Hladný bankár založil najpopulárnejšiu spoločnosť na rozvoz jedla. Má hodnotu dve miliardy dolárov

  • Nespokojný a hladný zamestnanec banky dokázal obrovské veci a vybudoval impérium
  • Životný príbeh Willa Shu mal pritom nudný začiatok
  • Dnes je jeho „dieťa“ Deliveroo tou najúspešnejšou spoločnosťou na rozvoz jedla
artem-bali-682651-unsplash
Unsplash
  • Nespokojný a hladný zamestnanec banky dokázal obrovské veci a vybudoval impérium
  • Životný príbeh Willa Shu mal pritom nudný začiatok
  • Dnes je jeho „dieťa“ Deliveroo tou najúspešnejšou spoločnosťou na rozvoz jedla

Veril by si, že obrovský hlad môže z teba urobiť veľmi úspešného podnikateľa? Ak nie, tak si prečítaj príbeh zakladateľa spoločnosti Deliveroo Willa Shu, ktorý začínal v roku 2001 ako obyčajný, ale poriadne hladný zamestnanec londýnskej banky. Pracoval pilne až do neskorých večerných hodín. Aby si udržal vysokú hladinu energie, bol zvyknutý konzumovať veľké množstvo jedla. To však malo ďaleko od dokonalosti. V roku 2004 sa presunul do nových kancelárií.

Podarilo sa to až na druhýkrát

V tesnej blízkosti sa nachádzal supermarket Tesco, a tak začal nakupovať jedlo práve tu. Pre Willa však nakupovanie predstavovalo hotové utrpenie. V roku 2006 postúpil a získal viac voľného času. Tiež začal využívať služby dovoznej spoločnosti Takeaway. Stále mu však čosi chýbalo.

Bol presvedčený, že by to dokázal robiť lepšie. Preto sa spojil so svojím bývalým spolužiakom programátorom Gregom Orlowskim a spoločne spustili projekt Deliveroo. Úspech sa však nedostavil. V tom čase totiž masívnemu rozšíreniu povedomia o službe bránil nedostatok mobilných telefónov.

V roku 2010 začal študovať na Univerzite v Pensylvánii. Čas, ktorý získal popri štúdiu, venoval premýšľaniu nad svojou budúcnosťou. O dva roky neskôr bola situácia na trhu mobilných telefónov poriadne divoká. Spoločnosť Apple sa chystala uviesť iPhone 5 a konkurencia uvádzala nové modely smartfónov. Will si povedal: „Teraz, alebo nikdy.“ V roku 2013 sa opäť spojil so svojím bývalým spolužiakom a skúsili to znova.

Vedeli, že na roznášanie jedla zo spolupracujúcich reštaurácií budú musieť zabezpečiť množstvo rozvozcov. Taktiež vedeli, že budú potrebovať aplikáciu, ktorá dostane ich služby k masám. Nikto ich však nechcel podporovať. Willovi tak nezostávalo nič iné, len sadnúť na bicykel a roznášať jedlo na vlastnú päsť. Bol vlastne prvým rozvozcom vo firme. Raz musel dokonca priviesť pizzu svojmu bývalému šéfovi z banky. Ten si myslel, že prežíva ťažké časy.

Podobnosť s Uberom je čisto náhodná

V roku 2014 získala spoločnosť prvú investíciu vo výške 2,75 milióna dolárov. Tieto peniaze boli využité na rozšírenie poľa pôsobnosti. Po Londýne tak začali pôsobiť v meste Brighton a v roku 2015 v Paríži a Berlíne. Koncom roka mala spoločnosť hodnotu 600 miliónov dolárov.

V roku 2016 spoločnosť opustil jej spoluzakladateľ a programátor Greg Orlowski. Koncom roka 2016 došlo k zmene loga. V septembri 2016 nastúpil na „palubu“ bývalý produktový manažér Facebooku Mike Hudack. V roku 2017 si spoločnosť najala politického poradcu v podobe They Rogersovej. Dôvodom bol politický záujem o biznis model spoločnosti. Hlavným dôvodom záujmu o fungovanie firmy boli protesty samotných rozvozcov, ktorí mali málo pracovných výhod. Pracovali totiž na živnosť.

V júli 2017 sa sídlo spoločnosti presunulo do nových priestorov. Vo vnútri sa nachádza netypická miestnosť na meetingy v tvare futbalového ihriska. V septembri 2017 sa hodnota firmy vyšplhala na dve miliardy dolárov po tom, čo spoločnosť získala investíciu vo výške 385 miliónov dolárov z fondov Fidelity a T Rowe Price.

Spoločnosť Deliveroo sa však stala „Čiernym Petrom“ podobne ako automobilový dopravca Uber. Dôvodom bolo obchádzanie zákonov. Protesty rozvozcov totiž neutíchli. Spoločnosť však varovala, že ak by s rozvozcami uzatvorila zmluvy na klasický pracovný pomer, mohlo by to zabrániť jej ďalšiemu rastu.

Píše sa rok 2018. Deliveroo v súčasnosti ponúka svoje služby v 12-tich krajinách po celom svete. Spoločnosť má smelé plány, a plánuje pridať ďalších 5 tisíc reštaurácií do svojej mobilnej aplikácie. Reštaurácie však na následný rozvoz použijú vlastných dopravcov. Spoločnosť tak ušetrí na nákladoch.

zdroj: businessinsider.com

Najnovšie video

Fontech

ĎALŠIE ČLÁNKY Z FONTECH.SK

Fontech