Marek Václavík: Na Slovensku je dosť nápadov a schopných ľudí a verím, že tu niečo zaujímavé ešte len vznikne

  • Bývalý obchodný riaditeľ Nokie, bývalý spolumajiteľ a obchodný riaditeľ Azetu a investor skupiny G4 Marek Václavík je rozhodne jeden z najskúsenejších Slovákov s najbohatšou podnikateľskou históriou.
Screen Shot 2016-03-08 at 17.46.55
  • Bývalý obchodný riaditeľ Nokie, bývalý spolumajiteľ a obchodný riaditeľ Azetu a investor skupiny G4 Marek Václavík je rozhodne jeden z najskúsenejších Slovákov s najbohatšou podnikateľskou históriou.

dMarek, hneď po skončení štúdia na Elektrotechnickej fakulte STU si sa zameral na obchod a marketing. Dá sa povedať, že výber štúdia na STU bol teda nesprávnou voľbou? ☺

Áno aj nie. Na jednej strane je dobré, že som študoval technickú školu, kde väčšina vecí je založená na logike, ale elektrika nebola asi tá najsprávnejšia voľba, v tejto oblasti som bol vždy len priemer, čo mojim ambíciám nestačilo.. :) Vďaka STU som ale mal možnosť pracovať vo vysokoškolskom klube ELAM, kde som sa naozaj reálne naučil určitým manažérskym zručnostiam, pretože tam sme si všetko museli zariaďovať a vybavovať sami. Okrem iného mi toto obdobie prinieslo mnoho kontaktov a priateľstiev, ktoré mi pomáhali a pomáhajú dodnes. Naviac ma VŠ “vytrhla” z pohodlia domova, keďže som býval na internáte a musel som sa o seba začať starať sám. Bola to veľmi dobrá “škola života”.

 

Z pozície Sales Directora pre Nokia Slovakia si sa prepracoval až na pozíciu Generálneho manažéra spoločnosti Nokia pre Kazachstan, Azerbajdžan, Gruzínsko, Arménsko, Uzbekistan, Kirgizsko, Tadžikistan, Turkmenistan a Mongolsko. Aké je to robiť sales v krajinách, ktoré sú nám Slovákom tak odlišné?

Sú odlišné, ale paradoxne Slováci majú v týchto krajinách lepšie postavenie ako napríklad manažéri zo západnej Európy. Tým, že tieto krajiny vrátane Slovenska boli kedysi pod kontrolou bývalého Sovietskeho zväzu, tak máme k sebe historicky bližšie. Stále najviac vysoké percento ľudí žijúcich v týchto krajinách sú Rusi, čiže Slovania, tak ako my. Keď som tam nastúpil, distribútori boli radi, že je tam Slovák a nie napríklad Francúz.

Rusi ma od začiatku vždy brali ako “svojho”. Keďže sú tieto trhy nejaký ten rok pozadu oproti Európe, tak som vedel vzhľadom na skúsenosti zo Slovenska predvídať určité veci dopredu, resp. som vedel, ktoré veci fungovať vôbec nebudú.

 

Čo považuješ za najväčšiu skúsenosť, ktorú si si zobral z týchto postsovietskych krajín?

Je úplne iné riadiť obchod v 9 krajinách, kde žije skoro 80 miliónov ľudí a ktoré sú veľkosťou väčšie ako Európa. Väčšina predaja v týchto oblastiach je prevažne cez distribútorov, čo je úplne inak ako u nás, kde je väčšina cez operátorov. Naučil som sa tam rozmýšľať vo veľkých číslach a oddeľovať dôležité veci od nepodstatných. To, čo sa na Slovensku zdalo ako veľký problém (nevypredaných 1000ks mobilov u operátora počas vianočnej akcie), bola pre mňa zrazu iba obyčajná vec.

Človek si uvedomil, aký vplyv má na biznis samotná veľkosť trhu. Ďalšia neskutočná skúsenosť bola v kontaktoch, riešenie vecí v multikulturálnom prostredí. Bolo úžasné stretávať TOP ľudí, v rámci NOKIE samotnej. V tejto pozícií sa mi otvorili aj možnosti ďalšieho vzdelávania sa a tréningov v súčasti NOKIE, ku ktorým by som sa normálne nedostal, resp. by som si ich v tej dobe nemohol dovoliť zaplatiť.

thumb_IMG_1622_1024

foto: archív M.V.

