Kam to dotiahli finalisti StartupAwards 2014?

  • StartupAwards 2014, kto súťažil, kto vyhral a ako sa im darí dnes? A sú ešte vôbec? Osviežme si pamäť,  pripomeňme si kto súťažil v roku 2014 a zistime ako sú na tom dnes. Ale nezabúdajme ani na aktuálny ročník!
image_1442860026.jpeg
  • StartupAwards 2014, kto súťažil, kto vyhral a ako sa im darí dnes? A sú ešte vôbec? Osviežme si pamäť,  pripomeňme si kto súťažil v roku 2014 a zistime ako sú na tom dnes. Ale nezabúdajme ani na aktuálny ročník!

 

4 kategórie, 12 finalistov, 4 víťazi, 1 absolútny víťaz. O niektorých je aktívne počuť aj dnes, o iných takmer vôbec, a tak som sa snažila zistiť kam sa finalisti po súťaži posunuli. V niektorých prípadoch to bolo priam pátranie. Projekty, o ktorých bolo počuť menej som oslovila a pýtala sa ako sa im darí. Tí, čo sa ozvali späť ma vyviedli z omylu, a informovali ma o tom, čo aktuálne robia. No a tí, čo nereagovali tak vlastne len potvrdili moje domnienky, veď kto mlčí ten svedčí, nie? Poďme si pekne po poradí prejsť všetky kategórie a pospomínať na startupy, ktoré v nich bojovali v roku 2014.

 

 

V kategórii Society sa predstavili Youstice, Ecocapsule a CropTek.

Youstice mal za cieľ zefektívniť a zrýchliť proces riešenia domácich aj cezhraničných spotrebiteľských sporov a sťažností. Hoci o Youstice počuť pomenej, podľa vyjadrenia Zuzky Jakubkovej sa im darí dobre a pracujú na nových vylepšeniach. „Youstice sa momentálne teší popularite, využíva nás niekoľko prominentných shopov. Pripravuje sa rozšírenie základného modulu (zameraný na retail a eshopy) do sektorov car rental, transportation a gambling. V rámci ochrany spotrebiteľa sme zaviedli iniciatívu Outstanding Customer Care, v ktorej propagujeme princípy excelentnej starostlivosti o zákazníka (v spolupráci s expertami publikujeme štúdie, články, organizujeme semináre a webináre).“

 

Na druhej strane o Ecocapsule je v poslednom čase počuť dosť veľa a dosť nahlas. Ide o netradičné, mobilné bývanie, ktoré je nezávislé od energetickej siete a tvarom pripomína vajíčko. Prototyp bol predstavený na Pioneers 2015 vo Viedni, kde zožal veľký úspech a dostalo sa mu mnoho pozornosti. Ecocapsule spôsobila senzáciu aj v zahraničných médiách, ktoré vidia v tomto projekte potenciál a budúcnosť.

 

 

Kategóriu Society vyhral CropTech, ktorý chce pestovať rastliny v bytoch bez pôdy pomocou hydroponickej technológie a zdá sa, že sa mu to aj darí. Crop Tech od víťazstva stihol ešte vyšperkovať svoj produkt, získať peknú investíciu, vystavovať na EXPO 2015 Milano a nitrianskom Agrokoplexe . A teraz ponúka možnosť predobjednania produktu.

 

Art & Design

Druhá kategória, Art & Design, priniesla tiež zaujímavé projekty. Ako víťaz z boja vzišlo FOSALI®, svietidlá vyrobené z optických vlákien s využitím LED technológie, ktorí nešli na súťaž ako úplní nováčikovia, nejaké skúsenosti s trhom už mali za sebou. Stojí za nimi zabehnutý podnik, ktorý sa venuje led svietidlám, čo im určite pomáha a dáva určitú istotu a tak FOSALI® fičí na plné obrátky.

 

 

Ďalší finalista Tageme, je tak trochu sklamaním. Tento inovatívny lost&found systém, postavený na základe QR kódu, bojoval aj na Idiegogo. Kde sú teraz ťažko povedať, posledná aktivita na ich FB stránke je z decembra 2014 a stránka nefunguje. Nuž, stratené veci pomocou Tageme už asi nenájdeme. Škoda.

 

O projekte Guide som mi nedarilo nič nájsť, až kým ma sám Jaroslav Ľupták neupozornil, že Guide je vlastne ixworx, do ktorých Neulogy investovalo tento rok. (Hups z mojej strany!) Ixworx je poskytovateľom inovatívnych 3D vizualizácií pre e-commerce. Spoločnosť vyvíja multiplatformový softvérový nástroj GUIDE, ktorý prináša 3D vizualizáciu konfigurácie produktu, interaktívny návody na použitie, ako aj možnosť komunikácie medzi zákazníkom a výrobcom a tiež najnovšie aktualizácie produktu a vybavenia. GUIDE je vhodný pre širokú škálu odvetví. 

