Ivana vedela, že do korporátu nezapadne a tak spolu s kamarátmi rozbieha biznis v Ázii

  • Ivanu si môže pamätať z nášho článku, kde sme sa mladých ľudí za hranicami pýtali, ako budú tráviť vianočné sviatky
  • To sme však ešte netušili, aký významný biznis skupinka mladých Čechov a Slovákov vo Vietname rozbieha
  • Z vysokej školy v Česku odišli do ďalekej Ázie, kde dnes pracujú v oblasti IT consultingu
zdroj: Ivana Bartoňková/Unsplash
  • Ivanu si môže pamätať z nášho článku, kde sme sa mladých ľudí za hranicami pýtali, ako budú tráviť vianočné sviatky
  • To sme však ešte netušili, aký významný biznis skupinka mladých Čechov a Slovákov vo Vietname rozbieha
  • Z vysokej školy v Česku odišli do ďalekej Ázie, kde dnes pracujú v oblasti IT consultingu

Trojica kamarátov (Slovenka a dvaja Česi) spolu jedného dňa začala plánovať svoju budúcnosť. Vedeli, že do korporátu nezapadnú a chcú podnikať. Hoci si financovať pôvodne chceli všetko sami, podarilo sa im dostať k investorovi, ktorý im ponúkol vlastnú pobočku vo Vietname. Chytili sa príležitosti a dnes sú súčasťou skupiny Port Cities. Primárne sa venujú IT consultingu a implementujú ERP/manažerský IT systém do rôzne veľkých firiem a organizácií.

Ako si sa do Vietnamu vlastne dostala?

Po vysokej škole som šla na stáž do Indonézie a viedla tam marketingový team v Cekindo. Chalani Kuba a Vojta pracovali pre indonézsku pobočku Port Cities. Spolu sme vo voľnom čase plánovali svoje podnikanie, dohodli sme sa s CEO Port Cities Indonesia, že do nás zainvestuje. Nastúpila som ešte na 4 mesiace do Port Cities Indonesia, nech bližšie spoznám produkt a zistím, ako to tam funguje, no a potom v júni sme sa presťahovali do Ho Chi Minh City a začali makať už on-site na vietnamskej pobočke. Časť sme investovali my traja, časť investoval náš šéf. Belgičan, ktorý rozbehol Port Cities v Indonézii a Malajzii a teraz to rozbieha v Mexiku. Sám navrhol, nech svoje podnikanie rozbehneme pod týmto brandom. Prípravy začali cca pol roka pred tým, ako sme sa reálne do Vietnamu presťahovali a začali makať.

Môžeš prezradiť, koľko do vás investovali a koľko ste museli investovať vy?

Myslím, že nemôžem spomenúť úplne konkrétne čísla, ale celková investícia do firmy nebola veľká, rádovo v nižších desiatkach tisíc dolárov.

zdroj: Ivana Bartoňková

Kto sú tí ďalší „našinci“, čo s tebou spolupracujú? Čo má každý za úlohu?

Sme traja kamaráti z vysokej školy, spoznali sme sa vďaka študentskej organizácii AIESEC, kde sme všetci pôsobili v pražskej pobočke.

Kuba má bakalára na Vysokej škole ekonomickej v Prahe, odbor medzinárodný obchod. V AIESEC bol 2 roky vo vedení pražskej pobočky, ktorá v tom čase mala cca 80 aktívnych členov. Po VŠ pracoval v Prahe pre poľskú firmu SentiOne, ktorá má skvelý tool na social listening. U nás má na starosti vedenie teamu projektových managerov, zlepšovanie projektovej metodológie a celkovo zodpovedá za project delivery klientom. A okrem iného je môj priateľ (úsmev).

Vojta je inžinier, tiež z VŠE, vyštudoval informačný manažment. Popri škole chvíľku robil stewarda, potom v IBM, potom pol roka IT testera v Paríži. Odišiel na pol roka na stáž do Indonézie (tiež do firmy Cekindo). Potom prešiel do Port Cities, kde robil projektového manažéra, a neskôr ešte stihol polroka pracovať pre Port Cities v Kuala Lumpur. U nás má na starosti sales, legalitu, a oficiálne je to konateľ firmy.

Ja som bakalár z Univerzity Karlovej v Prahe, odbor politológia a medzinárodné vzťahy. Popri výške som založila pobočku AIESEC na Karlovke, rok som bola v národnom vedení a poslali sme niečo cez 200 študentov na zahraničnú stáž. Ako som spomínala, po škole som pol roka viedla marketingový team v česko-indonézskej firme Cekindo, potom som na 4 mesiace pracovala v Port Cities Indonesia. U nás mám na starosti marketing a HR.

