Ivan Debnár: Bez dynamiky sa startup nedá robiť

  • The Spot oslávil pred pár dňami svoju dvojročnicu a zároveň predstavil svoje najnovšie plány. Tento rok si pripravil mnoho noviniek, ktoré majú pomôcť slovenským startupom od úplných začiatkov, až do úspešnej realizácie a expanzie. O tom, na čo konkrétne sa môžeme tešiť, som sa bavil so spoluzakladateľom The Spot, Ivanom Debnárom.
image_1404385265.png
  • The Spot oslávil pred pár dňami svoju dvojročnicu a zároveň predstavil svoje najnovšie plány. Tento rok si pripravil mnoho noviniek, ktoré majú pomôcť slovenským startupom od úplných začiatkov, až do úspešnej realizácie a expanzie. O tom, na čo konkrétne sa môžeme tešiť, som sa bavil so spoluzakladateľom The Spot, Ivanom Debnárom.

Na oslave vašich druhých narodenín si spomínal novinky, ktoré ste si prichystali na tento rok, poďme si ich teda vymenovať postupne. Aké veľké veci sa budú diať v Spote?

The Spot pripravuje veľa nových vecí. Začal by som tým, že sa snažíme dostať naše aktivity do ďalších miest, konkrétne do Košíc a Žiliny. Sem chceme preniesť naše mentoring sessions a workshopy, do ktorých sa budú môcť ľudia rovno interaktívne zapájať. S mentormi sa budeme snažiť robiť klasické road trips,  aby naozaj aj tímy v Žiline a Košiciach mali live prístup k týmto ľuďom.

Nie všetko sa deje v Bratislave a nie na všetko je vždy k dispozicii odborník v regióne, preto sme sa rozhodli ísť touto cestou. Našou ambíciou je aspoň raz za 2 týždne spraviť takýto trip.

 

Budeš chodiť aj ty?

Budem chodiť aj ja a tiež relevantná časť nášho interného expert poolu. Presne z tohto dôvodu v Spote  budeme mať aj interne zamestnaných ľudí, ktorými budeme  schopní pokrývať všetky oblasti, ktoré si startup life vyžaduje.

 

 

Koľko ľudí by mal tvoriť tento interný tím?

Rátame s počtom 4 až 5 expertov z oblastí ako product design, UX, consumer development alebo go-to-market stratégia, analýza či marketing a PR. Samozrejme plánujeme  s personálnym pokrytím aj ďalších oblastí. Veci sa tu neurobia samé a my to presne aj tak vnímame. Vedia to aj naši experti, ich pôsobnosť v The Spote nebude  voľnočasová dobrovoľnícka činnosť. Musí to mať určitý systém, požadovanú kvalitu a predvídateľnosť. Na to je dobré a nevyhnutné mať nastavené vzťahy.

 

Na stránke vám pribudla nová microsite Academy, čo nás tam presne čaká?

Je to úplna novinka. V skratke – je to online služba, kde sú všetky informácie o tom ako pristupovať k jednotlivým oblastiam startupového business-u. V prvom rade sú tam naše prednášky, ale aj standfortské kurzy a rôzne slideshary od ľudí, ktorí sa tejto problematike venujú a rozumejú jej ďaleko lepšie ako my.

Je to všetko pekne roztriedené a obsah sa stále dopĺňa. Každý bude mať takto možnosť sa vzdelávať a v prípade, že nebude niečomu rozumieť, bude mať možnosť sa rovno obrátiť na nášho odborníka v dannej oblasti.

 

V rámci tvojho príhovoru na oslave, asi najviac zarezonovala informácia o tom, že otvárate prvý inkubátorovo-akceleračný program na Slovensku. Je to teda inkubátor alebo akcelerátor?

Po pravde je to aj-aj a dokonca sa jedná o 3 veci, nie dve. V spolupráci s Forbes sme pripravili program s názvom “Booster”, ktorý zahŕňa 3 fázy. Za dva roky, čo fungujeme sme si uvedomili, že startupy mávajú veľký problém už v počiatočnej fáze, aby vôbec vznikli a pustili sa do projektov.

Preto sme zostavili program, ktorý pokrýva celý value chain od vzniku nápadu, realizáciu a až po škálovanie. Čiže, ku koncu by mala vzniknúť reálne používaná služba alebo business, ktoré sa dajú odprezentovať investorovi alebo sú schopné sa prebojovať do ďalšieho top akcelerátora (500startups, Y-combinator, …).

 

 

Z toho čo hovoríš mi vyplýva, že začínate úplne od early stage, dokonca až od samotnej idei? Rozumiem tomu správne?