V tých časoch bola Nokia považovaná za jednu z Top svetových značiek. Kde podľa teba nastal problém, že sa Nokia len pár rokov na to, stala takmer ‘’mŕtvou‘‘ spoločnosťou? Boli to práve smartfóny, ktoré boli pre Nokiu osudové?

Paradoxne NOKIA testovala v labákoch touchscreeny omnoho skôr ako Apple, no v tej dobe ešte nebol ten správny čas. Môj osobný názor je, že NOKIA “zomrela na demokraciu“. V dobe, kde bolo treba robiť okamžité direktívne rozhodnutia, NOKIA vytvárala veľké projektové tímy, ktoré boli tvorené z manažérov z rôznych krajín a kde sa vyjadroval každý ku všetkému. Bolo to veľmi pomalé a nepružné.

NOKIA začala byť riadená viac “finančne” ako produktovo, marža klesala a dala sa držať iba tým, že sa nedávalo do telefónov všetko, čo sa mohlo, aby koncová cena bola ešte prijateľná pre zákazníka. Apple bol v tej dobe presný opak. Direktívne riadenie Steva Jobsa a produktová orientácia sa ukázala ako lepšia stratégia. Takisto keď NOKIA predviedla svoju vlajkovú loď s touchscreenom postavenú na Symbiane a hneď na to vyhlásila, že o rok končí s podporou Symbianu a prechádza na Windows Mobile, tak mi to pripadalo ako “lúpežná samovražda”. V tej dobe mal Symbian marketshare cez 30% a Windows Mobile tuším okolo 5%, ale to už asi súviselo s tým, že sa riešil predaj Microsoftu.

 

Prejdime k tvojej Azeťáckej histórii. V roku 2004 si sa stal spolumajiteľom Azetu a pár rokov na to, jeho obchodným riaditeľom. Skús nám priblížiť históriu Azetu, ako to celé začalo a ako si sa stal súčasťou tohto krásneho startupového príbehu, ktorý zmenil slovenský online biznis?

Ešte pred NOKIOU som sa pohyboval v prostredí online, kde som spoluvlastnil onlineovú agentúru Hi-media a zároveň som bol spolumajiteľ Blue Orange, ktorá riešila mobile marketing a rôzne sms súťaže. Poznal som celé online prostredie na Slovensku. V Azete sme videli potenciál, lebo už vtedy mal pomerne slušnú návštevnosť, i keď z pohľadu revenues to bolo veľmi slabé. Videli sme tam obrovské synergie, hlavne smerom na prepojenie na Blue Orange a rozbehnutia platieb cez sms a predaj contentu.

Tieto veci sme začali preberať s Milanom Dubcom a aj on cítil, že potrebuje partnera, ktorý mu môže pomôcť posunúť firmu do ďalšieho levelu. Dohodli sme sa teda so súhlasom Milana na odkúpení 50% od spoločnosti Asset (dnešné Asseco), ktorá bola vtedy spolumajiteľom a dovtedy financovala najmä prevádzku a nákup hardwaru. V tej dobe to bola malá firma, kde pracovalo pár ľudí a spoločnosť len tak – tak pokrývala náklady. Postupne firma až do predaja narástla na skoro 200 ľudí a niekoľko miliónovú EBITDA. Nádherný projekt, nádherná firma…super ľudia.

 

Tušil si vtedy, že Azet môže byť taký úspešný ako je dnes? Čo bolo vlastne tým receptom úspechu?

To že Azet vyrastie a vybuduje si až takú hodnotu som nečakal, ale ja nezvyknem príliš snívať… Ambície boli stále prvoradé, ale to že sa online trh rozbehne a dosiahne také ovácie, aké dosiahol, tak v tom som bol konzervatívny. A recept úspechu? Hlavne produkty. Pokec nám veľmi pomohol vďaka obrovskej komunite rozbiehať ďalšie a ďalšie produkty. Všetky produkty sme budovali pod hlavičkou Azet, kde konkurencia robila strašne veľa outsourcingu a nebudovala si vlastné portfólio produktov, a teda nebudovala hodnotu firmy. A nakoniec, je to kombinácia ľudí.

