Jeden z najstarších potravinárskych závodov na Slovensku oslavuje 150 rokov. Z Prievidze putujú do celého sveta

  • V Prievidzi existuje závod, ktorý oslavuje už 150 rokov
  • Patrí medzi najväčšie poklady slovenského priemyslu
  • Vyrábajú v ňom produkty, ktoré putujú do celého sveta
carpathia
Potravinársky závod v Prievidzi oslavuje už 150 rokov. zdroj: Carpathia
  • V Prievidzi existuje závod, ktorý oslavuje už 150 rokov
  • Patrí medzi najväčšie poklady slovenského priemyslu
  • Vyrábajú v ňom produkty, ktoré putujú do celého sveta

Na Slovensku dnes existuje len niekoľko potravinárskych podnikov, ktoré dokázali fungovať nepretržite viac ako jedno storočie. Jeden z nich si v tomto roku pripomína 150 rokov od svojho založenia – závod v Prievidzi.

Postupne prešiel od výroby liehovín až k dehydrovaným potravinám a dnes patrí medzi exportne orientované prevádzky v rámci európskeho potravinárskeho priemyslu. 

Závod Carpathia v Prievidzi patrí medzi najväčšie skryté poklady slovenského priemyslu. Vznikol ešte v roku 1875 ako ovocná pálenica a za 150 rokov prešiel výraznými zmenami – od výroby liehovín a marmelád až po súčasnú špecializáciu na dehydrované kulinárske produkty.

Okrem toho, že má bohatú históriu, dnes je súčasťou nadnárodnej skupiny Nestlé a väčšina jeho produkcie smeruje do zahraničia.

Od pálenice po globálnu značku

Príbeh Carpathie je zároveň príbehom transformácie. Z malého rodinného podniku zameraného na ovocné destiláty sa v priebehu desaťročí stal strategický výrobný uzol s globálnym významom.

Najdôležitejšie historické míľniky

  • 1875 – pálenica Jozef Heumann (pálenie ovocných destilátov),
  • 1909 – názov Carpathia – rozšírenie výrobného portfólia o výrobu éterických olejov, pestovanie a spracovanie liečivých bylín,
  • 1948 – znárodnenie, vznik národného podniku Carpathia. Okrem výroby liehovín pribudlo aj spracovanie ovocia a zeleniny,
  • 1953 – zrušenie výroby liehovín,
  • 1959 – začiatok výroby vrecúškových polievok (ako náhradný program),
  • 1964 – začiatok výroby kompótov, džúsov, neskôr postupne pribúdala výroba ovocných nátierok, sirupov, tortových želé, bujónov, dochucovadiel,
  • 1992 – privatizácia, nový vlastník Nestlé. 

Výroba, ktorá sa z Prievidze dostáva na štyri kontinenty

V závode sa ročne vyrobí takmer 31-tisíc ton potravín, pričom viac ako 90 % z nich putuje na export. Najväčšími trhmi sú Rumunsko, Francúzsko a krajiny strednej a východnej Európy, no produkty z Prievidze končia aj v Mexiku, Južnej Kórei či Hongkongu.

Závod aktuálne vyrába 489 rôznych druhov produktov – najväčší podiel predstavujú bujóny, dochucovadlá a instantné polievky. 

„Vďaka investíciám do modernizácie sa závod postupne vypracoval na svoju súčasnú špičkovú pozíciu: patrí nielen medzi kľúčové prevádzky skupiny Nestlé v Európe, ale aj medzi najvýznamnejších producentov potravín na Slovensku,“ povedal Dušan Ďurdík, riaditeľ závodu Carpathia.

Za posledné roky dosiahli investície do modernizácie a automatizácie desiatky miliónov eur. Inštalovala sa napríklad vysokorýchlostná linka na výrobu bujónov, ale investovalo sa aj do automatickej paletizácie či automatizácie transportu veľkokapacitných zásobníkov surovín pre bujóny. 

