Hub:raum – miesto, ktoré posunie vaše nápady na vyšší level

  • Byť v akcelerátore, neznamená med lízať. Je to miesto, kde na svojom nápade treba naozaj drieť a potom sa dostavia aj výsledky. Avšak k tým výsledkom vám vždy dopomôže tím odborníkov, ktorí sa vás snažia naviesť na správnu cestu, aby ste boli úspešní. Ako prebieha život v poľskom Hub:raume, ktorého hlavným partnerom je Deutsche Telekom, nám prezradil Luka Sučic.
image_1432013479.jpeg
  • Byť v akcelerátore, neznamená med lízať. Je to miesto, kde na svojom nápade treba naozaj drieť a potom sa dostavia aj výsledky. Avšak k tým výsledkom vám vždy dopomôže tím odborníkov, ktorí sa vás snažia naviesť na správnu cestu, aby ste boli úspešní. Ako prebieha život v poľskom Hub:raume, ktorého hlavným partnerom je Deutsche Telekom, nám prezradil Luka Sučic.

 

Pracuješ v hub:raum Krakow ako Evangelista. Čo to znamená?

Je to jedna z mojich úloh, ktorú mám v hub:raume. Evangelizácia znamená, že veľa času trávim cestovaním a stretávaním sa so startupmi v mnohých krajinách Strednej a Východnej Európy. Radím im a vytváram kontakty s ľuďmi, ktorí by im mohli byť nápomocní. Ak vidím, že niektorý startup by mohol benefitovať z nášho programu, ponúknem mu tú možnosť a pomôžem s registráciou. Okrem tejto mojej prieskumnej práce organizujem a participujem na mnohých prednáškach, workshopoch a zúčastňujem sa viacerých európskych podujatí od Slovenska až po Albánsko. Ale startupy sú iba jednou časťou skladačky. Ako evangelista vysvetľujem, akú úlohu v ekosystéme zohrávajú akcelerátory/inkubátory, VC fondy a ako startupy môžu benefitovať z programov, aký napríklad ponúka hub:raum.

 

Hlavným partnerom hub:raum je Deutsche Telekom. Kde vidíš najväčší benefit tohto partnerstva?

Predstavte si to – začínate podnikať so svojím startupom, riešite základné otázky a vedľa vás stojí starší brat, ktorý má za sebou ooooobrovské množstvo skúseností a úžasné kontakty po celom svete. A keďže váš brat vás má veľmi rád, chce, aby ste taktiež uspeli a robí všetko preto, aby vám pomohol. V tomto je ten najväčší benefit.

 

 

 

 

 

Teda startupy v hub:raume môžu využiť networking Deutsche Telekomu?

Presne tak. Nazývame to ,,corporate leverage,“ teda akási firemná páka. Je to jednoduchý ,,otvárač dverí“ ak ste startup, ktorý to potrebuje. Napríklad ak náš startup v hub:raume potrebuje vyriešiť špecifický problém a chce počuť názor, stačí povedať a DT ponúkne svojich špecialistov. Často stačí, aby sa manažér vyššej úrovne stretol so startupom na 5 min a problém, ktorý by oni riešili možno mesiace, on vyrieši jednoduchou radou.

 

Poskytujete financie, co-workng a mentoring. Čo z toho je pre startupy podľa teba najdôležitejšie?

Mentoring a financie. V tomto poradí. Poradenstvo je úplným základom, ktorý nesmierne pomôže skombinovať múdrosť, znalosti, skúsenosti a expertízu ,,starých mazákov“ s nadšením, horlivosťou a odhodlaním startupistov a tak vytvorí magické dobrodružstvo. Financovanie je následne samozrejmosťou.

 

Máte aj iné programy pre startupy?

Máme veľa programov, preto často aj samy seba nazývame hybridom. Robíme tiež seed investície, inkubujeme a akcelerujeme, robíme early stage partnerstvá, prepájame startupy celosvetovo. K tomu momentálne pripravujeme program s Intelom a Cisco – Challenge up, myslím prvý IOT akcelerátor v tejto časti sveta. BTW application deadline je 25.5. A tak isto naša celo európska súťaž Business wall of fame, ktorú sa oplatí sledovať a samozrejme sa aj prihlásiť.

 

 

 

 

Ako sa môže záujemca prihlásiť do hub:raumu?

Je to veľmi jednoduché. Pôjde na hubraum.com/apply alebo napíše priamo mne na luka@hubraum.com.

 

Aké sú kritériá pri výbere?

Nápad musí byť veľmi veľmi dobrý, niečo unikátne, inovatívne so silným potenciálom. A musí mať tím, ktorý má v sebe základné a kvalitné znalosti a iskru v očiach spojenú s ohnivým srdcom. To sú prvé znaky, na ktoré sa pozeráme. Až potom my môžeme pomôcť.

 

Aké sú najčastejšie chyby pri žiadostiach?

Arogancia, zlá prezentácia, slabý výskum v danej oblasti. A klamanie. To je tá najhoršia vec, akú môžete urobiť. 

 

 

 

 

 

A chyby pri vytváraní podnikateľského modelu? Ako je známe, až 90% zlyháva právetu. Prečo podľa teba tak vysoké číslo?

Je to zložitý problém, ale jedným z hlavných dôvodov je fakt, že veľa startupov zlyháva na základných veciach. Napríklad nechápu, že produkt nevytvárajú pre seba a vôbec sa nepýtajú potenciálnych zákazníkov. Niekedy sa zasa sebavedomie zmení na ignoranciu a to je pre startup zlomové. Je však veľmi ťažké ukázať iba na jeden hlavný dôvod.

 

Máte aj súťaže pre startupy?

Niekedy, nazývame ich Bootcamps. Organizujeme dva dňové pitching eventy s možnosťou získania peňazí a networkingu. Zvyčajne ich organizujú naši kolegovia z Berlína a Bonnu a sú zamerané vertikálne (IOT, bezpečnosť…).

 

 

 

 

Koľko startupov je teraz v hub:raume Krakow?

Máme 8 investícií a 40 akcelerovaných alumni.

 

Tvoj zoznam naj startupov v Strednej Európe?

Som veľkým fanúšikom hardvéru. Milujem Bellabeat – štýlový chorvátsky startup, ktorý vytvára malé prístroje na meranie denných aktivít, ďalej všetky vecičky iBeacon (Estimote, Kontaktio, Iffinity – nazývam ich poľská mafia), niektoré Srbské tímy ako Farmia alebo TruckTrack. Milujem ten pocit, keď sú staré firmy vyrušené startupmi. Obdivujem Farmeon z Osijek, Angelcam z Prahy a Droppie z Bratislavy. Neviem, či smiem zmieniť Ecoisme z Kyjeva, pretože sme do nich investovali, ale u mňa sú na piedestáli. Taktiež som fanúšikom 3D tlačiarní a preto obdibujem dva skvelé poľské tímy – Pirx a Zortrax.

 

Najnovšie videá

Teraz najčítanejšie

Aktuálne čítajú

Trendové videá