Jozef Mihalovič, CEO Chargebrella: Stojíme pred výrobou prototypu

  • "Priznám sa, spočiatku som nepochopil hlavnú podstatu dáždnika. Jasno som v tom mal až v nedeľu, po prebdenej noci," povedal Jozef v rozhovore pre startitup.
image_1401709891.png
  • "Priznám sa, spočiatku som nepochopil hlavnú podstatu dáždnika. Jasno som v tom mal až v nedeľu, po prebdenej noci," povedal Jozef v rozhovore pre startitup.

 

V máji sme vám priniesli informáciu o unikátnom slovenskom produkte – dáždniku, ktorý nabije mobil. Čo nové sa odvtedy udialo, a kam chalani smerujú, nájdete v rozhovore so spoluzkladateľom a CEO projektu – Jozefom Mihalovičom.

 

Dali ste sa dokopy len pred pár mesiacmi na Startup Weekende v Košiciach. Ako vyzeralo vaše prvé stretnutie? Pamätáte si naň?

S Danom sme sa stretli náhodne, prisadol som si k nemu ešte pred oficiálnym otvorením podujatia. Po otvorení bola na programe večera, kde sme sa už rozprávali o jeho projekte. Priznám sa, spočiatku som nepochopil hlavnú podstatu dáždnika. Jasno som v tom mal až v nedeľu, po prebdenej noci, keď s nami do 2:15 ostal aj Tomy Baran z Goldee.

 

Posunuli ste sa už značný kus dopredu. Čo všetko máte ako tím za sebou?

V podstate stojíme pred výrobou prototypu, aby sme to mohli reálne ukázať svetu. Sme v kontakte s ľuďmi z indiegogo, kde by sme sa v septembri chceli uchádzať o podporu projektu. Predtým nás však v lete čaká nahrávanie prezentačného videa. Momentálne „testujeme“ mentalitu Slovákov na portáli ideasstarter.com, ako sú otvorení myšlienke prispieť na niečo, čo by pomohlo mase ľuďom. 

 

V súčasnosti ste v tíme traja. Zvládate zatiaľ všetko alebo sa budete rozširovať?

Momentálne sme sebestační, každý z nás sa pri projekte učí novým veciam. No v budúcnosti plánujeme tím rozšíriť o odborníkov z reklamy, ekonomiky a iných oblastí, ktoré sú úzko späté s uvedením produktu na trh.

 

 

 

Pamätáš si na úplné začiatky Chargebrelly? Kde bola tá prvá myšlienka?

Neviem, či mi úplne prináleží odpovedať na túto otázku, keďže strojcom myšlienky bol Daniel Šlosár, ale prvotné začiatky siahajú do roku 2010, keď Daniel testoval a vyvíjal fokusujúce zariadenie vo forme paraboly. Keďže pre dav ľudí je parabolické zariadenie, ktoré doteraz stojí v laboratóriu, ťažko bežne využiteľné, Daniel postupom času prišiel na to, že tvar paraboly má aj dáždnik. A to je už využiteľné pre väčšiu skupinu ľudí, v rôznych situáciách a na rôznych miestach.

  

Na trhu je už množstvo rôznych solárnych nabíjačiek. V čom je Chargebrella iná?

Výhodou oproti konkurenčným zariadeniam je čas a efektivita. Pri solárnych nabíjačkách sa účinnosť zariadenia pohybuje niekde okolo 14%, pričom pri Chargebrelle je to skoro 4-násobne viac. To znamená, že solárna nabíjačka dokáže na elektrinu premeniť len 14% energie prijatej zo slnka, pričom Chargebrella využije niečo okolo 40% prijatej energie z tepla.

Čo sa týka času, tak Chargebrella dobíja mobilné zariadenia za porovnateľný čas ako je čas nabíjania z bežného zdroja (teda zo zásuvky doma), pričom pri solárnych nabíjačka sa ten čas mnohonásobne zväčšuje. Rýchlosť nabíjania je však limitujúca samotným mobilným zariadením, ktoré určuje, koľko energie v danom čase „pustí“ do batérie. Teda, čím budú samotné nabíjačky rýchlejšie, tým viac sa bude skracovať čas dobíjania prostredníctvom Chargebrelly.