V podstate áno. Robíme to hlavne z dôvodu, aby sme do tohto prostredia vtiahli ľudí, ktorí si dnes ešte neveria alebo sa nebudia s pocitom, že “ja dnes zmením svet”.  Čiže, v prvej faze, dávame dokopy ľudí z biznisu s ľudmi, ktorí majú zatiaľ iba nápad alebo chuť sa pustiť do vlastného podnikania. Ľudia z biznisu majú prehľad v danej oblasti, poznajú problémy hodné riešenia, majú kontakty. Táto fáza sa volá “Idea cup” a je to prvá z už spomínaných 3 fáz Boosteru.

Táto fáza bude trvať mesiac a jej cieľom bude sprostredkovať basic knowledge ako správne identifikovať problém, urobiť analýzu konkurencie, či úspešne nastaviť positioning  a pod.. Po uplynutí jedného mesiaca by účastníci mali mať výstup vo forme napr. 10 strán powerpointu, kde bude celá myšlienka popísaná a podložená. Môže sa stať, že dospejeme aj k záveru typu “kašli nato, nevymyslel si nič lepšie, čo tu už je”. Aj to k tomu patrí a je to tiež svojim spôsobom úspech, lebo sa ušetrí veľa času.

 

Je táto prvá fáza vhodná pre úplne každého alebo sa už aj tu snažíte zamerať na konkrétnu cieľovku v rámci startupistov?

Na rozdiel od mnohých bežných a podobných projektov je Idea cup skôr orientovaný na biznis ľudí z obchodných škôl, univerzít a nie až tak na “hardcore programátorov”.

 

Toto potrebuje asi vysvetlenie :).

Je to veľmi jednoduché, domnievam sa, že hardcore ajťáci, ktorí si programujú “for the sake of programming”, len z dôvodu, že vyšla nová technológia, ktorú chcú vyskúšať, často nevidia potenciálny možný úžitok z jej využitia. To je tiež fajn, určite aj to má svoje miesto, ale pre tentokrát sme sa rozhodli, že budeme na začiatku pracovať s projektami, ktoré majú business potenciál.

Preto chceme zapojiť v prvom rade ľudí, ktorí sa na to pozerajú ako na príležitosti a nie ako príjemné trávenie voľného času experimentovaním.

 

 

Keď už mám uzrejmenú ideu, identifikoval som problém a vymyslel som riešenie, čo nasleduje potom?

Po prvej fáze by mali vzniknúť uveriteľné nápady a na ne nadväzuje inkubácia, ktorá z týchto nápadov má spraviť niečo, čo si získa prvých zákazníkov, resp. vytvorí prototyp. Inkubátor bude trvať dva mesiace, kedy očakávame od ľudí, že sa týmto projektom budú venovať naplno. Budú sedieť v Spote a náš tím expertov sa ich bude snažiť usmerňovať a viesť.

 

Nie je to trocha na škodu, že budú až takto vedení?

V zásade sa od startupu očakáva, že bude rýchlo napredovať. Veľakrát sa stane, že tím začne niečo robiť, “bavká” sa s tým, mesiace utekajú a nič reálne sa nepodarilo postaviť na nohy. Tá dynamika tam musí byť, inak sa startup robiť nedá. Nemôže to ostať ako aktivita vo voľnom čase.  Nedá sa chodiť 8 hodín do roboty a potom prísť domov a dúfať, že stihnem ešte spraviť to, čo som sľúbil parťákom. Takto to proste nefunguje.

 

Zväčša dostavajú startupy v inkubátore funding, ako to je u vás v Boosteri?

Projektom, ktoré budú u nás poskytujeme funding do 15k EUR. To by malo na 2 mesiace stačiť, aby sa vyvinul produkt/služba, ktorá dáva zmysel, dostane sa na trh.  My poskytneme elementárny marketing, aby dostal projekt prvotnú trakciu. Aj týmto spôsobom sa snažíme vychovávať generáciu nových founderov, ktorí budú do budúcnosti schopní zakladať a riadiť ďalšie projekty.

 

Koľko plánujete takto nabrať startupov?

Máme ambíciu počas dvoch rokov prijať a inkubovať 30 až 50 tímov. Bude to v polročných kolách. Prvé prihlášky bude možné posielať už teraz (www.booster.sk) s tým, že prvé kolo inkubácie by malo začať v polovici októbra. Dovtedy môžu všetci zamakať na svojich nápadoch, nech majú väčšiu šancu :).  Na všetko sa však pozeráme individuálne a ak má niekto projekt, s ktorým nemôže čakať do októbra, vieme a chceme sa venovať takýmto projektom aj priebežne.

