Koľko by si bol ochotný mesačne zaplatiť za používanie Facebooku?

  • Sociálna sieť Facebook bola a bude pre každého jedného používateľa úplne zadarmo
  • Koľko by však boli ochotní zaplatiť samotní používatelia v prípade, že by sa platilo mesačné členstvo?
  • Odpoveď na túto otázku ti poskytne zaujímavý experiment
facebook
flickr
  • Sociálna sieť Facebook bola a bude pre každého jedného používateľa úplne zadarmo
  • Koľko by však boli ochotní zaplatiť samotní používatelia v prípade, že by sa platilo mesačné členstvo?
  • Odpoveď na túto otázku ti poskytne zaujímavý experiment

„Facebook vždy bol a bude zadarmo,“ Povedal raz Mark Zuckererg. Táto situácia sa pravdepodobne nezmení. Facebook totiž dokáže zarábať aj bez platiacich používateľov, práve vďaka svojej reklamnej platforme. používatelia však predsa len platia svojimi súkromnými údajmi, ktoré sú pre Facebook životne dôležité.

Vďaka ním vie správne cieliť reklamu a odhadnúť, čo používatelia potrebujú. Súkromné údaje sú veľmi vzácnym platidlom. Samozrejme, vždy môžeš byť tak trošku klamárom a vytvoriť si profil plný nepravdivých informácií. Aj to je riešenie ako sa chrániť.

Údaje v online svete totiž nie sú úplne v bezpečí a môžu sa dostať do nesprávnych rúk. Práve po škandáloch s únikom súkromných informácií používateľov Facebooku sa začali vynárať rôzne otázky. Niektorí plánovali rušiť profily, iní chceli radšej platiť mesačný poplatok výmenou za ochranu súkromia. Nebolo by lepšie platiť mesačný poplatok? V akej výške by malo byť mesačné členské?

Výsledky potvrdili správanie sa ľudí

Odpovede na túto otázku sa pokúsil získať profesor práva na Harvardovej univerzite Cass Sunstein. Ten sa rozhodol v apríli tohto roka pustiť do zaujímavého experimentu. Zúčastnilo sa ho 439 používateľov Facebooku. Vzorku rozdelil na dve skupiny. Prvým 215 používateľom položil zaujímavú otázku: „Koľko by ste boli najviac ochotní zaplatiť Facebooku za mesačné členské?“  Druhej skupine položil úplne opačnú otázku: „Aké minimálne množstvo by vám museli mesačne zaplatiť, aby ste prestali Facebook používať?“

Výsledok nebol prekvapujúci. Je všeobecne známe, že ľudia radšej dostávajú, ako platia a sú dvakrát ochotnejší prijímať než platiť, a to hlavne, keď sa jedná o veci, ktoré majú v osobnom vlastníctve. Jedná sa o tzv. nadačný efekt. Rozoberme si to na drobné. Prvá otázka sa týkala maximálnej sumy za mesačné členstvo. Priemer v prvej skupine bol 7,38 dolára za mesiac. Minimálna suma bola iba jeden dolár za mesiac. Takmer polovica však nechcela zaplatiť vôbec nič. Druhá otázka poukázala na to, že ľudia naozaj radšej prijímajú, ako dávajú.

Facebook by musel zaplatiť minimálne 59 dolárov mesačne, ak by chcel, aby ho používateľ prestal využívať. V priemere to bolo až 74,99 dolára mesačne. Poriadny nepomer. Takto však ľudia fungujú. Ak niečo vlastníme, chceme za to omnoho viac než v prípade, že to nevlastníme a chceme to získať pre seba. V druhom prípade ľudia „vlastnili“ svoj profil, aby sa svojho vlastníctva vzdali požadovali omnoho vyššiu sumu. V prvom prípade ho svojím spôsobom nevlastnili, a tak neboli ochotní platiť naviac.

zdroj: harvardlawreview.org

Najnovšie video

Fontech

ĎALŠIE ČLÁNKY Z FONTECH.SK

Fontech