Marek Pažitný ručne šitá obuv
Marek Pažitný
výroba topánok
Marek Pažitný

Jedny topánky vyrába 2 mesiace, vyjdú na 1 200 eur. Pažitný je vo svojom obore svetovou špičkou

  • Ak sa nádejáš, že smerovanie Mareka Pažitného bolo vždy rovnaké, mýliš sa
  • Napriek tomu, že spočiatku tieto ambície nemal, stal sa z neho široko uznávaný obuvník
  • Jeho topánky s tebou „prekráčajú životom“ a iné už nebudeš chcieť
  • Ak sa nádejáš, že smerovanie Mareka Pažitného bolo vždy rovnaké, mýliš sa
  • Napriek tomu, že spočiatku tieto ambície nemal, stal sa z neho široko uznávaný obuvník
  • Jeho topánky s tebou „prekráčajú životom“ a iné už nebudeš chcieť

Nemá logo, sociálnym sieťam sa, takpovediac, vyhýba, no topánky od neho vo svojom obuvníku musíš rozhodne mať. Ručne šitý pár vyhotovený priamo podľa tvojej nohy stojí autora množstvo času a práce, no výsledok ťa zaručene nesklame. Marek Pažitný spája vlastnými rukami tradíciu remesla a svetovú triedu kvality. Jeho smerovanie však v minulosti viedlo skôr od, ako k obuvníctvu.

  • Ako vznikajú luxusné, na mieru šité topánky
  • Prečo sa Marek Pažitný rozhodol vydať cestou obuvníka
  • Prečo odoláva sociálnym sieťam a marketing rieši len okrajovo
  • Čo je preňho gro úspešného podnikania

V minulosti si obuvníkom byť nechcel, prečo si si nakoniec otvoril vlastnú výrobu?

Som vyučeným stolárom, je pravda, že som spočiatku o obuvníctve ani neuvažoval. Moja mama pre seba vo voľnom čase šila oblečenie, brat je vyučený obuvník, no ja som nikdy k tomuto smerovať nechcel.

Keď som sa vrátil z vojenskej povinnej služby, prišiel som do Bratislavy, a musel sa niekde zamestnať. Tento celý príbeh sa začal tak, že som pracoval ako opravár obuvi v Bratislave, pretože som v tom čase nevedel, kam chcem skutočne smerovať. Tešilo ma, že sa zákazníci tešia, keď som im opravil „neopraviteľné“, začalo ma to napĺňať.

výroba obuvi teľacina
zdroj: Marek Pažitný

V tom období som sa chcel naučiť rozprávať po nemecky. Tak som sa vybral do Rakúska, takpovediac, len s batohom. Po nemecky som nevedel, odišiel som s nejakým menším obnosom peňazí.

Keď som sa po celom dni vracal na autobusovú stanicu, sotva som tam trafil. Stalo sa ale to, že som našiel jedného obuvníka, ktorý povedal, že uňho môžem nejaký čas pracovať.

Následne som sa vo viedenskom časopise, ktorý spravoval jeho otec, dočítal, že sa topánky dajú vyrábať ručne. To ma tak nadchlo, že som kontaktoval viacerých obuvníkov, z ktorých ma zobral len jeden, aby som sa mohol zaučiť. U toho som zotrval tri toky. Dodnes sme v kontakte a máme dobré vzťahy.

Dnes značku Pažitný poznajú a uznávajú mnohí ľudia. Vravíš, že si začínal sám, ako sa ti podarilo zariadiť si dielňu?

Pekne postupne. Mal som šťastie, že otec daného obuvníka vo Viedni, u ktorého som za starých čias opravoval topánky, spravoval spomínaný viedenský časopis.

Vždy, keď mal vyjsť nejaký inzerát, dal mi vedieť, že tu je možnosť kúpy nejakého nástroja. A tak sa stalo, že som bol prvý záujemca, a dostal som sa k náradiu.

Skutočne, v tomto som mal šťastie. Ak mi niečo chýbalo a nevedel som to nájsť, napokon sa to v niektorom z inzerátov objavilo. A tak som postupne kúpil a zariadil si všetko potrebné na výrobu topánok.

Takmer každá úspešná firma má logo, ty svoju nazývaš priezviskom a logo používaš zriedka. Prečo?

Ak to mám povedať vtipne, tak preto, lebo ak niekto uvidí ručne šité topánky na mieru bez loga, môže si byť istý, že je to Pažitný. Všetky topánky majú logá, len moje nie. Podľa toho ich spoznáte.

výroba obuvi kopyto
zdroj: Marek Pažitný

Mal som obdobie, kedy som logo používal. Veľmi sa mi páčilo, povedal by som, že až príliš. Potom ho človek dáva všade a teší sa z toho, akoby to niečo znamenalo.

