Gábor Boros: „Z Refresheru sa nám podarilo vybudovať lifestyle portál mladej generácie“

  • Má iba 23 a v rukách jeden z najčítanejších portálov slovenského internetu, ktorý vybudoval zo stredoškolského projektu. Refresher sa za krátku dobu svojej existencie rozrástol už aj za hranice Slovenska a jeho plány sú ešte väčšie. Prečítajte si rozhovor s jeho zakladateľom Gáborom Borosom.
image_1431196411.jpeg
  • Má iba 23 a v rukách jeden z najčítanejších portálov slovenského internetu, ktorý vybudoval zo stredoškolského projektu. Refresher sa za krátku dobu svojej existencie rozrástol už aj za hranice Slovenska a jeho plány sú ešte väčšie. Prečítajte si rozhovor s jeho zakladateľom Gáborom Borosom.

 

Gabo, podaril sa ti vybudovať portál, ktorý má v súčasnosti najväčší influence na slovenskú mládež. Refresher určuje trend v obliekaní, účesoch, hudbe a množstve ďalších segmentoch. Ako sa ti to podarilo a kedy sa myšlienka refresheru zrodila?

Načasovanie, šťastie, vytrvalosť a správni ľudia okolo mňa, to všetko stojí za úspechom Refresheru. Myšlienka prišla po tom, čo som na strednej denne otváral tucet stránok, aby som zistil aspoň to základné, čo je nové vo svete módy a hudby. Chcel som vytvoriť stránku, ktorá by riešila aj pre ostatných „problém“, ktorý som mal ja, v slovenčine. Vôbec som netušil, koľko nás takých ako ja môže byť, ale zdá sa, že dosť. Mal som okolo seba správnych ľudí, spoluzakladateľov a kolegov Alexa Barcziho a Filipa Vajdu, s ktorými naďalej spoločne pracujeme na refresheri. Množstvo ľudí priložilo ruku k dielu, podporovali nás od začiatku bez prosby z našej strany – hudobníci, umelci, neznáme i známe osobnosti. Teraz, keď sme my veľkí, môžeme im to vrátiť a prípadne pomôcť s rozbehom iným, začínajúcim projektom.

 

 

 

Mal byť pôvodne Refresher tým, čo dnes reprezentuje?

Čiastočne. Úplne prvotná myšlienka pozostávala z jednoduchého prinášania informácií zo zahraničnej hudby a módy. Čo stále platí, naďalej u nás dostanú ľudia svoju dávku inšpirácie a informácií o hudbe a móde zo zahraničia vo vlastnom jazyku. Často počujem, že ľudia vedia predsa po anglicky, prečo by potrebovali tieto novinky, ktoré nájdu aj inde? Tá otázka by mohla platiť pre všetky slovenské magazíny, televízie, spravodajské weby. Obsahovo sa ale stránka rozrástla, píšeme o všetkom možnom čo mladých zaujíma tvoríme veľké množstvo vlastného obsahu a kvalitných článkov, aj lokálnych, popri klasických novinkách a jednoduchom obsahu, nerobíme už len „lifestyle spravodajstvo“.

Čo sme ale nečakali a neplánovali je, že vybudujeme portál s miliónovou návštevnosťou, aktuálne pôsobiaci v dvoch krajinách, s ďalšími podprojektami a budeme mať viac ako 40 ľudí, ktorí prispievajú ku jeho zlepšovaniu. Štruktúra obsahu sa neustále vyvíja a mení, má svoje svetlé chvíľky, ale mala aj slabšie, no verím, že ak niekto sleduje Refresher dopodrobna, vidí, že sa neustále snažíme zlepšovať, inovovať a posledných cca 6 mesiacov sa rapídne zlepšujeme po obsahovej stránke.

 

 

Je veľmi ojedinelé, že sa ti v tak skorom veku podarilo vybudovať tak významný news portál. Myslíš, že vek hral proti tebe, alebo s tebou pri budovaní biznisu?

