Konkurencia zákazníkov počúva, Apple si ich vychováva. Prečo iPhone aj tento rok prekonáva cenové rekordy?

  • Apple predstavil novú generáciu iPhonov
  • Opäť nastavuje novú hranicu cien smartfónov
  • Prečo si to môže dovoliť?
apple-iphone-xs-xs-max-hands-on-2-720×720
flickr
  • Apple predstavil novú generáciu iPhonov
  • Opäť nastavuje novú hranicu cien smartfónov
  • Prečo si to môže dovoliť?

Apple nás „poctil“ novou radou iPhonov. Ako to už býva zvykom, ľudia polemizovali, čím nás prekvapí gigant tentokrát. A veru nás prekvapil, cenou. Všetci sme si boli takmer istý, že veď tentokrát to už nemôžu navýšiť, že hranicu prekonali už minulý rok. Trpko sme sa mýlili, lebo Apple má očividne vlastnú stratégiu ako si „vychovávať“ zákazníkov.

Prečo sú teda iPhony také drahé?

Cenou súčiastok to určite nebude. Sklady čipov nevytopilo, nedostatok displejov si poistili, takže to v tom nehrá rolu. Marža, ktorú má nastavenú na jeden iPhone je náramne vysoká. Podľa firmy IHS Markit je cena súčiastok na jeden iPhone X približne 317 eur s tým, že základný model šiel do predaja za cenu 1050 eur. Tu by sa dalo argumentovať, že časť ceny sú náklady na montáž a balenie jednotlivých kusov. To je samozrejme pravda, ale stále tu máme maržu 733 eur.

Ale výroba nie je jediný náklad pri iPhone, netreba zabúdať na vývoj nových technológií a na najväčšiu devízu Applu, marketing. Marketing, tá čarovná mágia, ktorá každoročne presviedča masu ľudí kúpiť si najnovší model. Vieš, koľko míňa Apple na marketing? Ešte v roku 2015 to bolo 1,54 miliárd eur, to bol zároveň aj posledný rok, kedy sa dalo zistiť, aký má Apple marketingový rozpočet. Odvtedy si ho prísne stráži, predpokladáme, že je to kvôli tomu, aby neprilievali olej do ohňa kritiky. Prípadne sa môžeš držať Jobsovej mantry, dôležitý nie je podiel na trhu, ale zisk.

Za čo platíš?

Apple už dávno nie je taká revolučná firma ako to bolo na začiatku s prvým iPhonom. Ak sa spýtaš, za čo platíš bežného človeka, tak ti povie, že platíš za značku. To je samozrejme pravda. Ale platíš za ďaleko viac, platíš za ekosystém. Ak v ňom nie si, tak sa ťa doňho Apple snaží takpovediac podprahovo dokopať. A nie je to vôbec len o Apple, robí to aj Android, napríklad Samsung s jeho ekosystémom. A tu sa dostávame ku kameňu úrazu, už to nie je o tom, kto to urobí prvý, ale kto to spraví lepšie. V niektorých prípadoch by sa to dalo opísať nasledovne, konkurencia to robí, aby to bolo a Apple to robí, aby to bolo dobre.

Neplatí to však vždy, čo sa týka kvality displejov a odolnosti smartfónov, tu Samsung „kopal prvú ligu,“ keď Apple „hral ešte za dorast.“ Koniec koncov, pri nových modeloch je to evidentné. Stačí si pozrieť tabuľku uvádzacích cien vlajkových lodí Samsungu, ich výbavu a následne to porovnať s Apple.

[table id=2 /]

Zatiaľ čo konkurencia svojich zákazníkov počúva, Apple si ich vychováva. Krásny príklad je 3,5 mm audio jack. Apple sa ho najprv zbavil, ale pridal redukciu, aby si zákazníkov uchlácholil. No a teraz si ju musíš kúpiť za 9 eur. Následne predstavil Airpods a opäť ťa tlačí ešte hlbšie do svojho ekosystému.

Keď budgetový smartfón nie je budget

Tim Cook predstavil Xr, nazvime ho duchovným nástupcom iPhonu SE. Tentokrát to však nie je menší telefón, ale samozrejme niekde sa to šetrenie ukázať muselo. Chirurgickú oceľ nahradil hliník a OLED zas LCD. Ale aby sa nepovedalo, dáme tomu marketingový názov, Liquid Retina. Apple hrá so svojimi zákazníkmi výborne premyslenú šachovú partiu.

Obetujeme 3D touch, ale dáme ti na výber viac farieb. Samozrejme aj SE chýbali jedno alebo dve veci v porovnaní s vlajkovou loďou, no to sa odzrkadlilo na cene. 849 eur, toľko si zaplatíš za nie plnohodnotný zážitok. Chcem Xr s lepším procesorom jednou kamerou alebo starší model X s horším procesorom OLED alebo dvomi kamerami?

Aby ti Apple uľahčil Sofiinu voľbu, stiahol model X z predaja. A pred tým, než začneš horlivo písať komentár o tom ako sa mýlime a X-ko sa dá ešte kúpiť, jedná sa o dopredaj kusov v obehu, už sa totiž nevyrába. iPhone SE mal cenu 400 eur, keď prišiel na trh a 6s približne 750. Rozdiel teda približne 350 eur. Tentokrát je rozdiel v cene opäť 300 eur, no spodná hranica šla o viac ako dvojnásobok hore. Tu tak opäť môžeš vidieť šikovnosť stratégov Apple. Prečo idú do predaja prv vlajkové lode a lacný model neskôr?

Ak si odpovedal, lebo bežný priemerný používateľ siahne po lacnejšom variante, získavaš zlatého bludišťáka. No a tu vidia kritici Applu problém. Výbava Xr je priemerná, ale má cenu ako vlajková loď s Androidom. Nevadí, ale držíš, revolučný, úžasný, jedinečný a 99 iných synoným tohto slova vo svojej ruke. Veď ako vraví Apple „Je to najlepší smartfón, aký sme kedy vyrobili!“ Áno, zatiaľ.

via me.me

Najnovšie videá

Teraz najčítanejšie

Aktuálne čítajú

Trendové videá