Prestal som ho používať. Nemám ani vizitky klasického formátu. Facebook som si zrušil. Dokonca ani vlastná stránka mi nefunguje už tri mesiace.

Takže marketing nespravuje žiadna agentúra, pretože skoro žiaden nevyužívaš? Ako sa o značke teda ľudia dozvedeli?

Začiatky marketingu boli rovnaké, ako začiatky celej firmy. Spočiatku som sa hlavne učil, skúšal doma, šil a kazil materiál, vyhľadával na internete.

Veľmi som ho neriešil, povedal som si, že si otvorím živnosť a uvidím. Po čase sa mi ozvali Hospodárske noviny, to bol môj prvý článok, po ktorom sa objavili nejakí zákazníci.

Ani dnes nepotrebujem, aby ma poznalo 5 miliónov ľudí, toto mi úplne stačí. Facebook mi nevyhovoval, pretože tam bolo priveľa ľudí, bol to na mňa veľký nápor.

Rozhodol som sa, že sa sociálnym sieťam a marketingu budem venovať minimálne, využívam najmä Instagram – pre simplicitu pridávania fotiek a jednoduchosť. Čo sa zákazníkov týka, občas sem zablúdia aj ľudia z ulice, iba tak.

Okrem takýchto pocestných, vracajú sa zákazníci pre ďalší pár, ak už jeden vlastnia?

Samozrejme, niektorí majú dokonca aj 3 či 4 páry. Môže sa však stať aj to, že sa zákazník nevráti, pretože ho v topánke začne po čase niečo tlačiť. Vtedy sa na nás stačí len obrátiť. Ak tak nespravia, je to veľká škoda, pretože to znamená, že je tam niečo zle, vyriešiť sa to dá vždy.

Môže tam byť niečo pokrčené, možno mu len treba iné ponožky. Ak je to potrebné, vždy sa dá topánka aj vyklepať, aby sedela na nohu dokonale. V krajnom prípade, ak by došlo k nejakej chybe, tak mu vyrobíme nové, musím však povedať, že to sa mi ešte nestalo.

Ako prebieha návšteva zákazníka v tomto obchode?

Ak zákazníka priamo nezaujíma výroba, ale len vizuál topánky, má možnosť pozrieť si rôzne strihy či už klasických alebo aj golfových topánok či tenisiek, ktoré vyrábam v rôznom cenovom rozpätí tu, v našom obchode.

Obyčajné tenisky u nás nájde zákazník aj za 350 eur, tie nie sú na mieru, a sú vyrobené z iných materiálov, proces výroby je simplifikovaný. Klasická, na mieru šitá obuv, stojí približne 1 200 eur.

výroba obuvi
zdroj: Marek Pažitný

Ak si už vyberie, čo konkrétne chce, nasleduje detailná špecifikácia, kde mu poradím, aký tvar sa ku ktorej postave viac hodí, samozrejme na základe toho, čo sa zákazníkovi páči.

Potom si dohodneme termín stretnutia, na ktorom vyrobíme podľa nohy kopyto, aby sme mohli vyrobiť topánku, ktorá skutočne sadne len na tú konkrétnu nohu. Následne vykonáme dve skúšky, na tretej už vyrábame posledný, finálny pár.

Koľko teda trvá vyrobiť pár na mieru šitých topánok a ako prebiehajú tie dve spomínané skúšky?

Prvá skúška je sústredená na vôľu, zisťujeme, kde čo sedí a nesedí, a upravujeme kopyto. Druhá skúška je už o samotnom chodení v skúšobnom páre topánok. Tie zákazníkovi dáme a môže v nich kľudne odkráčať rovno domov. Táto skúška trvá dva týždne.

Ak je proces poctivý, a všetky skúšky zrealizujeme podľa plánu, tak celkový proces od prvého vkročenia zákazníka do dverí po jeho odchod s finálnym párom trvá dva mesiace.

Výber materiálov je v tejto sfére dôležitý. Ako si zháňal skutočne kvalitné materiály?

Najprv musí človek držať materiál, poznať ho. Ten, kto začína od piky a sám, teda nemá majstra, ktorý ho zaučí, musí prísť na veci jednoducho sám.

Ja som sa učil od podlahy. Skúšal som materiál, chodil po veľtrhoch, chytal materiály. Niekto mi občas poradil, že áno, toto je dobrý materiál, ale prísť na to, čo to znamená, chce veľa času a štúdia.

