Kolumbiu vymenila za Bratislavu. Otvorila si tu podnik, aký v našej krajine nemá obdobu

  • Pod značkou Kakaw Co+ spolupracuje s plantážami bývalých pestovateľov kokových listov
  • Tí vďaka prémiovému kakau mohli prejsť od koky k bezpečnému životu
Na snímke je zakladateľka Kakaw Co+.
Na snímke je zakladateľka Kakaw Co+, Kakaw Co+
  • Pod značkou Kakaw Co+ spolupracuje s plantážami bývalých pestovateľov kokových listov
  • Tí vďaka prémiovému kakau mohli prejsť od koky k bezpečnému životu

Martina Matejíčková je 34-ročná Slovenka, ktorá stojí za prvou kakaotériou na Slovensku. Prvotná myšlienka a čiastočný plán priniesť tento projekt do našej krajiny sa zrodil v jej hlave, keď ešte žila v Mexiku a následne v Kolumbii.

„Postupne sa spojenie odrodového kakaa a social impact spoločnosti zapáčilo aj zopár ďalším známym, vrátane mojej rodiny, priateľov a vtedy, ešte len budúcich kolegov,“ povedala nám Martina.

Mladá Slovenka študovala Verejnú ekonomiku a služby na UMB v Banskej Bystrici a paralelne vo Francúzsku odbor, ktorý niesol názov Chargée ekonomických štúdií v sociálnej politike a zdravotníctve. Po škole ju zavialo na pár rokov aj do švajčiarskej zaisťovne v Bratislave, neskôr v Zürichu a v Paríži. 

Nechala prácu v korporáte

„Po rokoch kariéry vo vysokom finančníctve sa mi zacnelo vrátiť do sociálnej ekonomiky, a tak som si našla prácu v jednom sociálnom podniku v Mexiku. A tam to všetko veru začalo.“

Priznáva, že každý podnikateľ, ale i nepodnikateľ má chvíle, kedy chce všetko zabaliť alebo všetko vidí vo veľmi šedých odtieňoch. Avšak koncept spojený s „kakawcom“ a čokoládou ma v tomto prípade jednu výhodu – spúšťa hormóny šťastia a nabudzuje.

„V týchto momentoch si treba dať šálku teplého kakawca alebo pár chutných bôbov a už nič viac neriešiť.“

Rozbehnúť vlastný biznis postavený na kakaových bôboch sa rozhodla kvôli niekoľkým veciam. Išlo o neprávosť kávového a kakaového sveta, o rozdeľovanie zisku a ťažký život farmárov. Taktiež tu bola nedostatočná prítomnosť funkčného integračného sociálneho podniku a v neposlednom rade Martinina túžba po sociálnom podnikaní a jeho spojení s kakaom a kávou.

„Je to koncept spájania sociálneho podnikania a predaja prémiového kakaa. Chceme širokej verejnosti sprostredkovať možnosť zaľúbenia sa do sveta odrodového kakaa tak, ako sme sa do neho zaľúbili asi my všetci. Či pre jeho senzorické vlastnosti, chuťové profily, no i úžasné zdravotné a stimulačné benefity, ktoré sú známe už od čias Mayov.“

Cieľom bolo vďaka prémiovej kvalite kakaových produktov zabezpečiť vhodné pracovné podmienky pre znevýhodnených ľudí. Tí pôsobia v integračnej baliarni alebo i na iných pozíciách, v administratíve, priamom predaji či v sklade.

„Taktiež sme súčasťou podporného projektu Kakao za mier, ktorý sa venuje anti-propagácii pestovania koky v Kolumbii, a tak sa z bývalých cocaleros (pestovatelia kokových listov), stávajú šťastní a hrdí cacaoteros.“

Investícia v tisíckach eur

Prvý dovoz z Kolumbie stál Martinu okolo 10 000 eur, plus sa vyžadovala investícia do značky, marketingu a prvého mini priestoru. To stálo ďalších 5 až 8 000 eur.

Tento článok je dostupný členom Startitup PREMIUM

Najnovšie videá

Teraz najčítanejšie

Aktuálne čítajú

Trendové videá