Rodinná firma zo Slovenska vyrába exkluzívne gitary. Najkvalitnejšie drevo si zháňajú po celom svete

O 9 idú do práce, o 10 sú na káve a o 11 majú aperitív. Sám neviem, kedy Taliani pracujú

Veronika Remišová: Štátne IT bolo jedno veľké eldorádo. Po novom ušetríme milióny

Marketingový špecialista: Každý si myslí, že sa v marketingu vyzná. Nie je to tak

  • Aké sú súčasné trendy sveta reklamy
  • Dá sa dnes robiť reklama bez zapojenia sociálnych sietí?
  • Cesta z cestovky, až na vrchol slovenského marketingu. Príbeh Mareka Didáka a firmy Hype
  • Aké sú súčasné trendy sveta reklamy
  • Dá sa dnes robiť reklama bez zapojenia sociálnych sietí?
  • Cesta z cestovky, až na vrchol slovenského marketingu. Príbeh Mareka Didáka a firmy Hype

V začiatkoch Facebooku našiel na trhu dieru. Ako založil vlastnú, úspešnú firmu a ako dnes, v čase sociálnych sietí, funguje svet reklamy, pre Startitup porozprával zakladateľ a kreatívny riaditeľ spoločnosti Hype Marek Didák.

 

Ako hodnotíš marketingový svet dnes – v čase moderných technológii a sociálnych sietí, akým je napríklad Facebook?

Pozornosť sa presúva na platformy, kde ľudia trávia najviac času. To so sebou prináša väčšiu dynamiku a neustálu zmenu aktuálnych trendov. No a presne na to tu sú agentúry, aby sme ich sledovali a boli na ne schopní reagovať.

Aké sú teda aktuálne trendy a čo letí?

Každá oblasť má svoje špecifiká a trendy. Za také globálne môžeme považovať zrýchlenie v podstate všetkého, presun na novodobejšie platformy ako Instagram či najnovšie TikTok, personalizáciu reklamy, hlasové vyhľadávanie, chatbotov či podcasty. Táto doba je špecifická tým, že je jednoduchšie natočiť video ako napísať text.

zdroj: TASR/ AP Photo /Marcio Jose Sanchez. Prípadná kúpa TikToku v USA by cenovo vysoko prekonala aj keď Mark Zuckerberg s Facebookom kupoval Instagram a WhatsApp.

Kam sa bude svet reklamy podľa teba ďalej uberať?

To je veľmi ťažké predpovedať. Určite budeme ale vidieť zdokonaľovanie počítačov, umelej inteligencie a na to bude musieť reagovať aj svet marketingu. Skrátka, viac toho budú za nás robiť počítače.

Z pohľadu bežných ľudí ale bude pokračujúcim trendom väčšia personalizácia marketingových posolstiev. Pri množstve kampaní tak nebudeme vidieť jeden hlavný kampaňový spot a okolo neho postavenú komunikáciu, ale skôr množstvo malých videí alebo iných fragmentov obsahu, ktorý bude personalizovane doručovaný podľa toho, kto má aké preferencie.

Vie byť podľa teba dobrý marketing taký silný, že by dokázal predávať aj produkt, ktorý by za kúpu príliš nestál? Alebo je kľúčový stále samotný produkt?

Produkt samotný je jedným zo 4P, ktoré sú úplným základom marketingu (product, place, price, promotion) a je, samozrejme, úplne kľúčový. Pomocou dobrej komunikácie je ale možné spraviť bublinu, ktorá dokáže vytvoriť nejakú virtuálnu hodnotu… kým nepraskne.

Dá sa v dnešnom svete robiť dobrý, väčší marketing bez sociálnych sietí?

Dá sa to aj bez, ale pre väčšinu produktov sú sociálne siete základom. Je to ako keby som sa spýtal, či sa dá robiť marketing bez webstránky alebo bez toho, aby sa môj produkt objavil na Google. Dá sa to, ale… chápeš. Sociálne siete sú dnes pevným stavebným prvkom komunikačného ekosystému.

Nemusí to byť však nutne tak, že si značka založí profil na sociálnych sieťach a tam pravidelne komunikuje. Sociálne siete môže využívať iba na placement reklamy, môže si založiť špecializovanú skupinu alebo spustiť výzvu, ktorá sa vďaka fanúšikom šíri práve na sociálnych sieťach.

Robievaš semináre a na jednom si hovoril o TikToku – má podľa teba táto sociálna sieť potenciál, ktorý by si marketéri i firmy mali všímať?

TikTok je najrýchlejšie rastúca sociálna sieť, takže určite stojí za pozornosť. Navyše sa na ňu presunulo kopec ľudí v produktívnom veku a dnes sú na nej aktívni. Inými slovami, dnes TikTok pre väčšinu firiem nie je must-have kanál, ale ak sa chceš odlíšiť, pozeraj aspoň o krok dopredu. Preto je dobré sa s ním začať oboznamovať.

