Martin „Žltý“ Jenča: Keď dizajnér nepozná ani jedno z tých mien, niečo je zle

  • Dizajn nie je iba to, čo vidíte na obrazovke smartfónu alebo počítača, keď si spustíte Snapchat či pozriete nový branding banky. Dizajn pomáha riešiť veci, vďaka dizajnu veci fungujú. Dokonca ich mení k lepšiemu.
mmmD
  • Dizajn nie je iba to, čo vidíte na obrazovke smartfónu alebo počítača, keď si spustíte Snapchat či pozriete nový branding banky. Dizajn pomáha riešiť veci, vďaka dizajnu veci fungujú. Dokonca ich mení k lepšiemu.

 

Práve o tom prídu do Bratislavy už v nedeľu hovoriť najväčšie mená svetového dizajnu. Od Stefana Sagmeistera cez Method až po Štefana Kleina. Od SNASK-u cez Jaceka Utka až po Erwina Bauera. O pár dní bude môcť 350 ľudí zažiť akciu, aká sa v našich končinách ešte nekonala: By Design Conference.

Organizátormi eventu sú kreatívne štúdio Milk pod vedením Martina Jenču a OZ Backspace na čele s Jakubom Ptačinom. So Žltým, ako si Martin hovorí, som sa stretol v kreatívnych priestoroch jeho štúdia v centre Bratislavy. Zapínam diktafón a pýtam sa.

 

Martin „Žltý“ Jenča (Photo by: Peter Spurny)

 

Ako ste prišli s myšlienkou dizajn konferencie? 

Na to, akú dôležitú úlohu hrá dizajn v tom, ako fungujeme, ako žijeme alebo ako ho každodenne využívame, tak sa o ňom hovorí málo. Pre nás, dizajnérov, je to každodenná téma, je nám teda blízka. Keď to však vezmeš celkovo, povedzme na Slovensku, ide o uzavretú tému, o ktorej by sa malo viac hovoriť. Dizajn totiž dokáže naozaj meniť veci k lepšiemu. Môže pomáhať, aby veci vyzerali a fungovali lepšie aj z pohľadu biznisu.

 

Prečo teda prichádza konferencia teraz? Prečo nie napríklad pred rokom či troma?

Ak teda budem hovoriť za seba, každý rok, viackrát do roka, cestujem na iné konferencie, kde sa inšpirujem. Za ten čas som nadobudol akýsi pocit, aká je to strašná škoda, že tu nič také nie je. Niečo tohto typu máme najbližšie v Berlíne.

Tá myšlienka mi skrsla, samozrejme, skôr. Jakub (Jakub Ptačin z OZ Backspace – pozn. autora) robil Honest Conference, čo bolo vlastne pokračovaním Unicamp-u. Ten splnil svoj účel, tak to posunuli ďalej. Honest Conference bola vydarená konferencia, ktorá sa zaoberala inováciami. Vznikla otázka, ako to posunúť ešte ďalej a priviesť ešte väčšie mená. Tak  sme sa rozhodli ísť úplne na to najlepšie. Nie, že vezmeme to, čo tu môžeme mať. Povedali sme si – poďme skúsiť zobrať tých, o ktorých si myslíme, že sú najlepší a mali by tu byť. A sú tu.

 

Bolo ťažké osloviť a získať tie najväčšie mená?

Bolo to jednoduchšie, ako sme si mysleli. V podstate práve prvým osloveným a booknutým bol Stefan Sagmeister. S veľkým menom sa ti potom jednoduchšie komunikuje. Jeho sme oslovili pomerne zavčasu, keďže je to dosť zaneprázdnený človek. Neviem presne, kedy mu Jakub písal, ale bolo to aj rok dozadu.

 

Našťastie ste nevystihli ten rok, kedy si zatvára štúdio a ide naberať inšpiráciu.

Presne tak.

 

Stefan Sagmeister

 

A ostatní?

S tými ľuďmi sa komunikuje jednoducho. Sú veľmi úprimní. Komunikácia napríklad s takým SNASK-om je úplná zábava. Ani nároky nemajú veľké. Ich zaujíma najmä, aká bude publicita, aby aj oni z toho niečo mali.

Aj tí, čo nás odmietli, tak to nebolo z dôvodu, že nechcú prísť na Slovensko. Skôr to bolo o tom, že sú zhodou okolností niekde inde.

 

Na koho sa ty osobne najviac tešíš?

