Komunisti vybudovali 192 kilometrov diaľnic, potrebovali na to 41 rokov. Čo dokázali Slováci za 30 rokov?
- Počas bývalého Československa do roku 1989 sa v krajine vybudovalo 192 kilometrov diaľnic
- Hlavná diaľnica D1 spájajúca Bratislavu a Košice nie je ani po 48 rokoch od začiatku jej výstavby dokončená
- Koľko kilometrov diaľnic jči rýchlostných ciest je na Slovensku aktuálne v prevádzke?
- Počas bývalého Československa do roku 1989 sa v krajine vybudovalo 192 kilometrov diaľnic
- Hlavná diaľnica D1 spájajúca Bratislavu a Košice nie je ani po 48 rokoch od začiatku jej výstavby dokončená
- Koľko kilometrov diaľnic jči rýchlostných ciest je na Slovensku aktuálne v prevádzke?
Za tridsať rokov od Nežnej revolúcie pribudlo na Slovensku 572 kilometrov diaľnic a rýchlostných ciest. Predstavuje to 75 percent z ich celkovej aktuálnej dĺžky. Od pádu bývalého režimu sa v slobodnom a samostatnom Slovensku postavilo v priemere ročne 19 kilometrov nových úsekov.
Situácia je teda taká, že na Slovensku sa môžeš pohybovať po 764 km kvalitných cestných komunikácií, z toho 482 km diaľnic a 282 km rýchlostných ciest.
Za komunistov vybudovali ročne 9,5 km diaľnic
„Cestná infraštruktúra nebola pripravená na enormný nárast cestnej dopravy po roku 1989,“ uviedla pre agentúru SITA hovorkyňa Ministerstva dopravy a výstavby SR Karolína Ducká pri príležitosti 30. výročia Nežnej revolúcie v Československu v novembri 1989. Počas bývalého Československa vybudovali do roku 1989 spolu 192 kilometrov diaľnic, čiže 25 percent z ich celej siete.
Hlavná diaľnica D1 medzi Bratislavou a Košicami sa začala budovať v roku 1972. Dodnes nie je hotová a to už prešlo 48 rokov.
Technický stav diaľnic a rýchlostných ciest je podľa ministerstva dopravy a výstavby v dobrom stave. Tempo ich výstavby závisí od viacerých faktorov.
Bratislava a Košice spojí diaľnica o 6 rokov
To, že z Bratislavy do Košíc a naspäť sa ešte ani dnes neprevezieš po diaľnici, zdôvodňuje rezort dopravy práve zásadnou zmenou prípravy a povoľovacích procesov, do ktorých vstupuje verejnosť. V hre je podľa slov Ministerstva majetkové vysporiadanie a iné priority, ktoré si dotknutí uplatňujú.
„Predpokladaným termínom ukončenia dostavby D1 po Košice je rok 2026. Takisto prebieha aj príprava na ďalších úsekoch D1 v smere na Ukrajinu. Jej dokončenie bude závisieť od získania povolení, majetkovoprávneho usporiadania, získania zdrojov financovania,“ dodala Ducká.
Zdroj: SITA