám dostatok energie na fungovanie, i keď si občas kávu doprajem.

Oproti prvým dňom som bola schopná prežiť ľadovú sprchu bez nutkania otočiť kohútik, alebo sa po sprche naobliekať do teplého oblečenia. 

Zistila som, že rovnako ako otužovanie, aj sprcha má dostatok benefitov a je skvelým štartérom pre ľudí, ktorí chcú začať otužovať. Ja som síce spravila opak a dlho sa studenej vode v sprche vyhýbala, odporúčam to všetkým, ktorí bojujú s nedostatkom energie počas dňa, alebo sa im ťažko prebúdza.

Už len z hľadiska vykročenia z komfortnej zóny je studená sprcha skvelá možnosť, ako začať pracovať na svojej osobnosti. Síce sú prvé dni ťažké a môžu ťa odrádzať, ver, že po pár dňoch pocítiš prvé benefity a rovnako ako mne – „zlepší“ sa nie len tvoja fyzická stránka, ale aj zmýšľanie.

Článok bol pôvodne vydaný 26. septembra 2020.

Zdroj: Pubmed

Najnovšie video

Fontech

ĎALŠIE ČLÁNKY Z FONTECH.SK

Fontech