Ďalšou, a to dosť podstatnou výhodou, je, že Chargebrella oproti solárom funguje aj v noci. Teda na výrobu elektrickej energie nepotrebuje svetelnú časť slnečného žiarenia, iba jeho tepelnú časť – teda teplo. A teplo je v noci ukryté napríklad v táboráku. Sálajúce teplo dokáže Chargebrella premeniť na elektrickú energiu.    

 

Aké ste mali odozvy na produkt?

Neviem presne, akú váhu môžeme prikladať doterajšej odozve, keďže sme o zariadení rozprávali len známym a ľuďom na rôznych podujatiach, kde sme to prezentovali. Ale doteraz sme sa s negatívnou reakciou nestretli, aj keď určité otázky sa vynárali. Tie smerovali majmä k tomu, že prečo práve dáždnik.

Odpoveď je jednoduchá – patent. Existuje mnoho patentov, ktoré nedovoľovali priniesť technológiu v takejto podobe medzi bežných ľudí. Jedinou variantou s parabolickým tvarom bol práve dáždnik. Medzi vlastníkmi patentov s podobnými, parabolickými zariadeniami sú Boeing Company, NASA a rôzne giganty, ktoré sa venujú energetike. Ale tie si to pekne strážia a neplánujú to „pustiť“ medzi ľudí.

 

 

Čo plánujete najbližšie? Idete už aj do komerčnej výroby?

S výrobou by sme chceli začať v budúcom roku, presnejšie v jeho druhej polovici. V podstate sme stále niekde na začiatku a čaká nás ešte veľa práce, kým uvidíme prvého človeka s Chargebrellou v ruke. Ako som spomínal, najbližšie dni sa budeme venovať výrobe prototypu, nakrúcaniu prezentačného videa a realizovať kampaň na crowdfundingovom portáli Indiegogo.

Ako plánujete pokryť náklady? Hľadáte angel investora alebo máte iné riešenia?

Toto je otázka, s ktorou sa bijeme v podstate od Startup Weekend-u. Pre nás je prioritné, aby sme dokázali financovať projekt sami rôznymi dostupnými kanálmi a možnosťami. Inšpirovaní sme Tomášom Baranom, ktorý to dokázal s Goldee a sme s ním v kontakte. Veríme, že niečo podobné by sa mohlo podariť aj nám. Vylúčiť sa nedá ani možnosť, že budeme potrebovať investora, ktorý nám pomôže nielen finančne, ale napríklad aj skúseným tímom ľudí. Toto si nechávame ako zadné vrátka, v prípade, že sa nám nepodarí financovať projekt prostredníctvom nastaveného biznis plánu.

 

Plánujete vstup aj na zahraničný trh, či zatiaľ zostávate na Slovensku?

Naším prioritným trhom nie je Slovensko, aj keď je pravda, že nejako sa to vyvinulo tak, že práve na Slovensku začíname s prvotnou, verejnou prezentáciou. Nakoľko ide jednak o malý trh a na druhej strane, ani naša cieľová skupina v týchto geografických šírkach nespĺňa očakávané objemy zákazníkov, chceli by sme sa presadiť najmä v zahraničí. Toto zariadenie by sme chceli predávať najmä na trhoch, kde je rozšírená turistika, cestovanie, a kde sú ľudia otvorení novým technológiám. Rovnako tam, kde sa kladie vysoký dôraz na ochranu životného prostredia a možno aj tam, kde energia z obnoviteľných zdrojov je legislatívne dobre podporovaná. Čas však ukáže, ktorý zo svetových trhov príjme toto zariadenie najlepšie.

 

 

Najnovšie videá

Teraz najčítanejšie

Aktuálne čítajú

Trendové videá