MAREK VANČO: „Bola to výzva pre mňa, urobiť niečo nové, niečo vlastné.“

  • Zaujímavý rozhovor so zakladateľom visionSys Marekom Vančom. Ak chcete vedieť ako sa darí mladému slovenskému startupu, čítajte ďalej.
image_1408814766.png
  • Zaujímavý rozhovor so zakladateľom visionSys Marekom Vančom. Ak chcete vedieť ako sa darí mladému slovenskému startupu, čítajte ďalej.

Mohol by si sa nám v skratke predstaviť, taký malý profil?  

Volám sa Marek Vančo, mám 28 rokov a študujem doktorandské štúdium na fakulte elektrotechniky a informatiky STU odbor telekomunikácie. Mojimi záľubami zostala hudba, keďže som niekoľko rokov robil DJ-ing, ale kvôli visionSys som sa musel aktívnemu DJ-ingu vzdať a teraz si  hrám vo voľnom čase pre seba.

 

V skratke, pre tých, ktorí nevedia,  čím sa visionSys zaoberá? 

VisionSys je trošku špecifická spoločnosť asi ako väčšina startup-ov, ktoré chcú prísť s niečím originálnym na trh. Zaoberáme sa interaktivitou človeka s obrazom, ak to mám vysvetliť jednoducho, vieme využitím obyčajnej projekcie na ľubovoľný povrch vytvoriť možnosti podobné tabletu, čiže človek vie pohybmi a dotykmi ovládať premietaný obraz ako na tablete.

 

Ako si sa dostal k projektu ako je visionSys? 

K projektu visionSys sa dostal ako prvý, nakoľko s myšlienkou som prišiel sám.

 

Odkiaľ sa táto  myšlienka zobrala? 

S myšlienkou takéhoto systému som prišiel ja skoro pred 3-mi rokmi. Neviem či som prišiel k tejto idei úplne náhodne, ale presne si pamätám večer, kedy ma táto myšlienka napadla. Vtedy som ešte nevedel popísať, čo presne by to malo robiť a ako by to malo vyzerať, ale vedel som, že chcem urobiť niečo, čo som sám ešte nevidel. Našiel som na internete niečo, čo sa podobalo mojej myšlienke – teda z počiatku som si myslel. Keď sme cestovali do ich showroomu, aby sme si technológiu pozreli, zistili sme, že to vieme urobiť oveľa lepšie a kvalitnejšie s množstvom pridaných ideí. Lákalo nás vytvoriť systém, ktorý bude našim dielom a podľa našich predstáv. Bola to výzva pre mňa, urobiť niečo nové, niečo vlastné.

 

 

Kto stojí v pozadí visionSys dnes?  

Tak ako som spomínal. Na počiatku som bol ja. V momente keď som sa rozhodol urobiť z toho biznis oslovil som kamarátov, o ktorých som vedel, že sú dobrí, v tom čo robia. Ako prvý bol Ivan Obert, môj spolužiak na VŠ  a dlhoročný kamarát, taktiež študoval telekomunikácie a mal veľmi blízko k technológiám a programovaniu. Je to človek, ktorý ide tvrdo za svojim cieľom a neskutočne rýchlo sa učí nové veci (asi čokoľvek). V našej firme už prebral aj prácu konštruktéra a dizajnéra produktu. On má okrem visionSys ešte dva koníčky a to posilňovňu a motorku. Frajerku zatiaľ nemá . Tretím v poradí je Vlado Krajčovič. Toto je človek ktorý má motto: „Nie je nič, čo by sme nedokázali naprogramovať.“ – zatiaľ má pravdu. Je to človek, ktorý píše kód bez kontroly rýchlejšie, ako ja text vo Worde (ale vyzerá úplne normálne). Vlado sa snaží odreagovať vo voľnom čase turistikou, fotením alebo nejakým športom. Posledným interným členom visionSys-u je Martin Uhlík. Martin je človek, ktorý u nás pracuje ako programátor na spracovaní obrazu. Jeho som oslovil tiež z dôvodu, že sa poznáme niekoľko rokov a vedel som že je hlava. On sa vo voľnom čase venuje svojej rodine a cyklistike. Okrem nás visionSys nepriamo tvoria ľudia, ktorí nám skutočne pomáhajú lebo sa im páči naša idea.

 

Kde je možné si vyskúšať váš produkt visionBox? 

