Marián Galuška: Udávať trendy v káve nie je jednoduché. On to však robí už roky

  • S kávou začal podnikať vtedy, keď sa na Slovensku vo veľkom pila „neská“. Ako prvý implementoval pražičku priamo do prevádzky, na ktorej začal vyrábať dnes už veľmi obľúbenú 9 Grams Coffee. Dováža luxusné brandy, kávu, čaje, či profesionálne technológie. Zdá sa, že je stále popredu a 100% je zameraný na biznis. Nezabúda si však užívať aj života, najmä so svojou rodinou v milovanom Taliansku.
marian-galuska-fivepoints-1200×801
archív M. Galušku
  • S kávou začal podnikať vtedy, keď sa na Slovensku vo veľkom pila „neská“. Ako prvý implementoval pražičku priamo do prevádzky, na ktorej začal vyrábať dnes už veľmi obľúbenú 9 Grams Coffee. Dováža luxusné brandy, kávu, čaje, či profesionálne technológie. Zdá sa, že je stále popredu a 100% je zameraný na biznis. Nezabúda si však užívať aj života, najmä so svojou rodinou v milovanom Taliansku.

Ste podnikateľ, barista, pôžitkár. Kde a kedy sa začala vaša cesta v gastronómii?

Po návrate z Anglicka, kde som dovtedy pracoval, som si povedal, že by som rád skúsil aj niečo tu na Slovensku. Môj prvý podnik bol zároveň aj mojim prvým zamestnaním. Potom ako som 14 hodín denne pracoval v zahraničí, som vedel čo je práca a ako majú veci fungovať. Okolo roku 2000 sme otvorili podnik v rodnej Žiline a odvtedy sa dá povedať, že som sa nezastavil. S kolegyňou sme pracovali tvrdo a až po 200 dňoch po otvorení sme si dovolili prijať prvého zamestnanca. Už vtedy som vedel, že aby veci fungovali, musíme byť jeden tím, fungovať spoločne v absolútnej súhre. Toho sa držím aj dnes a myslím si, že je to základ všetkého.

foto: archív M. Galušku

„Viac podobných článkov nájdeš na Kávičkári.sk.“

Aj vďaka vašej tvrdej práci ste vytvorili jeden z najlepších podnikov v Žiline…

Skúsenosti sme naberali každým dňom, a to najmä vďaka tomu, že sme intenzívne počúvali zákazníkov. Bol to pub, ktorý sa svojho času stal najúspešnejším podnikom v meste. Okrem iného sme ako prví na Slovensku čapovali belgicky špeciál Leffe a pridali sme aj Stella Artois a Velvet. Svojho času sme mali v ponuke 9 druhov čapovaných pív. Leffe u nás boli krstiť Horkýže Slíže, uvoľnili sa u nás aj chlapci zo skupiny Kabát. Keď sa na túto myšlienku podniku dívam s odstupom času, musím povedať, že to bol veľký risk. Predsa len bol rok 2000 a my sme ponúkali skutočne nie lacné pivo.

Všetci sa sťažujú, že v gastronómii sa nedá vyžiť. Vy ste prototypom úspešného podnikateľa- Pražíte kávu, vediete podniky, dovážate luxusné produkty, máte výhradné zastúpenie na niektoré značky. Boli ste v správnom čase na správnom mieste?

Hm, zaujímavá otázka. Z môjho pohľadu je gastro veľmi tvrdý chlebík. Zo strany zákonov, požiadaviek zákazníkov, alebo zamestnancov. Je to fungovanie na plný úväzok. A aj keď sa snažíte ísť hosťom v ústrety, nie vždy to je to realizovateľné.

To, či som úspešný podnikateľ, neviem. Vlastne len stále pracujem a snažím sa rozvíjať portfólio. Táto cesta je dlhá a nekonečná, čo je na druhej strane krásne. V biznise všetko prichádzalo postupne. Áno, podarilo sa nám získať zaujímavé licencie na exkluzívne produkty, kávovary, či čaje. Pre toho, komu to znie ako rozprávka musím povedať to, že stále pracujem 14- 16 hodín denne, často aj cez víkendy. Nechcem, aby to vyznelo ako sťažovanie, ale skôr ako fakt. :)

foto: Ondrej Bobek

Mnoho ľudí to nevie, ale práve vy stojíte za slovenskou kávovou asociáciou. Založili ste ju v období, kedy sa vychutnávala rovnako „neská“ a „pikolko“. Ľudia nevnímali kvalitu kávových nápojov ako teraz. Prečo ste sa tak rozhodli?