Môj vek bol v mojom konkrétnom prípade skôr výhodou, ako nevýhodou. Keď sme začínali s refresherom, mal som 19 rokov. Nemal som takmer žiadne skúsenosti s regulárnym podnikaním. Už od približne 15-tich rokov som obchodoval s rôznymi vecami, dovážal napríklad okuliare a náramky zo zahraničia a potom u nás predával. Počas strednej školy som spojil svoju stálu snahu zarobiť si svoje peniaze s užitočným a začal sa venovať web stránkam, marketingu a online marketingu. Čoskoro som zistil, že programovanie nie je moja silná stránka, rovnako ako Filip zistil, že práve programovanie ho baví a je v tom dobrý. Ja som sa zameral na marketing, online marketing a začal som sa zaujímať aj o manažment. Neskôr som skúšal chvíľu pracovať ako junior marketingový špecialista, ale po krátkej dobe som stavil všetko na refresher a začal sa mu venovať fulltime.

Nemal som v tom čase takmer žiadne povinnosti ako väčšina rovesníkov – okrem zotrvania na škole, čo bola jediná podmienka môjho otca. Nemal som žiadne záväzky ako stredoškolák, takže som bez problémov dokázal prežívať, prípadne svoje menšie zárobky investovať v začiatkoch trebárs do reklamy pre Refresher, alebo svoj voľný čas tráviť s niečím okolo neho. To je veľká výhoda mladých ľudí, stredoškolákov a vysokoškolákov. Majú čas a vo väčšine prípadov máme relatívne málo povinností.

 

 

Ako ťa vnímajú ľudia z biznisu, s ktorými sa denne stretávaš? Hovorí sa o tebe, že si veľmi ochotný, skromný a taktiež veľmi ambiciózny. :)

Neraz sa mi stalo, že boli prekvapení, aký mladý človek sedí oproti nim. Oni majú desiatky rokov skúseností, sú na vedúcej pozícii zahraničnej spoločnosti, prípadne mediálneho domu a majú diskutovať o obchodných podmienkach s chalanom, ktorý má niečo cez 20? Samozrejme, chápem ich obavy, ale nemyslím si, že by to bol niekedy problém.

Úprimne, neviem čo všetko sa hovorí o mne, ako introvert som nemal vrodené nadanie bezproblémovo komunikovať o čomkoľvek s hocikým a stále potrebujem pauzu od sociálnej interakcie a „dobiť svoje baterky“. Niekedy to môže pôsobiť negatívne na ľudí, ktorí ma stretávajú prvýkrát, ale samozrejme, aj to, že som introvert, má svoje výhody. Nie som nejaký „weirdo“, akoby sa podľa viet mohlo zdať, no ľudia s podobným charakterom ma isto budú chápať. No našťastie som si už dokázal vybudovať celkom použiteľné komunikačné schopnosti.

Ambície samozrejme nechýbajú, snažím sa a o to, aby som sa aj ja, aj refresher stále zlepšovali. Je dobré pozerať sa na veci ako keby z vtáčej perspektívy. Klásť si vysoké ciele a potom sa k nim postupne dopracovávať je zábava.

 

 

Porozprávaj nám storku na ktorú si najviac hrdý v spojení s Refresherom.

Konkrétny príbeh mi teraz nenapadá. Som dosť kritický vzhľadom na Refresher a viem, že je stále príliš veľa toho, čo treba zlepšovať a kam sa posúvať. Som ale rád, že s Refresherom dokážeme podporovať slovenské a české talenty, či už ide o hudobníkov, ktorým vieme spraviť štart kariéry jednoduchší a rýchlejší, módnych dizajnérov, zaujímavé podnikateľské nápady alebo kultúrne podujatia, ktoré vďaka našej podpore dokážu o kúsok lepšie fungovať alebo jednoduchšie dýchať.

 

 

Čo je hlavný zdroj príjmu Refresheru, bez ktorého by si dnes nemohol pokračovať? Sú to sponzorované články od rôzny rapperov a firiem?