Zatiaľ sme ale ešte veľmi startupoví a robíme, čo je treba, aj keď to nie je úplne primárne našou úlohou. Často sa stane, že Kuba ide na sales meeting, ja momentálne implementujem systém trom klientom. Využívame naše zdroje tam, kde je to práve najviac potrebné.

zdroj: Unsplash

Vieš jednoducho vysvetliť, s čím klient za vami príde a aké služby dostane? Nie každému je totiž hneď jasné, o čo sa v oblasti IT consultingu jedná.

Našimi zákazníkmi sú prevažne firmy, ktoré sa už rozbehli, vyrástli a majú motiváciu rásť aj ďalej, ale zasekli sa na tom, že nemajú prehľad o tom, na čom firma najviac zarába, na čom peniaze stráca, ich zamestnanci a často aj manažment sa topia v administratíve namiesto toho, aby sa venovali svojmu hlavnému biznisu.

Pre predstavu, jedným z našich zákazníkov je minipivovar, ktorý funguje vo Vietname už pár rokov, no väčšinu informácii si držia v pamäti, prípadne v pár excelovských tabuľkách. Nemali z čoho vyhodnocovať dáta o tom, ktoré akcie sú pre nich najvýhodnejšie (pre reštaurácie, ktorým predávajú svoje pivo majú množstevné zľavy – kúp 5 sudov a šiesty dostaneš zdarma a mnoho iných), ktoré reštaurácie sú s nimi spokojné a s ktorými ešte musia na vzťahu zapracovať, či ako si jednoducho sledovať, či im ich zákazníci zaplatili za doručený tovar.

Iným zákazníkom je sieť 7 kamenných obchodov s kvalitnými potravinami + e-shop, ktorý pred implementáciou Odoo fungoval primárne na pokladničnom systéme a na excelovských tabuľkách. Vďaka nášmu systému teraz majú poloautomatizované doobjednávky tovaru do jednotlivých obchodov či funkčný vernostný systém pre svojich zákazníkov a manageri jednotlivých obchodov sa môžu sústrediť na to, ako do obchodu dostať viac zákazníkov namiesto toho, aby pol dňa zisťovali, čo im vlastne treba doobjednať.

Ako vaša spolupráca so zákazníkom vyzerá?

Pred tým, ako začneme samotný systém pre zákazníka pripravovať, navštívime ho a strávime s ním 1-2 dni. Snažíme sa pochopiť jeho firemné procesy, čo a ako vo firme funguje a aké sú najväčšie problémy. Na základe toho vieme oveľa lepšie zákazníkovi odporučiť, na čo by sa mal sústrediť a ako by jeho IT systém mal vyzerať, aby mu šetril čo najviac času a zdrojov (finančných i ľudských).

Po tejto vstupnej analýze s ním úzko spolupracujeme na definícií a designe konkrétnych funkcionalít systému, na základe ktorých náš team vývojárov vyvinie dané rozšírenia a úpravy do systému (každá firma má svoje špecifiká a len málokedy sa dajú úplne všetky firemné operácie napasovať do defaultnej verzie systému). My zákazníka na používanie systému vytrénujeme a vyškolíme, všetky funkcionality a firemné procesy v systéme si s ním prejdeme, do systému naimportujeme dáta, ktoré zákazník mal (cenníky, bankové účty, dodávateľov, zákazníkov, …) a pomôžeme mu zvládnuť nabehnúť na nový systém bez zbytočných problémov.

Našou prácou je pomôcť zákazníkovi s výberom a prípravou nového systému a ako sa v ňom zorientovať, ale veľký kus práce musí urobiť i zákazník sám – bez dobrej spolupráce sa vyhovujúci IT systém do firmy nasadiť nedá.

zdroj: Unsplash

Čo sa ti na podnikateľskom prostredí vo Vietname páči najviac a čo by si rada implementovala aj na Slovensko, keďže obraz o tom, ako to tu funguje predpokladám, že máš?

Čo sa mi páči a prečo aj tu sme je veľkosť trhu a to, ako sa rozvíja – žije tu takmer 100 miliónov ľudí a HDP už niekoľko rokov rastie približne o 7% ročne. Či v Indonézií alebo vo Vietname sa mi páči to, že ľudia majú podnikateľského ducha, takmer každý človek niečo predáva – či má svoj malý e-shop a predáva tovar cez e-commerce portály ako je Lazada alebo Tiki, alebo má svoj stánok s jedlom či malé masážne štúdio.

Druhá vec, čo ma na Ázii baví, sú služby – zatiaľ čo u nás služby Uberu zakazujú jednotlivé mestá, tu sa cez obdobnú aplikáciu dá objednať všetko od raňajok, kávy, maséra, opravára klimatizácie, doručenie liekov, výmeny kolesa na motorke, až po prenájom auta so šoférom na celý deň. A v službách si myslím, že sa ešte v Európe máme čo učiť (úsmev).

Spolupracujete vôbec s našim regiónom?

Sme v pravidelnom kontakte s jedným bratislavským a jedným plzenským Odoo partnerom (implemenačné firmy toho systému, s ktorým pracujeme). Diskutovali sme možnosť spolupráce na projektoch a hneď ako sa nájde správny zákazník, tak to chceme otestovať.

