Ich topánky nosia policajti, vojaci aj hasiči. Slovenská značka je špičkou vo svetovom obuvníckom priemysle (ROZHOVOR)

  • Obuv značky BOSP pochádza z Bardejova, druhého obuvníckeho mesta na Slovensku
  • Na jej čele stojí Miroslav Matys spoločne so svojimi synmi
  • Ich topánky sú určené aj pre policajtov, hasičov či vojakov
bosp
Instagram/bosp_footwear
  • Obuv značky BOSP pochádza z Bardejova, druhého obuvníckeho mesta na Slovensku
  • Na jej čele stojí Miroslav Matys spoločne so svojimi synmi
  • Ich topánky sú určené aj pre policajtov, hasičov či vojakov

Dlhoročné skúsenosti chcela spoločnosť OBUV-ŠPECIÁL zúročiť na európskom trhu. Písal sa rok 2012, keď prvýkrát použili značku „Bosp“. Ide o skratku odvodenú od názvu – Bardejovská Obuv Špeciál.

O napredovanie firmy sa zaslúžil jej majiteľ Miroslav Matys starší. „Práve náš otec stojí za myšlienkou potreby zastrešiť naše know-how pod vlastnú značku. Spoločne sme dospeli k tomuto názvu. Smer značky určujeme spoločne a aj vo väčšine názorov sa nám darí nájsť zhodu,“ ozrejmil syn zakladateľa.

 
 
 
 
 
Pozrite si tento príspevok na Instagrame
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Príspevok, ktorý zdieľa BOSP (@bosp_footwear)

Obuvnícke mesto Bardejov

História obuvníctva v meste Bardejov siaha až do roku 1957. Po Partizánskom ide o druhé obuvnícke mesto na Slovensku. Aj to bol jeden z dôvodov, ktorý majiteľa viedol k vybudovaniu značky obuvi.

Správnymi krokmi otec dokázal udržať zahraničných zákazníkov. S nimi sa mu darilo udržať špecializovanú pracovnú silu a rozširovať kapacitu,“ opisuje syn zakladateľa.

 
 
 
 
 
Pozrite si tento príspevok na Instagrame
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Príspevok, ktorý zdieľa BOSP (@bosp_footwear)

Topánky pre policajtov, vojakov a hasičov 

Začiatky firmy sa spájajú s výrobou pre uniformované zložky na Slovensku. „S týmito modelmi sme skúšali šťastie aj v iných krajinách. Snažili sme sa dodávať produkty v najkratšom čase, ale išlo nám najmä o kvalitu. Museli sme investovať do technológií a držať krok s trendmi. To bol základ, ktorý vlastne trvá až dodnes,“ vyjadril sa majiteľ.

 
 
 
 
 
Pozrite si tento príspevok na Instagrame
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Príspevok, ktorý zdieľa BOSP (@bosp_footwear)

Obuv od značky BOSP je teda známa z nôh policajtov, vojakov a hasičov z rôznych krajín. „Sami vyvíjame a testujeme modely pre túto kategóriu zákazníkov. Môžeme povedať, že poznáme túto problematiku a vieme sa tak sústrediť na detaily.“

Tovar pre „náročných“ zákazníkov

Podľa zakladateľa nie je zložité vytvoriť bežnú vychádzkovú obuv. Na trhu je jej však množstvo. Taká obuv sa vyrába v krajinách, kde sa náklady nedajú porovnať s tými v Európskej únii. „Našu obuv vyrábame v súlade s celosvetovo uznávanými štandardmi riadenia kvality ISO 9001 a AQAP. Obuv prechádza certifikačným procesom v nezávislých laboratóriách.“

Takto pripravený model, vďaka svojim vlastnostiam vyhovuje hlavne „náročným“ zákazníkom, ktorí tieto topánky nosia 5 dní v týždni a 8 hodín denne.