Po mojom vyhratom titule Barista Slovenska, som išiel v roku 2008 na Majstrovstva sveta do Kodane. Bol som plný entuziazmu a očakávaní. Mal som o sebe predstavu, že som skvelý. Svet mi otvoril oči, povedal mi, že s mojimi skúsenosťami nemám na svetovom šampionáte čo robiť. Na Slovensku sa robili kapučína ako snehuliaci a vo svete to už dávno neplatilo. Istý moment ma „prinútil“ k tomu, že chcem na Slovensko doniesť kávovú kultúru.  Začal som kandidovať na koordinátora Speciality Coffee association of Europe pre Slovensko, čo sa mi nakoniec podarilo. Vtedy však pravidlá hovorili, že to nemôže byť len jeden človek, a že musí vzniknúť asociácia. A tak vznikla. Následne som s mojim vlastným teamom usporiadal 2 x „Majstrovstvá Slovenska Barista“ a ostatné disciplíny.

foto: archív M. Galušku

Funkčné obdobie bolo vtedy maximálne na 2+2 roky, avšak po dvoch rokoch som bol z toho celého už dosť vyčerpaný. Cítil som, že to potrebuje už nový vietor. Preto som sa stretol s par zaujímavými ľuďmi, ktorí vstúpili do predstavenstva a odhlasovali sme mandát Stanovi Cibuľovi, ktorý je dnes známy najmä so svojou firmou „Škola baristu“. Po jeho funkčnom období sa vedenia ujal ďalší skvelý človek, Tomáš Callo. Zorganizoval kvalitné Majstrovstvá Slovenska, ktorých finalisti nás následne vo svete mimoriadne úspešne odprezentovali.  Aj vďaka ním sa Slovensko veľmi výrazne presadilo na svetovej kávovej mape sveta. Za všetkých výborných spomeniem napríklad Veroniku Gálovú, Martina Karabinoša, aktuálneho majstra sveta v disciplíne Coffee In Good Spirit, Martina Hudáka a v neposlednom rade Monika Pálová, ktorá svoju kariéru veľmi úspešne tvorí v Dubline.

Čo sa zmenilo od dôb, kedy ste asociáciu založili?

Zmenilo sa úplne všetko- ako všade, aj v kávovom svete beží čas šialene rýchlo. Osobne za najdôležitejšie považujem vznik tretej kávovej vlny s ktorou prišli výberové kávy a jej prípravy.

Pražíte si svoju vlastnú a medzi Slovákmi veľmi obľúbenú kávu 9 Grams Coffee. Ako prví ste mali pražičku v prevádzke. Aká bola cesta k vašej vlastnej značke kávy?

Pražičku v prevádzke som videl vo svete a prišlo mi to ako veľmi dobrý nápad. Zákazníci tak môžu byť svedkami celého procesu. Byť prvým, však neznamená byť navždy jediným a postupne sa pražičky objavili aj v iných kaviarňach po Slovensku. Dopyt po našej káve rastie, za čo som samozrejme vďačný a my sme museli zväčšiť výrobu. Tento rok sme zainvestovali do tretej veľkej pražičky, samostatnej výrobne a plus máme malú pražičku na vzorky.

foto: Ondrej Bobek

foto: Ondrej Bobek

Ľudia vás vnímajú ako záruku kvality. Čo musí človek dať klientom, aby získal takýto status?

Ďakujem, to ma veľmi potešilo. Snažíme sa na tom neustále pracovať. Všetko sa však odráža od našej filozofie. Nedokázali by sme ponúkať produkty, o ktorých kvalite by sme neboli sami presvedčení, či ide o kávu, čaj alebo technológie. Nesnažíme sa nič schovávať, jednoducho my sme gentlemani, na čom sa dohodneme, čo sľúbime, to aj dodržíme, či vo vzťahu ku kaviarňam alebo maloobchodu. Nič viac, ale ani menej.

Na Slovensko ste začali dovážať aj luxusnejšie technológie. Je ťažké presvedčiť klientov, že by mali investovať? Veď káva je ako káva, to iste počujete často.

Naša snaha je v prvom rade pracovať s ľuďmi, ktorí to myslia vážne. Možno o tom od začiatku pri tvorbe podniku a jeho konceptu nevedia, radi mu však ukážeme dôvody, prečo by to tak malo byť. Pomáha nám v tom naše profesionálne baristické centrum, kde si klient môže vyskúšať a konfrontovať rôzne technológie. A samozrejme, silnou pomocou sú po rokoch práce aj pozitívne recenzie od našich klientov.

foto: Ondrej Bobek

S manželkou Simonou a malou dcérkou radi cestujete. Ktorá je vaša top destinácia a prečo?

Cestujeme skutočne veľmi radi. Človek tak objavuje nové obzory. Vždy sa snažíme výlet spojiť trosku aj s pracovnými záležitosťami. Pretože mám za tie roky veľa priateľov po svete, hlavne tu v Európe, tak či je to už návšteva ich vlastných kaviarní, pražiarní, alebo našich obchodných partnerov. Vždy sa snažíme mať viac než len obchodný vzťah. Potom je viac menej jedno kam cestujete, dôležité je, že kam idete je dobre a máte sa s kým podeliť o zážitky. Osobne by som nechcel nikdy „dopadnút“ ako napríklad Coco Chanel, že sa z aktívnej dámy, na sklonku života utiahla do súkromia hotelovej izby. Ale teraz vážne, milujeme škandinávsku uhladenosť, pestrosť New Yorku, ale zo všetkého najviac nám učarilo Toskánsko. Nemám na mysli úplne Florenciu a podobne turistické miesta, skôr dedinky ako Rada di Chiantia a veľa podobných. Milujeme to tam kvôli krajine, neskutočnej pohostinnosti domácich, podnebiu, viniciam, životnému štýlu, ale aj kvôli tomu, že ľudia nám tam pripadajú šťastní.

Zdroj: kavickari.sk

Najnovšie videá

Teraz najčítanejšie

Aktuálne čítajú

Trendové videá