Máme tú výhodu, že v Indonézii máme pomerne veľký vývojársky team (a vlastne všetok development outsourcujeme tam), vo Vietname máme len konzultantov a projektových managerov. Je to win-win. Tu máme skúsených a omnoho lacnejších ľudí, ako v Európe, čiže na nás môžu bez obáv outsourcovať a za nižšiu cenu ako v Európe dostanú veľmi dobrú kvalitu. Ale tieto spolupráce sú zatiaľ len v plienkach, aj keď plány na ich rozbehnutie sú veľké.

V Ázii je oveľa viac ľudí, ktorí majú skúsenosť so systémom, ktorý implementujeme (aj keď je to pôvodne belgický software) – a môžeme tak ponúknuť outsourcing implementácie systému týmto partnerom.

zdroj: Pexels

A máte zákazníkov, ktorých by mohli poznať aj ľudia tu na Slovensku?

Vo Vietname zatiaľ nie – zatiaľ sme systém implementovali pre stredné a menšie vietnamské firmy. V iných pobočkách sme systém nasadzovali napríklad pre AEON (veľká skupina, ktorá vlastní nákupné centrá a obchody po celej Ázii), Ayam Brand (jeden z najväčších výrobcov konzervovaných potravín v juhovýchodnej Ázii) či Paragon Innovation and Technologies (najväčší výrobca dekoratívnej kozmetiky v Indonézii).

Nerobí vám jazyk či kultúrne rozdiely problém?

Na kultúrne rozdiely sme si zvykli veľmi rýchlo. Po tom, ako sme strávili rok v Indonézii, ktorá je aj kvôli náboženstvu veľmi odlišná, je Vietnam o krok bližšie k tomu, čo máme doma. V Indonézii tých zážitkov s inou kultúrou bolo rozhodne viac, keďže je to krajina s najväčšou moslimskou populáciou na svete, tak sme občas zostali prekvapení (úsmev). Napríklad, keď nám vývojár odmietol pracovať na IT projekte kvôli tomu, že reštaurácia, pre ktorú sa IT systém nasadzoval, predávala pivo a tvrdý alkohol alebo keď sme zažili prvý pracovný piatok a od 11.30 sa celá kancelária vyľudnila, pretože piatok je deň modlitieb a do mešity sa odchádzalo o pol hodinu skôr. To sú pre nás úsmevné spomienky. Vo Vietname je zas zvykom si po obede zdriemnuť na pol hodinku až hodinku. Pracujeme v co-workingu a vieme, že okolo jednej-pol druhej sú zaručene všetky gauče obsadené.

Čo sa týka jazyka, gramaticky ťažký nie je, ale je to jazyk tonálny, a to nám asi robilo najväčší problém (napr. slabika „ma“ sa dá napísať a vysloviť osemnástimi rôznymi spôsobmi) a na to sa nám sluch ešte nepodarilo vytrénovať. Naši zákazníci vo Vietname sú zatiaľ prevažne expati (pozn. red. expat je človek, ktorý žije v zahraničí dočasne alebo trvalo) alebo Vietnamci, ktorí žili, študovali alebo pracovali v zahraničí. Pri tých je okrem slušnej angličtiny vidno aj úplne iný mindset. V súčasnej dobe ale hľadáme vietnamského sellera, ktorý nám pomôže preniknúť viac aj k lokálnym firmám.

Aké sú vaše plány do budúcnosti?

Najbližšie štyri až päť rokov chceme stráviť tu, vo Vietname a vybudovať stabilnú firmu, ktorá bude one-stop solution konzultant pre firmy vo Vietname a okolí. Chceme rozšíriť naše produktové portfólio a neobmedzovať sa len na implementácie IT systému Odoo, ale ponúkať služby, ktoré s jeho využitím budeme môcť doručiť (napr. outsourcing mzdovej agendy, účtovníctva, e-mailových kampaní, …). Chceme byť konzultant, ktorý zákazníka buď naučí, ako svoj business môže zefektívniť a pripraví mu k tomu správne nástroje, alebo v prípade, že zákazník preferuje sústrediť sa na svoj core business a potrebuje niektoré procesy outsourcovať, tak mu s tým dokážeme pomôcť. Máme v pláne vytrénovať a mať in-house team šikovných konzultantov, ktorí budú pomáhať iným firmám rásť.

V krátkodobejšom merítku na rok 2019 máme v pláne stať sa Odoo Gold partnerom vo Vietname, rozšíriť náš team a rásť

Takže žiadne plány vrátiť sa domov? 

Za 5-6 rokov možno áno, teraz je ale prioritou rozbehnúť firmu, a potom, pred návratom do Európy, by sme aspoň ja s Kubou chceli rok venovať cestovaniu, učeniu sa nových zručností, jazykov, skillov.

O autorovi
Mária Ambrozová