 
 
 
 
 
Pozrite si tento príspevok na Instagrame
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Príspevok, ktorý zdieľa BOSP (@bosp_footwear)

BOSP zaväzuje majiteľov neustále napredovať

Projekt Bosp zaväzuje majiteľov nepoľaviť. „Stále máme základ v dlhoročných stabilných B2B partneroch, ktorí oceňujú našu profesionalitu a odbornosť. No segment B2C je pre nás niečo nové a vyžaduje si to vytvorenie nového oddelenia. Musíme prijímať oveľa viac podnetov od trhu, ktorý sa nás zrazu týka.“

Čo podľa majiteľa tvorí podstatu úspešného podnikania?

„V prvom rade otvorenosť k zákazníkom a férový vzťah so všetkými spolupracovníkmi. Nemenšiu zásluhu má na tom plnenie všetkých záväzkov, čo buduje dôveru s partnermi. Sme tak hoci obratom menší, ale zodpovedným prístupom a zdieľaním skúseností veľmi dôležitý partner, a to pre celosvetovo pôsobiacich dodávateľov komponentov, ako napríklad Vibram, Gore-Tex alebo výrobcov usní, ktorých v Európe vôbec nie je veľa.“

 
 
 
 
 
Pozrite si tento príspevok na Instagrame
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Príspevok, ktorý zdieľa BOSP (@bosp_footwear)

Dizajn, ktorý nemá konkurenciu

Bosp pri tvorbe topánok a ich dizajne čerpá inšpiráciu z požiadaviek trhu, sleduje trendy a dokonca v období mimo pandémie navštevuje trhy z celého sveta. „Čo sa týka dizajnu, tak ten tvoríme spolu dizajnovými štúdiami v Taliansku,“ objasnil.

Ide o poriadne „neokukaný“ dizajn. Šijú ich vo firme ručne?

„Celý výrobný proces sa vykonáva štandardným manufaktúrnym spôsobom. Pri vysekávaní dielcov používame sekacie a rezacie zariadenia, pri šití využívame šijacie stroje a pri dokončovaní tiež používame napínacie a lisovacie zariadenia. No na všetky tieto zariadenia potrebujeme obsluhu, ktorá sa vyzná do problematiky.

 
 
 
 
 
Pozrite si tento príspevok na Instagrame
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Príspevok, ktorý zdieľa BOSP (@bosp_footwear)

Mnohí predajcovia zanedbávajú kvalitu, keďže ľudí zaujíma najmä nízka cena. Existujú však výnimky. „Pri každej kategórii akýchkoľvek produktov existujú kvalitatívne kategórie a určitá osobná preferencia zákazníka. Tým, že drvivú väčšinu našich modelov využívajú zákazníci na profesionálne použitie, sú tomu prispôsobené aj materiály a spôsob výroby.“

Pri bežnej trekovej obuvi iných značiek sa predpokladá určitá frekvencia používania. Bosp však u svojich zákazníkov predpokladá používanie počas celého pracovného týždňa a viac než 5 hodín.

 
 
 
 
 
Pozrite si tento príspevok na Instagrame
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Príspevok, ktorý zdieľa BOSP (@bosp_footwear)

Čo tvorí základ kvalitnej obuvi?

„Práve to vnímame ako subjektívny pocit zákazníka. Každý má svoju predstavu, ako má vyzerať kvalitná obuv. My sa snažíme ponúknuť práve tú trvácnosť v profesionálnom nasadení, istú dávku komfortu a servis, ktorý vie urobiť iba výrobca. Naše modely sú v prvom rade funkčné,“ vyjadril sa majiteľ.

Túry, výlety či prechádzky do lesa sa v aktuálnej situácii stali obľúbenou činnosťou mnohých ľudí. Avšak veľmi podstatné je si pri nich zvoliť vhodnú obuv. Slavomír Matys uvádza, že na túru alebo výlet musí byť obuv hlavne pohodlná na prvé obutie. „Treba mať jasné, či obuv bude používaná často na statické alebo pohybové aktivity a tiež v akom teréne a ročnom období,“ tvrdí.