Koniec koncov, najlepším zrkadlom sú zákazníci, ktorí topánky nosia. Prvoradá je ich spokojnosť.

Väčšinou používam teľaciu kožu, pre mňa je najlepšia, je pekná a pohodlná. Tú pre výsledný efekt dofarbujeme. Na výber mám z kvanta materiálov, pri niektorých viem, že nie sú dostatočne kvalitné pre mojich zákazníkov, preto ich neodoberám, aj keď z nich šijú svetové značky.

Tam sa jedná o tradíciu a meno, ľudia by boli zobrali aj krivo ušitú topánku, ak je danej značky, to je holá pravda.

Čo sa deje s topánkami, keď ich dostane zákazník? Končí tým tvoja opatera o ne?

Stále sú to kvázi moje topánky, aj keď si ich zákazník kúpil. S tým je spojený aj ich servis. Snažím sa, aby každý vedel, že výrobou topánky to celé nekončí. 

Ak je to možné, tak ich zákazníkom servisujem počas ich celého života. Je to určitým spôsobom dielo, spolu s klientom prechádzame všetkými skúškami.

výroba obuvi
zdroj: Marek Pažitný

Ako ste sa vysporiadali s koronou? Poklesli vám tržby?

Väčšinu materiálov odoberám zo zahraničia. Keď je obchod zatvorený, určite to zasiahne aj jeho tržby. Čiže, áno, aj my sme pocítili dopad pandémie.

Skôr v ňom šlo ale o nedostupnosť materiálov, ako o pokles záujmu ľudí o topánky. Nevedel som, či sa mi podarí zohnať to, čo potrebujem. Postupne začali na nejaký čas zatvárať obchody všetci, aj naši dodávatelia.

Len kúsok od tejto prevádzky sa nachádza výrobca luxusných oblekov Maximilián Mucska, spolupracujete spolu?

Áno, niektorých zákazníkov máme spoločných. Najprv sme si šli úplne inými cestami, ale vďaka tomu, že sa obe firmy dostali na Grösslingovú ulicu, už sa tomu nedalo vyhnúť. Niektorí zákazníci sem zavítajú automaticky. Máme však aj množstvo rozdielnych klientov.

Čo sa týka iných spoluprác, nemám ich dopredu rozmyslené a ani ich neplánujem, ročne vyrobíme približne 40-50 párov, nerobíme to vo veľkom. Ak by som zvýšil produkciu, tak len z jedného dôvodu, a to, aby som ľuďom, ktorí pre mňa pracujú, mohol poskytnúť vyššiu odmenu.

zdroj: Marek Pažitný

Prečo si sa rozhodol viesť firmu sólo cestou, bez spájania sa s inými podnikateľmi? Nebolo by to ľahšie?

Často mám na celé podnikanie iný názor. Nezniesol by som spolupracovať s niekým, kto vyrába čokoľvek, a po príchode do dielne človek vidí zničených, nedostatočne ohodnotených ľudí.

Na druhej strane, ak vidím, že je podnikateľ férový a neobohacuje sa na úkor vlastných spolupracovníkov a zamestnancov, tak s ním nemám problém spolupracovať.

Doposiaľ som sa však sústredil na budovanie tejto značky, a tak k žiadnym markantným spoluprácam nestihlo dôjsť.

Čo pokladáš za gro úspešného podnikania?

Úspech prichádza časom a trpezlivou prácou. Ak sa človek nikam nehrnie a nevtiera, necháva veciam voľný priebeh a je trpezlivý, úspech príde, keď má. Všetko má svoj čas.

Je to rovnaké, ako pri šití topánky. Keď začneš šiť topánku rýchlo, tak ju pokazíš. Odrazí sa to vo výslednom efekte a kvalite. Treba všetkému dopriať čas a byť trpezlivý.

zdroj: Marek Pažitný

Ako motivuješ svojich spolupracovníkov?

Každý dostáva nejaký, myslím si, že slušný, zárobok. Motivujem ich otvoreným prístupom, teda že sa k nim správam tak, ako by to bola aj ich firma. Vedia o všetkom, čo sa v nej deje.

Radšej staviam na kvalite ako na kvantite, preto som ochotný vyrobiť radšej menej párov topánok a nejaké z objednávok nevziať, ako by sme mali obuv vyrábať v rýchlosti.

Verím, že potom si aj naši zákazníci môžu povedať, že je to skutočne topánka, ktorá vydrží kilometre chôdze, a vďaka tomu sa k nám vrátia s ďalšou požiadavkou. 

Najnovšie