VisionBox je možné v blízkej dobe vidieť nainštalovaný v bratislavskom Centráli alebo pod trenčianskou vežou po prvý krát v exteriéri. Takisto vo Viedni na Pioneers Unplugged, kde predstavíme úplne nový koncept, ktorý bude svetovou novinkou a tam si ho bude možné vyskúšať naživo.

 

Je možné laikovi vysvetliť zbežné ako takéto zariadenie funguje? 

Systém visionBox funguje špecificky. Je to zariadenie zavesené na strope, ktoré obsahuje projektor a senzoriku a množstvo iných prvkov. Projektor vysiela na povrch obraz, senzorika sníma objekty v obraze a prenáša ich do digitálneho obrazu vysielaného projektorom. Je to špecifickejšie preto, lebo visionBox vie rozpoznať aj kde nastáva dotyk s projekciou, tým vieme vytvoriť ovládanie podobné tabletu. Samozrejme, že projekcia môže byť vytvorená na stenu, kapotu auta, gauč, schody, atď. Z ľubovoľného povrchu vieme vytvoriť takýto displej. Systém je pripravený ako zariadenie, do ktorého stačí nainštalovať vytvorenú vlastnú aplikáciu pre ľubovoľné využitie a účel.

 

 

Ako vyzerá tvoj bežný pracovný deň? 

Môj pracovný deň je veľmi rozmanitý. Mojou úlohou je manažment firmy a komunikácia s partnermi, dodávateľmi a zákazníkmi. Ja v podstate väčšinu času telefonujem, píšem emaily a chodím na stretnutia s ľuďmi, ktorý sa o náš produkt alebo firmu zaujímajú. Dosť času venujem aj brainstormingu, kam sa posunúť ďalej, čo je veľmi dôležité. Nesmiem zabudnúť ani na moje štúdium, ako povedal jeden známy slovenský mysliteľ: „Keby nebolo štúdium, nie som ani ja“. Snažím sa  v blízkej dobe úspešne ukončiť moje PhD.. Čiže môj deň je niekde na polceste škola a visionSys.

 

Čím sa to u vás líši od práce v iných firmách? 

Neviem či je momentálne niečo, čo by sa radikálne líšilo od iných firiem. Asi tá atmosféra, ktorá u nás vládne. Máme vo firme veľmi uvoľnenú atmosféru, často sa rozlieha smiech, najmä keď pracujeme do neskorého večera. Myslím si, že to čo drží našu firmu pohromade a v dobrej atmosfére, je to tom, že nás nespája len práca vo visionSys a spoločné presvedčenie, že to čo robíme najlepšie ako vieme, ale aj priateľstvo mimo visionSys.

 

Kto je cieľovkou pre váš produkt? 

Pustili sme sa do obchodného modelu B2B. Našimi klientami sú obchodné centrá, súkromné spoločnosti pre ktoré robíme špeciálne projekty (odporúčam si ísť pozrieť infocentrum v atómovej elektrárni v Mochovciach), ale aj múzeá, pre ktoré pripravujeme projekt teraz. Toto sú oblasti, ktorým sa venujeme primárne my. Systém je ale otvorený ľubovoľnému využitiu kdekoľvek. Stačí doň nainštalovať vytvorenú aplikáciu pre daný účel a môže byť použitý ako vyvolávací systém v banke, prezentácia automobilovej značky priamo na kapote auta, interaktívna hra v detskom kútiku, je len na klientovi ako by chcel využiť visionBox.

 

Aké sú benefity pre potenciálneho záujemcu o Váš produkt? Čo produkt ponúka? 

