Ako dobre zarobiť a úspešne podnikať? Tento recept od odborníka na startupy ti ušetrí čas aj peniaze

  • Ak máš nápad na podnikanie, treba ho vraj čo najskôr otestovať na trhu. Inak strácaš čas aj peniaze
  • Najlepšie je ísť do toho a okamžite to skúsiť, hovorí skúsený startup konzultant
Vlado Sedlařík
archív VS, Microsoft
  • Ak máš nápad na podnikanie, treba ho vraj čo najskôr otestovať na trhu. Inak strácaš čas aj peniaze
  • Najlepšie je ísť do toho a okamžite to skúsiť, hovorí skúsený startup konzultant

Vlado Sedlařík päť rokov úspešne podnikal. Neskôr pôsobil v Microsofte na viacerých pozíciách, v rámci ktorých pomáhal rozbehnúť desiatky mladých firiem zo Slovenska a Česka. V súčasnosti žije v Thajsku, no konzultáciami pomáha startupom dodnes.

V rozhovore pre Startitup hovorí o najväčších začiatočníckych chybách v podnikaní a radí, ako sa im efektívne vyhnúť. Tvrdí, že na veľký projekt nepotrebuješ veľa peňazí ani revolučnú ideu. Dáva tiež tip, ako nahradiť rozsiahly biznis plán.

  • Aký je správny postup pri vytváraní biznisu?
  • Čo potrebuje startup na to, aby sa presadil alebo získal investorov
  • Prečo sa niektoré firmy nedokážu presadiť? Odpoveď ťa prekvapí
  • Ktoré SK/CZ startupy skúseného poradcu v poslednej dobe najviac zaujali

Mám skvelý nápad na skvelý biznis. Čo mám urobiť ako prvé?

Ľuďom, ktorí mi položia túto otázku, hovorím vždy jedno: rozhodne sa nebáť o ňom hovoriť. Väčšina drží svoj nápad v hlave alebo šuplíku, čo, samozrejme, nestačí.

Treba si skúsiť overiť, či bude tvoj nápad na trhu záujem. V prvom rade by si sa mal snažiť čo najskôr vyrobiť prvý fungujúci prototyp a rovno ho uviesť na trh. Povedzme, že chceš predávať elektrické bicykle. Neskúsený podnikateľ by si vzal pôžičku, zaplatil by drahý e-shop a objednal z Číny kontajner plný bicyklov.

Na konci dňa by mohol zistiť, že o tento typ nie je záujem.

Aký by teda bol správny postup?

V princípe veľmi jednoduchý. Za pár hodín si pripravíš jednoduchú stránku s jedným veľkým obrázkom bicykla a jedným veľkým tlačidlom „Kúpiť“.

Ak naň používateľ klikne, zobraz mu niečo v štýle: „Ospravedlňujeme sa, bicykle ešte nemáme na sklade, ale hneď, ako zahájime predaj, vás budeme kontaktovať. Zanechajte nám, prosím, váš e-mail.“

Do Instagramu, Facebooku a AdWords naleješ povedzme po 50 eur. Hneď, ako sa tieto peniaze vyčerpajú, budeš mať prvé tvrdé dáta. Nie je veľmi dôležité, koľko návštevníkov na web prišlo, ale či spravili konverziu, teda nákup. Za pár dní si takto vieš urobiť predbežný obrázok o tom, či tvoj nápad má, alebo nemá zmysel. Nemusíš pritom investovať veľké časové ani finančné prostriedky.

Z úspešného podnikania si presedlal do zamestnania. Cítil si sa komfortnejšie ako podnikateľ, alebo ako zamestnanec?

Na to sa ťažko odpovedá. Podnikanie a korporát sú svety plné kontrastov.

Korporát bola pre mňa skúsenosť, vďaka ktorej som biznis pochopil viac do hĺbky. Oba svety pritom majú svoje výhody. V korporáte si ako zamestnanec užívaš dovolenku, istotu stálej práce, benefity. Zároveň si ale iba jedno malé koliesko v tom celom perpetuum mobile.

Ako podnikateľ máš úplnú voľnosť, pokiaľ teda nad sebou nemáš investorov, ktorým sa musíš spovedať. Principiálne ale riešiš úplne iné veci — či ti vyjdú peniaze na konci mesiaca, zamestnancov, marketing, vývoj produktu… ale aj jednania s investormi, ktoré často nie sú jednoduché ani príjemné.

zdroj: Unsplash/Sumit Chinchane, archív VS

Akú najdôležitejšiu radu by si dal začínajúcemu podnikateľovi?

Asi najzákladnejšia a najzásadnejšia vec je pustiť sa do toho. Nech už máš akúkoľvek myšlienku, nestačí o nej len premýšľať.

Tento článok je dostupný členom Startitup PREMIUM

Najnovšie videá

Teraz najčítanejšie

Aktuálne čítajú

Trendové videá