Tak určite na Stefana a Method. Ja som už v podstate všetkých videl, okrem Method-u, NanushkyŠtefana Kleina, ktorý bude za Slovensko. Vybrali sme ich  práve preto, že sme ich nevideli iba tak na internete, ale live. Chceli sme niekoho, kto má naozaj čo povedať. Takže viem, čo od nich môžem čakať a SNASK-u sa bojím (smiech).

 

Prečo?

Oni budú mať špeciálnu show s hudobnou kapelou.

 

Spíkri sú len z určitej oblasti dizajnu?

Tá téma je všeobecná a rečníci zastupujú rôzne segmenty – od dizajnéra, ktorý sa venuje vyslovene brandingu s presahom na reklamu, cez digitálny dizajn, experience dizajn, po dizajn médií. Budeme mať človeka, ktorý rieši dizajn v priestore s obrovským presahom na architektúru, máme obsiahnutý tiež fashion alebo produktový dizajn. Chceme tému dizajnu zastrešiť komplexne.

 

Konferencia je primárne pre dizajnérov?

Dizajn je téma, ktorú riešime aj v Milk-u, aj v Backspace. No táto téma sa dotýka aj nedizajnérov. Takže sme chceli urobiť konferenciu, ktorá bude aj pre nich. Téma dizajnu je všeobecná – ako dizajn dokáže meniť veci k lepšiemu. A to je zaujímavé zároveň aj pre marketérov, brand manažérov, podnikateľov a ďalších. Na nich všetkých má dizajn dosah.

 

Myslíš v tých každodenných situáciách?

Nielen v tom, ale v konečnom dôsledku aj celkovo v ich podnikaní. Napríklad marketér alebo vydavateľ má obsah a potrebuje ho zabaliť, predať aj vizuálne. Takže je to vec, s ktorou dennodenne pracujú, ale nevenujú jej dostatok času.  Ono to funguje v symbióze – keď je zlý obsah a dobrý dizajn, tak tiež si moc nepomôžeš. To má potom krátku životnosť.

 

Vasava

 

Podtitul konferencie znie „Ako dokáže dobrý dizajn meniť veci k lepšiemu.“ Ako podľa teba mení dizajn veci k lepšiemu?

Ono je to dosť všeobecné, ako dizajn v tomto smere pomáha. My to chceme akosi zdôrazniť. Tých vecí je, samozrejme, dosť. Nečíta sa ti napríklad lepšie časopis, ktorý sme pekne nadizajnovali? (úsmev) Je tam kopa drobných, čiastkových vecí. Povedzme napríklad, že dobrý dizajn ti pomáha získavať nové publikum alebo to publikum, ktoré máš, ťa má stále radšej. To je to, čo robíme napríklad my v Milk-u. Venujeme sa brandingu a dizajnu publikácií. Takže je to skôr o tom, že dizajn možno nerobí v našom prípade veci priamo lepšími, ale krajšími a predateľnejšími. Ľudia ich tak majú radšej, pamätajú si ich a radi sa k nim vracajú.

 

Akcia sa bude konať v divadle Aréna. Zámer?

Áno, divadlo sme vybrali zámerne. Vonku je celkom bežné, že konferencie tohto typu sú v divadlách. Má to svoju atmosféru – je tma, vieš sa sústrediť na to, čo ti ten človek rozpráva a nerozptyľuje ťa, keď prichádzajú a odchádzajú ľudia. U nás sú konferencie bežne v hoteloch, kde ľudia sedia za stolom, majú vlastné laptopy, je tam zasvietené, nemá to vôbec drive a v konečnom dôsledku je tá interakcia a pozornosť veľmi roztrieštená. Keď už chce človek napríklad spať, v divadle ho aspoň nikto nevidí. Ale to nebude náš prípad (úsmev).

 

Viete aj o ľuďoch, ktorí prídu z okolitých krajín?

Prídu z Čiech, Rakúska aj Maďarska. Zdá sa, napríklad, že návštevníkov z Maďarska bude viac ako z Čiech. V tomto smere máme ako Bratislava naozaj dobrú polohu. 

 

Takže prídu aj profesionáli z odboru.

Našou snahou bolo robiť konferenciu aj pre profesionálov. Nechceli sme to robiť priamo pre študentov v zmysle „Poďte sa niečo naučiť“. Skôr si myslíme, že aj tí, ktorí v tomto segmente pracujú, sa majú čo učiť. Robíme to teda pre nich – a pre nás, aby sme si všetci trochu „improvli skills“.