VisionBox sme vyvinuli ako zariadenie „All in one“ aby sa zákazník nemusel starať o množstvo zbytočností, ktoré pri konkurenčnom produkte riešiť musí. Okrem toho že systém je interaktívny, nefunguje na základe pohybu, ale na základe 3D skenovania – to nám umožňuje vytvárať funkcionality ako stlačenie tlačítka v aplikácii, hranie na klavír a pod. Ďalším významným benefitom je, že poskytujeme pre každú bežiacu aplikáciu štatistiky o tom, ako bola aplikácia využívaná, aby mal zákazník spätnú väzbu o používaní a atraktivite. Je to super vtedy, ak máte rozmiestnených niekoľko visionBoxov, viete štatisticky sledovať ľudí, čo ich viac a čo menej zaujíma. Samozrejme každý visionBox je možné ovládať na diaľku a netreba k nemu fyzicky pristupovať, ak ho chcem zapnúť, vypnúť, prípadne vymeniť obsah – tomuto sa u konkurencie nevyhnete. Dokonca sme pripravili aj benefit ovládať visionBox cez smartfón, čo ocenia užívatelia, ktorí sa chcú vyhnúť ovládaniu cez PC. VisionBox má aj svoje pridané IQ, ale to by bola dlhšia kapitola. Asi čo stojí v krátkosti za spomenutie je, že systém je otvorený novým vlastným aplikáciám a nie je uzavretý ako konkurenčné systémy. Chceme dať voľnosť nápadom ako systém využívať, ktorých je neúrekom. 

 

 

 

Domáci či zahraničný trh?

Ambície sa zameriavajú na oba trhy. Aktuálne pracujeme na domácom trhu a zbierame referencie, ktoré nás môžu posunúť ďalej. S nasledujúcim produktom by sme chceli ísť priamo do zahraničia. Tam vidíme veľký potenciál.

 

Existuje niečo podobné? Vo svete či na Slovensku? Nejaká tá konkurencia? 

Samozrejme, že vo svete konkurenciu máme. Sledujeme konkurenciu, konkurencia sleduje nás a rešpektujeme ju. I keď po stretnutí s významným človekom v odbore technológií a biznisu mi bolo od neho povedané: „kluci vy konkurenci nemáte.“ Je asi preto, že sme oveľa ďalej ako konkurencia, i keď sa to na prvý pohľad nezdá. To je ako s dvoma televízormi, oba majú obrazovku a oba prijímajú rovnaké kanály, ale nie sú rovnaké. Tie rozdiely skrývajú všetky benefity, ktoré na prvý pohľad nevidno.

 

Aké sú vaše plány do budúcnosti? 

Plány do budúcna sú určite. Nechcem ich nejako rozvádzať, radi prichádzame na trh s hotovým produktom, vtedy je wow efekt ešte lepší. Tak ako som spomínal pripravujem nový produkt s nový využitím, oveľa sofistikovanejší. Výsledok by sme chceli ukázať na Pioneers Unplugged vo Viedni. Zvedavcov očakávame tam.  Veľkou víziou do budúcnosti je plán zaviesť 4 dňovú pracovnú dobu, dúfam, že sa nám to raz podarí.

 

Podelíte sa s nami o nejaké informácie zo zákulisia? 

Máme problém zohnať kancelárske priestory, ktoré by nám vyhovovali, nakoľko keď zariadenie testujeme, potrebujeme strop svýškou 4m, čo je trošku problém.

  

Cítite sa byť členom slovenskej startupovej komunity? 

Myslím, že áno. Snažíme sa zúčastňovať rôznych eventov ohľadne startupov a máme vzťahy s niekoľkými startupmi, či už priamo alebo sa iba poznáme z akcií.

 

Čo by si poradili ľuďom, pred tým než sa pustia do nejakého startupu? 

Určite by som im poradil si veci veľmi dôsledne premyslieť, zistiť poriadne konkurenciu trhu a zodpovedať si otázky v poradí: „Aký problém chcem riešiť?; „Komu ho chcem riešiť?“; „Aký produkt by to mal byť?“ Nikdy nie naopak. Treba ísť od potreby človeka k produktu, nie od produktu k potrebe. Samozrejme treba mať premyslený dôkladne, naozaj dôkladne, biznis plán. Ak v tomto má začínajúci startup jasno, je veľký predpoklad, že bude úspešný. Ale asi čo je najpodstatnejšie, je veriť svojmu nápadu a zotrvať – ľahké to určite nebude ako si mnohí myslia o startupoch, že niečo vymyslia a zo dňa na deň zbohatnú. Je za tým naozaj veľká drina.

 

A posledná otázka. Čítaš startitup?

O sratitup.sk som sa dozvedel až keď som sa stretol s Lukášom Gašparíkom na jednom evente. Od vtedy sledujem stránky pravidelne nakoľko témy, ktoré sú na stránkach ma veľmi zaujímajú. Na startitup človek nájde všetko potrebné a aktuálne o tomto biznise.

 

Najnovšie videá

Teraz najčítanejšie

Aktuálne čítajú

Trendové videá