Je to veľmi podobné, ako keď som klientom vysvetľoval v roku 2011, že je čas naskočiť na Facebook. Alebo v rokoch 2014/2015, keď sme tlačili Instagram. Teraz je to skrátka TikTok, ktorého výhodou oproti predchádzajúcim platformám je rýchlosť rastu.

Ako si sa dostal k marketingu ty?

To je dlhšia história, ale v skratke som pracoval v cestovke a veľa času som trávil na Facebooku. Tak som začal špekulovať, ako by sa dal využiť. Boli to úplné začiatky Facebooku na Slovensku, väčšina firiem ho nemala ani založený. Tak som ich začal obiehať a spravovať im Facebook stránky. Potom som začal rozširovať svoj skill a uvedomovať si, že to čo robím, sa vlastne volá marketing. Prešiel som si startupovou scénou a neskôr som založil Hype.

Kedy a ako vznikol nápad založiť vlastnú marketingovú spoločnosť?

Vzniklo to počas pôsobenia v jednom, v tom čase, globálnom startupe. Tam som bol na full time a okrem toho som mal ďalších klientov. Postupne som začal mať viac práce, ako som bol schopný zvládať a stále mi pribúdali noví klienti. Následne som to už nezvládal manažovať a práve v tom čase som stretol Peťa, s ktorým som sa zoznámil vďaka jeho bratovi. On mal skúsenosti z veľkých agentúr, čo mne chýbalo, takže sme sa rozhodli, že to dáme dokopy a založíme Hype.

Gepostet von Hype am Freitag, 22. Februar 2019

Ako vyzerali vaše začiatky?

Klasika. Mini kancelária, v ktorej sme sa tlačili s chalanmi zo Startitupu, lebo na vlastnú sme nemali. Dvaja ľudia, ktorí robili všetko. Postupne prišla grafička Zuzka, ktorá nám pomáhala posunúť úroveň grafických výstupov a celkovo kreativitou celkovo. Po pár mesiacoch sa nám podarilo vyhrať tender na kompletný marketing pre slovenské aj české Pepco a odvtedy je to zbesilá jazda.

Pre aké firmy, značky ste už robili?

Fúha, v skratke: spomínané Pepco, Dr. Oetker, St. Nicolaus, Snico, Sheraton, Dm-drogerie market… nejaké veci sme robili aj pre Telekom i Volkswagen. Je toho dosť.

Spomenieš si na nejaké divné požiadavky niektorých firiem?

Tie prichádzajú každú chvíľu. Napríklad, keď od nás jeden klient chcel, aby sme šírili povedomie o jeho značke bez toho, aby sme prezradili, čo robí. A aby to ľudí zaujímalo. Alebo keď dostaneme zadanie v piatok večer s tým, že v pondelok ráno má byť vypracované a s jasným ohradením, že veď na to máte dva celé dni. A, samozrejme, boli u nás aj podnikatelia s veľmi vtipným predmetom podnikania, ktorí chceli akože nenápadnú reklamu a podobné pikošky.

Ako vyzerá deň kreatívneho riaditeľa marketingovej firmy?

Presne o tom som hovoril v jednom našom podcaste, takže sem naňho hodím link: https://spoti.fi/3l6XRAK. V zásade vymýšľam, vediem ľudí, aby vymýšľali, stretávam sa s klientmi a hlavne večne nestíham.

Okrem riadenie firmy robievaš kurzy a relácie. Ide z tvojej strany o formu zárobku, biznisu alebo sa len snažíš šíriť marketingovú osvetu za skôr taký symbolický peniaz?

Skôr je to pre mňa marketingová platforma, kde si budujem povedomie o sebe a agentúre. Ale, samozrejme, robím to aj preto, lebo chcem šíriť osvetu a vyjadrovať verejne svoje názory.

Nemôže sa dnes stať marketérom každý? Dokonca mám pocit, že si každý marketér aj zakladá či chce založiť vlastnú firmu.

Marketing je jednou z tých profesií, kde si každý myslí, že sa doňho vyzná. Nie je to tak. A áno, množstvo ľudí si hneď zakladá agentúry, lebo vstupné náklady sú minimálne. Jedna vec je ale založiť agentúru a druhá prežiť v konkurenčnom boji, kde ti prakticky každý deň pribudne nejaký nový konkurent.

Korona kríza zasiahla každé odvetvie. Ako sa dotkla marketingového priemyslu? Cítiť straty a dá sa proti tomu niečo robiť?

Úprimne, nejaké extra straty necítime. Hneď na začiatku krízy síce mnohí klienti zatiahli ručnú brzdu a zmrazili budgety, ale neskôr sa to opäť rozbehlo. My sme sa navyše hneď začali zameriavať na segmenty, ktoré nás počas krízy potrebujú, takže sme išli prakticky celý čas v slušnom tempe.

No a navyše sme čas home-officovania a nestretávania sa využili na posilnenie vlastného povedomia, takže korona na nás určite nemala devastačné účinky, skôr naopak.

zdroj: Marek Didák. Hype.sk

Najnovšie video