Študent má kopu ďalších možností, ktoré by mal využiť. Samozrejme, nechceme ich odstrihnúť úplne. No zároveň nechceme, aby to bolo zamerané primárne pre nich, ako bol napríklad Unicamp.  Zamerali sme sa na segment profesionálov. Aj ten má čo doháňať.

 

Má?

No jasné.

 

Spomínaš, že nevieš, či si to stihneš pozrieť. Chystáte aj nejaký záznam alebo live stream?

Live stream nebudeme robiť, lebo na jednej strane je to ďalší náklad, na strane druhej je to vec, ktorú človek musí vidieť naživo. Tí, čo to neuvidia, nech si potom trieskajú hlavu, že to nevideli. Bude sa robiť, samozrejme, imidžové video za účelom ďalšej propagácie, aby ľudia videli, kto tu bol. Ale inak sú to všetko veci, ktoré fungujú len naživo. Rečníci to majú tiež vymyslené tak, aby to fungovalo naživo.

 

Stretávam sa s reakciou, že lístky na By Design Conference sú drahé. Môže to byť tým, že ľudia nepoznajú mená, ktoré sa na konferencii predstavia?

Keď grafický dizajnér nepozná ani jedno z tých mien, tak niečo je zle. Vtedy už je niečo naozaj zle.

 

Method – Philip O´Dwyer

 

Vráťme sa trochu k tomu, čo si spomínal, že o dizajne sa teraz veľmi nehovorí. Možno je to len nejaké moje osobné vnímanie, ale mám pocit, že okolo dizajnu je v súčasnosti akýsi hype. Čo si o tom myslíš? 

Určite je hype. Na druhej strane je to asi otázka toho, kde sa človek pohybuje. My sa aj s partnermi snažíme rozširovať tú tému. Možno si postrehol, že v Trende, SME alebo v .týždni už vyšli nejaké články. Takže na človeka sa to ako keby nabalí. Ale tak ten hype je a treba ho v konečnom dôsledku využiť. Profesionáli, ktorí sa dizajnom živia, sa ním budú živiť aj ďalej. Nemôžu byť všetci dizajnéri. Niekto bude musieť makať na tých ďalších veciach.

 

Súvisí to istým spôsobom aj so startupmi?

Tým, že je tu silná startupová komunita, tak trend ide skôr smerom, že veľa ľudí vymýšľa veci, ale realizovať ich už nemá kto. Buď nevedia alebo ich nechcú realizovať. Tam je tiež problém. A to potom veľakrát naráža na dizajn. Práve dizajn ti vie pomôcť veci nastaviť. To robí napríklad aj Method. Prevedie užívateľa alebo zákazníka cez daný produkt, vysvetlí mu, ako by mal fungovať aj v tom hardvérovom svete, nie len online.

 

Skúsim trochu osobnejšie. Čo je pre teba dizajn? Prečo si sa ty dal na dizajn? 

Rád sa obklopujem dobrými a funkčnými vecami, tak to bolo asi nevyhnutné.

 

Nezačalo to pri magazínoch?

Nie, nie, magazíny sú iba jedna z obsesií (smiech). Tých je omnoho viac.

 

Ty si taký magazínový fanatik, však?

No, z toho mi celkom je**. (smiech).

 

Aké sú tie ďalšie obsesie?

Samozrejme, ešte hudobné nosiče, móda, jedlo, pekné dievčatá a zbieram tiež dizajnové hračky. Človek nemôže zostať v jednom jedinom segmente.

 

Čo ťa inšpiruje?

Ja, ako dizajnér, sa mám inšpirovať v iných oblastiach. Mňa ďaleko viac inšpiruje architektúra, móda a popkultúra než práca nejakého iného dizajnéra. Baví ma objavovať a hľadať presahy. Preto je dobré chodiť na takéto konferencie. Tam zistíš, vidíš, čítaš a počúvaš veci, ktoré by si bežne nevyhľadával. Ako zostavili tím, čo všetko bolo za tým projektom, ako to nastavili a všetko okolo toho, len aby sa dostali k nejakému výsledku. To nie je vec, k akej sa dostaneš bežne.

To je napríklad aj v magazínoch. Skvelý magazín Works That Work robí napríklad Peter Biľak. Sú to témy, ktoré ty sám nezačneš hľadať. Toto je to, čo konferencia ponúka, a potom je otázka, čo s tým ľudia urobia ďalej.

 

Posledná otázka, musím sa to spýtať. Prečo Žltý?

To je tajné, classified information (smiech).

 

Zdroj foto: Martin Jenča

 

Najnovšie videá

Teraz najčítanejšie

Aktuálne čítajú

Trendové videá