Ešte sme paradoxne neprijali peniaze od hudobníkov za to, že o nich napíšeme, aj keď som tieto myšlienky počul od viacerých ľudí. Nie je šanca (pre hudobníkov) si u nás kúpiť článok, všetko je na subjektívnom výbere redaktorov. Hudobníci si ale platili napríklad za bannerovú reklamu – ale tých je minimum. Časť príjmov prichádza z bannerovej reklamy, aj tej otravnej vyskakujúcej, časť zo sponzorovaného obsahu, časť z PR správ, časť z partnerstiev a spoluprác. Všetko čo zarobíme, ide naspäť do ľudí, vývoja, obsahu. Snažíme sa tej reklamy dávať minimálne na web a príjmy trocha viac diverzifikovať. Teda primárne web, ale aj merch, PR služby, kaviareň, podujatia, to všetko prispieva svojou kvapkou do rozpočtu.

 

 

Niekoľko veľkých slovenských médií sa snažilo vybudovať portál akým je dnes Refresher. Prečo si myslíš, že sa im to nepodarilo?

Podľa môjho osobného názoru je to čiastočne aj preto, lebo sú príliš starí, konzervatívni alebo oboje naraz. Ak chcete s mladými komunikovať, musíte medzi nich chodiť, byť medzi nimi a sledovať to, čo „žerú“ z prvej ruky (alebo mať minimálne dobré zdroje). Mladých ľudí je relatívne jednoduché naviesť k tomu, aby si vyskúšali vaše produkty a služby, no je ich o to zložitejšie udržať si. Píšem relatívne jednoduché, pretože pre nás to môže byť jednoduché, ale pre niekoho iného nie, a preto v poslednom čase pravdepodobne spoločnosti volia komunikáciu cez Refresher. Práve v tom sme dobrí.

Taktiež si myslím, že mladí ľudia z našej cielovky, 16-30 rokov, presnejšie 18-24 rokov, neboli v tých časoch pre nich dosť zaujímaví. Jednak bolo problematické s nimi komunikovať a nebol o ne taký záujem zo strany inzerentov, aby sa im oplatilo investovať toľko energie a zdrojov do budovania niečoho podobného ako sme my – zacieleného na výhradne mladých ľudí. Časy sa ale menia, našťastie.

 

 

 

 

Dostal si už ponuky na odpredaj portálu?

Pár ich bolo. Prišlo pár neformálnych ponúk od samostatných fyzických osôb, bol prejavený aj záujem zo strany slovenských veľkých webov, vydavateľstiev.

 

 

V akej sume sa ponuky pohybovali?

V úplných začiatkoch fungovania refresheru nám ponúkli 15 000 eur na ruku za celý projekt. Táto ponuka prišla, ak si správne spomínam, cca 3 mesiace po fungovaní. Ja som mal 19 rokov, žiadne veľké ambície a predstavu o reálnej cene toho, čo máme v rukách. Rozmýšľal som reálne 5 sekúnd a povedal nie a ak si pamätám, rovnako na tom boli aj Alex a Filip. Následne prichádzali ponuky v desiatkach tisíc, približne rok dozadu to bolo už celkom pekné 6 ciferné číslo, ktoré by nám všetkým zakladateľom značne zjednodušilo budúci život – no to sa jednalo už len o podiel v projekte. Stále nemáme záujem predávať, ale je to sranda počúvať, preto sa vždy radi stretneme a vypočujeme návrhy.

Sme mladí, zatiaľ tie peniaze nevyhnutne nepotrebujeme k životu a hlavne, máme ešte veľa plánov, ktoré našu pozíciu môžu vylepšiť. Samozrejme, ak by prišla racionálna ponuka od dostatočne zaujímavej firmy, ktorá by sedela do našich plánov, je tam vždy priestor. Ale hlavne teraz, keď naše plány začínajú byť čoraz väčšie a chceli by sme ísť „hore“ a „dopredu“ o niečo rýchlejšie, rozmýšľam akú cestu voliť a jednou z nich je aj externé financovanie.

 

 

Čo plánuješ na najbližšie mesiace a roky, myslíš že dokáže Refresher ešte niečím prekvapiť?

Určite. Fungujeme stále trochu netradične a aj firemná kultúra, riadenie, štruktúra firmy, manažment procesov, technologické pozadie je dosť odlišné pravdepodobne od všetkého, čo na Slovensku nájdete napríklad v médiách. Všetko sa ale dozviete, keď príde čas.

