Martin Michálek: Dobrý frontendista? Nebojí sa opýtať a drží slovo.

  • Martin Michálek je odborník na frontend a spolu s nami pripravil test na HTML, ktorý si môžete vyskúšať tu: http://stjb.work/test-na-html
image_1432750435.png
  • Martin Michálek je odborník na frontend a spolu s nami pripravil test na HTML, ktorý si môžete vyskúšať tu: http://stjb.work/test-na-html

 

Čo by si doporučil začínajúcim frontendistom?

 

Asi prekvapím, pretože nedoporučím nástroje, školenia alebo technológie. Na tie sa začínajúci webári vrhajú celkom samovoľne. Odporučil by som im cielene zamakať na softskills. Tie sa naopak podceňujú.

Naučiť sa efektívne komunikovať s ľuďmi, presadzovať svoje názory, odhadovať náročnosť svojej práce, prezentovať ju ostatným. Toto sú schopnosti čo odlišujú dobrých od priemerných.

Dobrá znalosť technológií je potrebná, ale v absolútnej väčšine prípadov začiatočníci nepotrebujú sledovať najnovšie trendy a mať neviem akú hĺbku technických znalostí. Mať v tíme nadšeného človeka čo sa nebojí opýtať a dodrží slovo je ale na nezaplatenie. Ak by som mohol poradiť ešte jednu vec – skúsil by som sa už na začiatku špecializovať na konkrétny segment frontendu.

 

 

Neodporučil by si predsa len nejaké technológie čo sa oplatí sledovať?

 

Ak sa chcete venovať viac dizajnu a kódeniu, určite je dobré sledovať všetko okolo CSS3 – animácia, transformácia, Flexbox a ďalšie. Prehliadače to hrozne rýchlo implementujú a panuje v tom medzi nimi zhoda. SVG sa dnes používa pre ikony, ale do budúcnosti to je brutálna vec na efekty, animácie alebo interakcie. Taký polovičný Flash, ktorý bude opäť vyžadovať špecialistov. Ďalšie technické znalosti webového kodéra som pred časom spisoval na blog.

No a ak radšej na frontende programujete, potom samozrejme všetko čo sa točí okolo Javascriptu. Celkom zaujímavo vyzerá React a spriaznené technológie od Facebooku. Zatiaľ je ale dotiahutejší Angular, Ember alebo Meteor. Samozrejme je nutné poznať Javascript ako jazyk a to stále viac aj pre to kódenie. jQuery ale stále žije. Počet predpovedí konca za posledné 3 roky na to nemal žiadny veľký vplyv.

 

 

Kam si myslíš, že sa bude webový frontend uberať?

 

Myslím, že profesia webového kodéra ako je dnes vnímaná – teda niekoho kto vie z PSD urobiť HTML a CSS – v dlhodobej perspektíve vymrie.

Bude vznikať čoraz viac špecializovaných redakčných systémov typu Webnode, kde si ľudia naklikjú web aj s peknou grafikou sami. Konkurenciu kóderom vytvoria aj samotné grafické editory. Už aj zo zastaraného Photoshopu je možné exportovať hotové kúsky CSS. Nehovoriac o novo nastupujúcich dizajnérskych nástrojoch typu WebFlow alebo Edge Reflow, ktoré reflektujú responzívnu revolúciu.

Zjednodušenie prevodu dizajnu do HTML / CSS taktiež spôsobí, že sa veľa šikovných kodérov môže špecializovať. Veľkú budúcnosť majú napríklad experti na animácie, vektorovú grafiku alebo napríklad rýchlosť zobrazenia webov.

Aj preto je lepšie pozíciu kodéra označovať ako „frontend dizajnér“ alebo „UI vývojár“. Mimochodom sa tým odlíši od frontend vývojárov, ktorí programujú v Javascripte a užívateľské rozhranie moc nerieši.

Na druhú stranu je vidieť, že frontend požiera backend. Frameworky typu Angular alebo nové technogie od Facebooku zrejme presunú časť programovania zo servera (a PHP alebo napríklad Javy) do prehliadača a Javascriptu. Priestor pre veľké množstvo frontend vývojárov.

Sledovať frontend z blízka bude v najbližších rokoch dosť zaujímavé.

 

 

Pri pohľade na pracovný trh to ale vyzerá, že dopyt po frontendistoch výrazne prevyšuje ponuku …

 

Je to ako v každom špecializovanom odbore. Dobrých frontendistov je málo a je potrebné ich dlhodobo presviedčať.

Ale ruku na srdce – väčšina webových firiem nepredvádza zrovna virtuózne náborové schopnosti … Nestačí vložiť ponúkame / požadujeme inzerát na pracovné servery. Je potrebné si dlhodobo budovať značku dobrého zamestnávateľa. Produkovať obsah, nechať svojich ľudí prednášať na konferenciách, organizovať alebo aspoň sponzorovať akcie.

Nábor vo firmách zvyčajne robia šéfovia webových alebo IT oddelení, čo je zlé.  Je to úloha pre marketing, copywriterov a spol. Nábor je kampaň ako každá iná. O tom ako písať ponuky práce pre vývojárov písal už skôr pekne David Majda alebo Riki Fridrich.

 

 

zdroj: startupjobs.cz

Najnovšie videá

Teraz najčítanejšie

Aktuálne čítajú

Trendové videá