Screen Shot 2016-03-08 at 17.44.52

foto: strategie.sk

Milan Dubec je vynikajúci produkťák/technológ, ty zas skvelý obchodník. Roman Dzamko je kvalitný na strane business development. V roku 2007 dream team Azetu obohatil Karol Gogolák, ktorý sa stal CMO. Vnímaš vstup Karola ako krok, ktorý bol nevyhnutý pre ďalšie smerovanie Azetu?

Ja zvyknem hovoriť, že čo sa týka nás štyroch, Milan Dubec, Roman Dzamko, Karol Gogolák a ja, tak nám každému “hrabe” inak, čo sa nakoniec ukázalo ako dobrá kombinácia. Každý sme pritom svojim spôsobom dosť tvrdohlaví, ale uvedomovali sme si, že nám ide o spoločnú vec. Každý z nás do toho vniesol svoju pridanú hodnotu, ktorá ale celkovo do seba zapadala. Aj vstup Karola bol dôležitý.

Vďaka nemu a jeho skúsenostiam z marketingu sa vytvorilo kvalitné marketingové oddelenie a firma začala systematicky budovať komunikačnú stratégiu. Výrazne tiež pomohol pri tvorbe a zefektívnení procesov a bol veľmi dôležitý pri predaji firmy. Som rád, že tam bol a aj naďalej máme niektoré spoločné aktivity.

 

Čo ti dal Azet do života? A čo ti na druhej strane zase zobral?

Azet je projekt, ktorý sa podarí len málokomu a poväčšine iba raz za život. Je úžasné, že som mohol byť pri vzniku jednotky na slovenskom internetovom trhu. Vďaka Azetu som spoznal veľa skvelých ľudí v ňom, ale aj mimo neho. Pochopil som fungovanie mediálneho biznisu u nás. Mohol som aktívne ovplyvňovať veľa vecí. A čo mi zobral? Myslím si, že nič. Ak by som sa mal znova rozhodnúť, tak to chcem presne takto.

 

Po tom, čo väčšinový podiel v Azete kúpil Ringier Axel Springer, ste takmer všetci akcionári okrem Milana Dubeca z Azetu odišli. Založili ste investičnú skupinu G4 (podnikateľský klub), ktorá investuje do zaujímavých biznisov. Skús nám priblížiť, niektoré investície G4, ktoré sa uberajú dobrým smerom.

Skupinu G4 založil Karol. Ja a Roman sme boli prví investori, neskôr sa pridali ďalší. G4 má viacero zaujímavých investícií, ale nie v každej som aj ja. Pred cca. 1,5 rokom som prestal byť aktívnym investorom, čiže sa už nezúčastňujem na nových projektoch.

Z tých zaujímavejších investícií môžem menovať napríklad: vybudovanie medzinárodnej školy English International School of Bratislava, akvizícia spoločnosti Comguard, ktorá je value added distribútor v oblasti IT security, developerské projekty ako napríklad Ecohouse Kazanska a zopár ďalších, ktoré idú dobrým smerom, ale je ešte predčasné o nich hovoriť.

 

Marek, aký máš vzťah ku startupom? Sleduješ slovenskú startupovú scénu?

Len veľmi zbežne teraz. Bolo to aktívnejšie, ale veľa startupov, do ktorých som investoval nevyšlo, takže som opatrnejší a konzervatívnejší ako som bol a viac vyčkávam, ako sa bude dariť startupom, kde už som a podľa toho budem rozmýšľať ďalej. Ale sú startupy, ktoré ma zaujali a stále sa nejakým spôsobom niečo dostáva ku mne, buď na posúdenie alebo ako investičná príležitosť. Primárne ma zaujímajú len startupy, ktoré majú globálny potenciál. Jeden z nich, ktorý sa mi páči je pexe.so a nielen preto, že je to globálny produkt, ale aj preto, že sa zakladateľ Slovák rozhodol firmu postaviť rovno v USA. Na jednom startupe som sa aj aktívne podieľal, ale nevyšiel. Bol to Klik TV.

 

Kam sa podľa teba uberá slovenský online biznis? Nie je čoraz ťažšie monetizovať online?