 

 

Všimli sme si, že Refresher pred pár dňami otvoril svoj vlastný kultúrny a lifestyleový priestor ZÓNA by Refresher. Môžeš nám k tomu povedať niečo viac?

Veľa kaviarní má web, ale málo webov má svoju kaviareň. Aj keď nerád pozicionujem Zónu ako kaviareň. Je to lifestyle-ový priestor. Je to jeden z našich pokusov, uvidíme, čo sa z neho vykľuje. Nájdete u nás pohodlie, pohodu, dobrú hudbu, dobré jedlo, milú obsluhu. Zóna sa bude neustále vyvíjať a zlepšovať, chceme pracovať na tomto koncepte. Má to byť miesto, kde môže ktokoľvek prísť a vyvaliť sa, učiť sa, pracovať, stretnúť sa, zjesť niečo dobré. Chutné jedlá, kvalitné džúsy, taktiež neustály vývoj.

 

 

 

 

Čo ťa podnietilo otvoriť „ZÓNU“, bol to tvoj nápad? :)

Najprv sme si povedali, že sa chceme niekde stretávať, v kľude pracovať. Pre nás boli v tom momente – a stále asi aj teraz – kancelárie viac menej nepotrebné. Tak sme chceli Zónu spraviť ako eventový priestor. Našli sme priestor cca 400m2, ale bolo to mimo mesta. Následne sa nám podarilo naraziť na aktuálny priestor v centre Bratislavy a prišiel nápad spraviť aj kaviarenskú časť. Postupne sa to vyvinulo do aktuálneho konceptu.

 

 

Budú sa v „ZÓNE“ konať aj nejaké eventy? Napr.: koncerty, prednášky, workshopy?

Jasné, chceme robiť koncerty, prednášky, workshopy a ak sa podarí, nechať ich verejné s voľným vstupom, nech sa môže vzdelávať a zabávať každý kto chce, zadarmo.

 

 

Plánujete otvoriť podobné podniky aj v iných mestách, napr. Praha alebo iné mestá na Slovensku?

Ak to bude rentabilné a udržateľné, určite áno.

 

 

Ako vyzerá tvoj bežný pracovný deň?

Ak pracovný, tak sú v podstate dve verzie. Buď ostávam doma, alebo mám stretnutia. Po novom sa snažím všetky stretnutia absolvovať do stredy, kde ich skombinujem so školou a štvrtky-piatky mať viac menej voľné alebo si na ne nechám tie kamarátske, menej formálne, ale stále čiastočne pracovné. Ráno vstanem, kontrola mobilu, strečing alebo idem behať, spravím si čaj, sprcha, pozriem čo nové vo svete, a buď sadám za stôl doma alebo do auta a smerujem do Bratislavy. Aktuálne moja práca pozostáva viac-menej z komunikácie s ľuďmi okolo Refresheru, manažovania štandardných firemných procesov, mailovania, stretnutí. O 5-6tej sa snažím byť späť v Šamoríne, v posilke, potom domov a večera. Ak na večer nemám plány a nejdem medzi ľudí, vo všeobecnosti sa po nociach pár hodín venujem grafike, plánovaniu, čítam alebo robím nutné veci do školy. To je zhruba taký bežný pracovný deň.

 

 

Posledná veta pre čitateľov Startitup bude…?

Najlepšia cesta ku prekonaniu životných prekážok vedie priamo cez ne. Buďte hlavne kľudní a trpezliví.

 

Gabovi ďakujem za rozhovor a verím, že tento rozhovor inšpiroval aj vás! :)

 

 

AK ŤA TENTO ČLÁNOK ZAUJAL, NEZABUDNI HO SHARNUT A DAŤ TAK O ŇOM VEDIEŤ AJ SVOJIM ZNÁMYM A KAMARÁTOM… STARTUPY DOKÁŽU SLOVENSKU PRINAVRÁTIŤ DRIVE!

 

Najnovšie videá

Teraz najčítanejšie

Aktuálne čítajú

Trendové videá