Do výroby zapojili aj 9 robotov

Významná časť investícií išla aj do robotizácie – v súčasnosti sa na výrobe podieľa celkovo 9 priemyselných robotov a ďalších 6 tzv. kobotov (kolaborujúcich robotov), ktoré vykonávajú rôzne činnosti, od navážania surovín cez ukladanie obalov do kartónov až po paletizáciu hotových krabíc.

Robotické technológie nielen nahradili rutinné a opakujúce sa činnosti, ktoré predtým vykonávali zamestnanci, ale významne prispeli aj k zvýšeniu výrobnej kapacity.

Jedna z unikátnych technológií – linka na výrobu KUBOR bujónu – je jediná svojho druhu v Európe a zároveň najrýchlejšia v rámci celého koncernu Nestlé.

S modernizáciou však nekončia – v roku 2025 sú naplánované ďalšie investície, a to do inštalácie vysoko rýchlostnej linky na výrobu mäkkých bujónov a ďalších dvoch vysokorýchlostných liniek na výrobu dochucovadiel a cestovinových pochúťok.  

Snímka obrazovky 2025-04-11 o 14.26.44
zdroj: Carpathia – V závode investovali aj do robotizácie.

Snímka obrazovky 2025-04-11 o 14.26.32
zdroj: Carpathia – V súčasnosti sa na výrobe podieľa celkovo 9 priemyselných robotov a ďalších 6 tzv. kobotov.

Vývoj produktov na mieru trhu

Carpathia si aj dnes zachováva vlastný vývoj produktov. Receptúry prispôsobuje chutiam konkrétnych trhov. Pre Slovensko ide napríklad o klasiky ako francúzska či knedličková polievka, pre ázijský trh sa zase vyvíjajú chute ako teriyaki, thai curry či sweet chilli. 

Reagujú tak na požiadavky zákazníkov z rôznych odbytových trhov, pre ktoré vyvíjajú nové a chuťovo prispôsobené výrobky.

„Napríklad pre slovenský trh sú to Bolonské cestoviny alebo Knedličkové polievky. Veľký potenciál vidíme aj v ázijskej kuchyni, kde sme v segmente cestovín priniesli nové príchute, ako teriyaki, Thai curry, sweet chilli či sesame chicken,“ hovorí Emine Mamarasulovova, brand manažérka značky Carpathia. 

Vyjadri svoj názor v ankete:

Aký je tvoj najobľúbenejší výrobok od Carpathie?

Základom sú stále ľudia

Aj keď závod napreduje vďaka technológiám, jeho skutočnou silou sú ľudia – viac než 500 zamestnancov vytvára tím, kde sa stretávajú skúsenosti s mladou energiou.

Vďaka tejto kombinácii je závod schopný efektívne implementovať nové procesy a prispôsobovať sa neustále sa meniacim požiadavkám trhu. 

Dôležitým prvkom firemnej kultúry je medzigeneračná spolupráca a výchova novej generácie odborníkov. Závod sa pravidelne zapája do programov a školení, ktoré pomáhajú mladým ľuďom získať potrebné zručnosti a skúsenosti pre budúce výzvy v priemysle.

Okrem toho sa zameriava aj na podporu kariérneho rastu svojich zamestnancov, čím si zabezpečuje stabilitu a kontinuitu vo svojich výrobných procesoch. Vďaka tejto angažovanosti je závod jedným z najvýznamnejších zamestnávateľov v regióne a zohráva dôležitú úlohu v podpore miestnej ekonomiky.

Z rodinnej pálenice k potravinárskemu závodu

Carpathia vznikla v roku 1875 ako ovocná pálenica rodiny Heumanovcov. V priebehu desaťročí prešla rôznymi premenami – v 20. storočí napríklad vyrábala éterické oleje, marmelády, kompóty či potraviny pre armádu.

Po znárodnení v roku 1948 sa podnik stal súčasťou národného podniku a v 50. rokoch sa preorientoval na dehydrované polievky. Po privatizácii v roku 1992 sa stal súčasťou Nestlé. Odvtedy funguje ako jeden z hlavných závodov spoločnosti v Európe. 

Najnovšie videá

Trendové videá