 

Science

Kategória, v ktorej sú názvy projektov ako vystrihnuté z The Big Bang Theory je Science a predstavila veľmi zaujímavé projekty. Mierne futuristicky znie nápad Zemný akumulátor tepla, ktorý chce počas leta ukladať teplo pod zem do zásobníkov a v zime ich vytiahnuť a využívať na vyhrievanie. Tento projekt nakoniec aj získal prvenstvo a stojí za ním  Research Center University of Žilina. Tento projekt si určite vyžaduje veľa práce a jeho reálne využitie je v dlhodobejšom časovom horizonte.

 

 

Podobne náročným projektom, pochádzajúcim z akademického prostredia, je Biodegradable polymers, ktorý vznikol spoluprácou vedcov STU a SAV, rieši problém rozkladania plastov, ktoré sú vážnou enviromentálnou záťažou. Výsledkom dlhodobej práce sú materiály z obnoviteľných zdrojov, ako je škrob a cukor a ich následná ekologická rozložiteľnosť. Projekt, ktorý si určite vyžaduje veľa práce a môže prispieť k lepšiemu životu nás všetkých.

 

Tarquini Leone nie je produkt pre bežného používateľa, ide o inteligentné tričko určené golfistom. Tričko obsahuje najmodernejšiu technológiu, ktorá sleduje pohyby a analyzuje golfový švih či pohyb tela. Prvé prototypy mali byť k dispozícii v tomto roku, na ich stránke tomu však nič nenasvedčuje, predaj prostredníctvom stránky zatiaľ spustený nie je. Tarquini sa v marci zúčastnilo Wearable Technology Show, čo je však aj posledná zaznamenaná aktivita tohto startupu.

 

Digital

Z kategórie Digital vzišiel celkový víťaz StartupAwards 2014 Staffino, ktorý bojoval s Divano a Opineon.

 

 

O appke Divano ste už určite počuli, nejaký čas sa objavuje aj na televíznych obrazovkách. Appka spája diváka a program, ktorý sleduje v telke, prináša exkluzívny obsah, ktorý vypĺňa čas reklám a mnoho iného. Počet stiahnutí appky svedčí o tom, že projekt žije a darí sa mu.

 

Opineon sľuboval inovatívny prístup k marketingovému výskumu, naštartovanie efektívnej, online konverzácie so zákazníkmi. Ako sa darí Opineon mi prezradil Peter Netri: „Opineon sa už počas minuloročných Startup Awards uchádzal o investíciu. Ponuky sme nakoniec dostali, ale odmietli sme ich. Projekt sa odvtedy samofinancuje (zákazníkov sme mali už pred tým ako sme išli na Startup Awards). Spravili sme však rôzne dôležité rozhodnutia a projekt sme refreshli z hľadiska dizajnu, UX aj funkcionality oproti tomu ako sme ho prezentovali vo finále Startup Awards 2014. Táto nová verzia je vo vývoji. Opineon vo svojej pôvodnej verzii stále funguje a zákazníci si pochvaľujú kvalitu dát, feedback a informácie, ktoré vďaka nemu získali.“

 

 

Staffino, víťaz kategórie Digital a držiteľ špeciálnej ceny 25 000 USD, sa stal absolútnym víťazom StartupAwards 2014. Staffino je aplikácia, prostredníctvom ktorej môžu používatelia ohodnotiť personál v reštaurácii, pričom hodnotenie pôjde priamok manažérovi prevádzky. Staffino nestojí na jednom mieste, vyvíja sa a pracujú na ďalších zlepšeniach. Staffino sa už dokonca infiltroval aj na mestské úrady, zatiaľ v Trnave a Martine, kde si zobral na paškál ich zamestnancov.

 

A ako Staffino hodnotí rok po súťaži? Prezradí Katka Klinková.

 

 

Staffino sa v roku 2014 stalo dvojnásobným víťazom, prvé miesto v kategórii Digital a získalo aj špeciálnu cenu 25 000 dolárov. Konkurencia bola veľká a sily vyrovnané. Čo podľa Teba rozhodlo o tom, že zvíťazilo Staffino? A že ste získali aj špeciálnu cenu?

 

Toto je skôr otázka na členov poroty. Myslím si však, že okrem zaujímavého produktu, ktorý sa dá škálovať sa porote páčil náš silný tím. Veríme, že porota rozpoznala, že Staffino nie je iba ďalšia hodnotiaca aplikácia. Výrazný odlišovač v hodnotení konkrétnych ľudí a pozítivna motivácia členov obsluhy dáva majiteľom prevádzok úplne nový pohľad na biznis. Špeciálnu cenu sme dostali od divákov, ktorí takto potvrdili, že riešime aktuálny problém. Okrem toho náš Tomáš skvele prezentuje, takže ich aj prezentácia určite zaujala.

 

Čo Staffinu StartupAwards, súťaž ako taká, dala? Alebo možno čo mu aj vzala?

