Je tu projekt Spojená Bratislava. Z mesta chce spraviť skutočnú európsku metropolu

  • Odvážna bratislavská iniciatíva pracuje najmä s ideou prepojenia dvoch brehov Dunaja.
eurovea-2-pohlad-z-mosta-apollo
Spojená Bratislava
  • Odvážna bratislavská iniciatíva pracuje najmä s ideou prepojenia dvoch brehov Dunaja.

Bratislava je odjakživa označovaná ako mesto na Dunaji a na tomto fakte tiež často stavia svoju komunikáciu. Dlhodobo však zaznievajú hlasy, že mesto paradoxne nevyužíva potenciál Dunaja pre svoj rozvoj dostatočne. Pravý breh za rozvojom ľavého zaostáva, obe nábrežia Dunaja sú len slabo prepojené a jednoducho by Bratislava mohla byť v tomto smere oveľa atraktívnejšia. Vďaka lepšiemu prepojeniu mesta s riekou by sa podľa odborníkov mohla stať naozajstnou európskou metropolou.

Foto: FB/Spojená Bratislava

Zaujímavou iniciatívou, ktorá na základe týchto problémov vznikla, je Spojená Bratislava, za ktorou stojí J&T Real Estate. Už na začiatku leta sa konala rovnomenná akcia, ktorej cieľom bolo ukázať domácim aj turistom históriu, unikátnosť aj budúcnosť mesta, ktoré spája Dunaj. Podujatie navyše prebiehalo pomocou tematických prechádzok pešo aj na bicykli na oboch stranách rieky. Ani jedno nábrežie totiž nemôžeme opomínať.

Foto: FB/Spojená Bratislava

V auguste Spojená Bratislava predstavila niekoľko myšlienok, ako popohnať rozvoj mesta správnym smerom. Prvou myšlienkou je samozrejme využiť k tomu spomenutý Dunaj. Nábrežie Bratislavy je podľa autorov projektu nesúrodé, zostavené z nesúvislých ostrovčekov budov a verejných priestorov, ktoré predeľujú zbytočné bariéry. Dnes sa však konečne darí postupne vdychovať nábrežiu nový život a prepájať objekty navzájom. Atraktívnejšie nábrežie posunie mesto na nový level a „priblíži ho“ k rieke.

Cieľom iniciatívy je, aby do 5 až 10 rokov vzniklo na oboch nábrežiach rieky moderné centrum prepojené na oboch brehoch logickými spojmi. V inovatívnom projekte sa už preferujú presuny peši, na bicykli či pomocou mhd. Oba brehy Dunaja by tak v budúcnosti mala prepojiť rozvinutejšia električková trať dobudovaná o 4,2 kilometra a peší most cez rieku. To všetko má predovšetkým prepojiť objekty na ľavom brehu, ako sú Eurovea, Panorama City, River Park či Zuckermandel s novou štvrťou Nové Lido na pravom brehu a vytvoriť nové kompaktné centrum.

Foto: Spojená Bratislava

Projekt má navyše priniesť množstvo nových verejných objektov, ako kongresové centrum s kapacitou 1 700 ľudí, nové námestia, promenády, športoviská a zelené plochy. Spojená Bratislava má tiež priniesť viac ako 4-tisíc bytov, nové kancelárske priestory a množstvo pracovných príležitostí. Autori sľubujú vytvorenie podmienok pre až 30-tisíc pracovných miest, pričom sa chcú zamerať najmä na petržalskú stranu, odkiaľ dnes množstvo ľudí dochádza za prácou do iných častí mesta.

Keď sa pozrieme na to, ako polohu pri rieke dokázali využiť v mestách, ako je Viedeň, Praha či Berlín, dokážeme si predstaviť, ako by asi také skutočné „mesto na Dunaji“ mohlo vyzerať. Nepochybne by to pritiahlo nielen turistov, ale aj šikovných a vzdelaných mladých ľudí a viac inovatívnych firiem. Projekt Spojená Bratislava, do ktorého plánuje J&T investovať 1,2 miliardy eur, získal štatút významnej investície a mohol by sa tak zrealizovať rýchlejšie. Projekt vyzerá naozaj odvážne a sľubuje mnohé. Sme zvedaví, ako sa jeho plány naplnia.

Najnovšie videá

Teraz najčítanejšie

Aktuálne čítajú

Trendové videá