Kreatívci menia obálky kultových románov. Aby sa lepšie predávali, sú sexistické

  • Štatistiky hovoria, že v priemere prečítame ročne len dve knihy
  • Brazílski kreatívci sa však snažia tento trend otočiť
  • Ikonické romány svetovej literatúry prebalili do lákavejších obálok
zdroj: Unsplast/Pexels
  • Štatistiky hovoria, že v priemere prečítame ročne len dve knihy
  • Brazílski kreatívci sa však snažia tento trend otočiť
  • Ikonické romány svetovej literatúry prebalili do lákavejších obálok

Najväčšie internetové kníhkupectvo sveta, Amazon, má vo svojich dátach zaradené na popredných priečkach romány, ktoré sa v mnohých prípadoch vyznačujú veľmi podobnými znakmi. Nech je už obsah kníh akýkoľvek, na ich obaloch svietia odhalené, vyšportované mužské hrude, väčšinou postave chýba tvár, názov knihy je výrazný a zvýraznených je aj niekoľko ďalších chytľavých slov na obálke, píše AdAge.

Gepostet von FORO Design am Montag, 10. Juni 2019

Tento prieskum má za sebou brazílsky vydavateľ E-galaxia, ktorý sa v spolupráci so svojou kreatívnou agentúrou Africa rozhodol urobiť významný marketingový krok. Klasické romány ako Pýcha a predsudok od Jane Austen, ikonický román Moby Dick Hermana Melvilla, Portrét Doriana Graya od autora Oscara Wilda či Robinsona Crusoea v digitálnom vydaní (eknihy) prebalili z ich klasických obálok do tých moderných. Nezabudli pritom na to, čo sa dobre predáva, a preto majú knihy pre mnohých čitateľov lákavejšie obaly.

Výsledkom je predpokladaný nárast predaja týchto kníh, hoci odsledovať, či za to môžu samotné nové titulky alebo rok čo rok sledovaný opätovný návrat ľudí k literatúre, je ťažké.

Hovorí sa, že by sme nemali súdiť knihu podľa obalu. No, ak sa na toto tvrdenie pozrieme z marketingového hľadiska, opak je pravdou. Len skutočne zanietený čitateľ vchádza do kníhkupectva alebo skroluje po jeho digitálnych policiach a pátra po lákavom príbehu.

Väčšina z tých, ktorí literatúru berú len ako vyplnenie času počas opaľovania sa na dovolenke alebo vtedy, keď musia kvôli chorobe stráviť pár dní v posteli, siaha po knihách práve kvôli obalu.

Vo svetových kníhkupectvách ročne pribudnú milióny nových titulov a ako vo svojom A/B testovaní zistila agentúra 99designs, obálka je pre príbeh knihy naozaj dôležitá. Rozhodli sa vyskúšať experiment.

Autorovi románu poskytli nový návrh dizajnu obálky úplne zadarmo a potom ho využili na svoj vlastný experiment. Zistili, že vďaka poctivej práci na prebale jednej z kníh svojho klienta získali až  o 112 % viac klikov na titul, než dosahoval dovtedy. Zaujímavé číslo, čo povieš?

Zdroj: AdAge, 99designs

O autorovi
Mária Ambrozová