 

Vďaka Startup Awards sme dostali všetci v tíme ďalši vietor do plachiet. Každý úspech je skvelou motiváciou pokračovať ďalej a tvrdo makať. Počas príprav sme sa museli zamýšľať, ako odpovedať na nečakané či komplikovanejšie otázky investorov. Počas Bootcampu sme sa stretli so zaujímavymi mentormi, mnohí vniesli pohľad na biznis model a vôbec budúce smerovanie projektu. Možno vás aj prekvapí, že na Bootcampe sme spoznali aj jedného z našich budúcich korporátnych klientov.

 

 

A čo Staffinu dalo víťazstvo?

Pomohlo nám to aj na stretnutiach s klientmi, kde sa naša hodnota v ich očiach zvyšovala aj vďaka cene, ktorú sme získali. Zrazu sme mali v rukách jednoznačné uznanie, že to, čo robíme, má zmysel. A nielen v našich srdciach.

 

Ako celkovo hodnotíš StartupAwards?

Pre mňa osobne, výhra Startup Awards bol jeden z najkrajších momentov v mojom živote. Je to veľmi ťažká práca zorganizovať takýto dnes už celonárodný event a robiť ho z roka na rok atraktívnejším. Mnohé krajiny podobnú súťaž nemajú a z reakcií investorov či publika si dovolím tvrdiť, že tento formát by mohol preraziť aj za hranicami. Startup komunita na Slovensku má veľké šťastie, že tím ľudí okolo Michaely Jacovej dokázal v takej malej krajine vytvoriť z inovatívnych nápadov tak dôležitú agendu, o ktorej hovoria od riaditeľov stredných škôl, podnikateľov až po prezidenta republiky.

 

Čo by si poradila startupom, ktoré budú bojovať v aktuálnom ročníku?

Dajte do toho všetko a učte sa z každej situácie. Píšte si každú prekvapujúcu otázku od mentorov, pretože raz ju budete musieť zodpovedať. A nacvičte si pitch. Stokrát. Tisíckrát. Otáčajte každé jedno slovka, zvažujte, ako to povedať kratšie, zábavnejšie, údernejšie, zapamätateľnejšie. Lebo prídu chvíle, keď ozaj budete mať 30 sekúnd, aby ste váš nápad predali. Klientovi, užívateľovi či investorovi. Mne sa to bodlo niekoľkokrát. A to najdôležitejšie, nezabudnite si na galavečer do divadla pozvať rodičov.

 

Keby bola možnosť prihlásiť sa ešte raz, išlo by Staffino do toho?

Áno.

 

 

Bude Staffino nejako zapojené aj do tohto ročníka?

Ak budeme môcť akokoľvek pomôcť tímom alebo podporiť organizátorov, určite to veľmi radi urobíme. Táto otázka je však skôr na nich. Určite sa prídeme pozrieť na finálne prezentácie.

 

Ako sa Staffinu momentálne darí?

Na Slovensku máme už viac ako 1500 prevádzok, obchodov, služieb. Medzi nimi aj korporácie ako VÚB banka, Slovnaft, Tatry Motion, Exisport, FaxCopy a iné. Už nie sme iba mobilná aplikácia pre reštaurácia a hotely, ale pomerne robustný nezávislý hodnotiaci systém pre prakticky všetky segmenty trhu. Nedávno sa do hodnotenia prihlásili mestá Martin a Trnava, ktoré umožňujú občanom mesta hodnotiť úradníkov na mestských úradoch. Platiacich klientov máme už aj v Českej republike a výrazne sme posunuli našu stratégiu vstupu aj anglický trh a blízky východ.

 

Je zjavné, že porota sa pri výbere víťazov jednotlivých kategórií neurobila krok vedľa. Vybrali skvelé projekty, ktoré nezaspali na vavrínoch a stále na sebe makajú.

 

StartupAwards 2015

A čo nás čaká tento rok? Prihlášky do aktuálneho ročníka sa uzatvárajú 17. októbra o 23:59 CET. Prihlásiť sa môžu slovenské podniky alebo podniky, ktoré majú aspoň jedného Slováka  medzi zakladateľmi a zároveň majú škálovateľný potenciál. Kategórie ostávajú nezmenené aj pre tento rok.

Ročník 2015 už odštartoval podujatím Kick-off, kde mal príhovor aj prezident Andrej Kiska. Úspešne prebehli aj všetky regionálne podujatia, Roadshow v Košiciach, Žiline a Banskej Bystrici. Vybrané projekty, pred samotným finále, čaká už len BootCamp v novembri. Dátum 27.novembra 2015 si do kalendára zaznačte červeným perom, vtedy sa uskutoční veľkolepé finále v historicky krásnej budove Slovenského národného divadla.

 

O všetkom Vás budeme aj naďalej informovať a už netrpezlivo čakáme na finalistov kategórií!

 

Zdroj: startupawards.sk,

Najnovšie videá

Teraz najčítanejšie

Aktuálne čítajú

Trendové videá