 

Mám startup, aké podmienky musím splniť, aby som sa k vám dostal do inkubátora? Zameriavate sa na konkrétne industries?

Sme zameraní prevažne na online a digital, takže budeme prioritne hľadať projekty v týchto oblastiach. V hardware a vo výskume sa necítime silní. Weby, služby, mobily, big data, financial, ovládanie inteligentných domov – to sú sféry, kde sme doma.

 

 

Čo má byť výsledkom inkubátora?

Pre nás sa inkubačná fáza končí sformovaním tímu, dokončením prototypu alebo spustením niečoho live. V ideálnom prípade sa tím nerozpadol, je zrejmé, že to zvládajú, chcú pokračovať a plne sa tomu odovzdajú. Startup nie je pre každého, niekto potrebuje klasickú prácu, kde bude od 9-5. Tí, ktorí to zvládnu,a budú rozmýšlať ako expandovať alebo získať viacej zákazníkov, sú vítaní v ďalšej fáze – v akcelerátore.

 

Tak už to skompletizujme. Prezraď, ako bude prebiehať akcelerácia u vás?

V rámci akcelerácie sa bavíme už aj o regulérnej investícií 50k EUR. Tieto peniaze sú kombináciou našich peňazí, súkromných zdrojov a je dosť možné, že časť týchto prostriedkov pôjde aj z európskych zdrojov. V tomto štádiu je to klasická investícia, za ktorú akcelerátor získava adekvátny podiel vo firme.

 

Takže, ak by som to mal zhrnúť, dá sa povedať, že vašou ambíciou bude poskytovať place, funding a mentorship.

Áno, s tým, že mentorship nebude vo forme “dobrý deň, ako sa máte, darí sa vám, čo vlastne robíte? Aha, tak to musíte nájsť zákazníka.”, ale celý náš tím bude aktívne spolupracovať na projektoch, aby odozdával svoje kontakty, skúsenosti, kontroloval ich a celkovo dohliadal nad týmito projektami. Záleží nám, aby tímy vedeli, že sa posúvajú vpred, že dostávajú kaučing a vedia, ako dlho je rozumné sa rôznym aktivitám venovať. Doba akcelerácie je určená na 4 mesiace, čo by mal byť postačujúci čas na vybudovanie kvalitného tímu, produktu s preukázaným záujmom a trakciou a zmysluplným biznis modelom.

Dôležité je spomenúť, že všetky 3 fázy fungujú nezávisle od seba. Absolvovanie jednej nie je podmienkou, ale ani zárukou, že sa tímy dostanú do ďalšej fázy. Budeme sa pozerať na jednotlivé projekty individuálne a je nám jasné, že by bola hlúposť chcieť ušiť jeden program na všetky startupy, ktoré sú často v rôznych fázach a majú veľakrát odlišné potreby.

Našou devízou má byť práve individuálny prístup. To je zároveň aj to hlavné, čo tomuto projektu chceme dať.

 

To sa už asi  ani nezmestíte do starých priestov :)?

Správny postreh, poslednou našou novinkou je, že sa rozrastáme o ďalšie poschodie – konkrétne to pod nami. K našim doterajším 650 m2 sa pridá ďaľších 800 m2.. Je to najmä z dôvodu, že spúštame Booster. Súčasne sa však snažíme pritiahnúť nových ľudí z oblastí, ktoré tu máme teraz menej zastúpené. Myslím tým ľudí typu marketéri, grafici alebo dizajnové štúdia plus prípadne ďalších, pre ktorých budeme mať k dispozicii 16 kancelárií a spoločné priestory – zasadačky, kuchynku, a všetky existujúce priestory Spot-u. Určite budeme chcieť využiť cluster effect a prípadne dať dokopy ďalšie zaujímavé projekty. Prirodzene sa budeme snažiť prepojiť horné aj dolné poschodie a dúfame, že sa nám podarí spojazdniť aj eskalátor :).

 

Chcel by si ešte niečo sprostredkovať svetu?

Len jedno, dúfam, že z Boosteru vylezú projekty, ktoré sa môžu smelo postaviť pred top zahraničné akcelerátory či investora.  

 

 

 

Spoťákom budeme za redakciu Startitup držať palce v ich ambicióznych plánoch. Všetky ďalšie info nájdete na novospustenej stránke www.booster.sk

Najnovšie videá

Teraz najčítanejšie

Aktuálne čítajú

Trendové videá