 
 
 
 
 
Pozrite si tento príspevok na Instagrame
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Príspevok, ktorý zdieľa BOSP (@bosp_footwear)

Za kvalitu si treba zaplatiť

Bosp je na trhu poriadne dlho a počas svojho pôsobenia sa majiteľ stretol s nejedným nepriaznivým názorom na cenu.

„Avšak berieme to tak, že negatívne názory zdieľajú ľudia, ktorí vidia cenu za obuv a neuvedomujú si a neskúmajú, čo je to za obuv a prečo je tam taká cena. Pritom skúsení zákazníci vedia, že za podobný model u konkurencie spomedzi talianskych, nemeckých či amerických značiek vyrábaných v Ázii zaplatia viac,“ ozrejmil majiteľ.

V každom odbore prichádza boj s konkurenciou. Ani Bosp určite nie je výnimka. „Ak sa pozeráme na náš e-shop ako B2C e-commerce platformu, tak konkurenciou je každá značka obdobnej obuvi. Ak sa na nás človek pozerá, ako na firmu s vývojovým a výrobným zázemím, tak v rámci krajín V4 máme max jedného konkurenta, ktorý má taký istý prístup a otvorené dvere ku akémukoľvek dodávateľovi značkových polotovarov. Porovnávame sa so všetkými značkami, ktoré vyrábajú v Európe a používajú tie isté technológie.“

 
 
 
 
 
Pozrite si tento príspevok na Instagrame
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Príspevok, ktorý zdieľa BOSP (@bosp_footwear)

Bosp kráča s dobou

Po marketingovej stránke sa Bosp usiluje tvoriť najmä zaujímavé vizuály, s ktorými dokáže osloviť potencionálnych zákazníkov hlavne vo virtuálnom svete.

Bosp má svoje miesto vo svojom vlastnom internetovom e-shope. Okrem toho ho nájdeš aj v ďalších a v niektorých špecializovaných predajniach.

„Čo sa týka predajní, tak máme jedného partnera, ktorý má vybrané modely vo svojich špecializovaných predajniach. Inak si stojíme za názorom, že priamy kontakt výrobcu a zákazníka je efektívnejší.“

 
 
 
 
 
Pozrite si tento príspevok na Instagrame
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Príspevok, ktorý zdieľa BOSP (@bosp_footwear)

Ovplyvnila aktuálna pandemická situácia chod firmy? „Áno, na jednej strane kvôli opatreniam proti šíreniu vírusu sme mali zníženú kapacitu, čo pomohlo k tomu, že sme neboli schopní dopĺňať chýbajúce veľkosti. Na druhej strane sme mali problém s dodávateľmi kľúčových materiálov, a tak sme nielen nemohli obuv vyrobiť, ale ani spoľahlivo naplánovať výrobu. Na e-shope nám síce stále chýbajú veľkostné čísla, no dodávatelia už pracujú v režime blížiacemu sa k štandardu. Aktuálne výrobné plány sa zdajú byť reálne.“

Cieľom značky Bosp je neustále sa vyvíjať, vyrábať a predávať obuv s vysokou pridanou hodnotou. Podstatou sú pre nich korektné vzťahy so zákazníkmi a dodávateľmi.

 
 
 
 
 
Pozrite si tento príspevok na Instagrame
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Príspevok, ktorý zdieľa BOSP (@bosp_footwear)

„Neustále držať krok s trendmi je taký základ, aby sme prežili a mohli iným konkurovať. Plánujeme však ďalšie modely do aktuálnych kategórií, ale aj úplne nové kategórie obuvi a samozrejme rozširovať sa do ďalších krajín,“ ozrejmil plány do budúcna v závere rozhovoru majiteľ.

Najnovšie video

Fontech

ĎALŠIE ČLÁNKY Z FONTECH.SK