Online biznis je stále zložitejší a komplikovanejší. Problém je, že online trh je globálny, čiže konkurencia môže prísť doslova z každého kútu sveta. Myslím, že veľa online služieb sa spolieha na “lokálny” obsah alebo služby. Ale aj tu sa ukazuje, že tu globalizácia zasiahne. Príklad je Uber alebo to, že ľudia zatiaľ síce len čítajú/zdieľajú “lokálne” články cez FB, ale je otázka času, kedy ich rovno začnú písať pre FB. Je stále ťažšie a ťažšie na Slovensku naberať impresie a predlžovať čas ľudí na internete a vytvárať tak dostatočný priestor, odkomunikovať a hlavne predať klientovi jeho produkt, lebo iba tak bude míňať viac.

Viac a viac, dôležité budú konverzie. Ale zase otázka je, čo všetko je vlastne to “online”, lebo spejeme k tomu, že online bude všetko, čiže keď bude dochádzať voda v ostrekovači, tak sa rovno ukáže na displeji, kde sa dá najbližšie kúpiť aj s porovnaním cien a kvality. Ale ako vždy, niečo sa vymyslí a zas bude dobre..:)

 

Marek, čomu sa dnes okrem svojej rodiny a investovaniu do nehnuteľností venuješ?

Už asi dva roky pracujem na jednom svojom startupe. Je to v oblasti biomedicíny. V podstate sa pokúšam vytvoriť výskumnú organizáciu, ktorá by bola schopná skúmať metabolické podmienky v ľudskom organizme, ktoré spôsobujú degeneratívne zmeny a možnosť tieto zmeny ovplyvniť výživovými doplnkami a biologicky aktívnymi látkami organického pôvodu. Cieľ je správne nastaviť biochémiu ľudského tela. Je to strašne zaujímavá téma, dokáže ľuďom pomôcť, tak verím, že sa dá na tom aj zarobiť :)

Okrem toho, je stále dosť práce s existujúcimi investíciami. Minulý rok som napríklad jeden deň do týždňa strávil v Brne v spoločnosti Comguard. Do konca januára som sa snažil ako člen organizačného výboru pomáhať pri organizovaní ME v krasokorčuľovaní a som rád, že to dopadlo výborne, lebo chcem pomôcť tomuto športu. Tento rok by som chcel viac času investovať do seba a pohybu… Uvidíme, či to vyjde.

 

Ako vyzerá tvoj bežný pracovný deň?

Ráno vstávam 5:50 a idem s dcérou na tréning, čiže nejaké maily už viem riešiť na štadióne. Keďže som si zrušil kanceláriu, tak meetingy robím v kaviarňach (mám dve preferované s dobrým parkingom a wifinou), resp. robím v pracovni doma. Našťastie potrebujem len komp, mobil a internet. Poobede po 14 hod. zas začína kolotoč s deťmi, čiže robím taxikára. Snažím sa robiť tak 4-5 hodín denne, a potom sa venujem rodine, niekedy niečo ostane na večer. Keďže máme rozbehnuté zaujímavé developerské projekty v Žiline, tak teraz stále častejšie chodím do Žiliny. Ale cez víkendy už chvalabohu nerobím… :)

 

Tvoj odkaz na záver bude…?

Skúsim to smerovať na vašu cieľovku. Nápad nie je vždy to najdôležitejšie. Dôležité je mať schopnosť uskutočniť to. Je stále viac a viac zložité získať peniaze od Angel investorov, resp. seed. Preto treba od začiatku myslieť na to, ako vydržať čo najdlhšie s vlastnými zdrojmi a rozmýšľať nad každými nákladmi, aj na úkor toho, že to bude dlhšie trvať. Za investormi treba ísť vtedy, keď už tam je aspoň nejaký revenue stream, produkt je uchopiteľný, resp. je jasný dôkaz, že ľudia naozaj budú ochotní zaplatiť za to, čo ponúkate.

Ak sa líši váš nápad oproti konkurencii nejakou jednoduchou vecou, ktorá sa ale dá ľahko skopírovať, resp. rozdiel je v “krajšej” webstránke, tak to NIE je z pohľadu investora nový nápad, a teda s najväčšou pravdepodobnosťou peniaze nedostanete. Myslím, že na Slovensku je dosť nápadov, dosť schopných ľudí, takže verím, že tu niečo zaujímavé ešte len vznikne. Teším sa na to.

Najnovšie videá

Teraz najčítanejšie

Aktuálne čítajú

Trendové videá