Matovičov nákup zaujal zahraničné médiá. Sputnik V nazvali Putinovou vakcínou a všimli si aj „bratislavskú kaviareň“

  • Ruská vakcína Sputnik V a jej netradičné obstaranie predsedom vlády Igorom Matovičom (OĽaNO) zaujali médiá
  • Pozornosť jej venovali aj tie zahraničné
  • Najviac o nej informovali Poliaci a Česi, no pridali sa aj niektoré anglicky hovoriace médiá
  • Niektoré sa nevyhli ani kritike Matoviča
Igor
TASR/Jaroslav Novák
  • Ruská vakcína Sputnik V a jej netradičné obstaranie predsedom vlády Igorom Matovičom (OĽaNO) zaujali médiá
  • Pozornosť jej venovali aj tie zahraničné
  • Najviac o nej informovali Poliaci a Česi, no pridali sa aj niektoré anglicky hovoriace médiá
  • Niektoré sa nevyhli ani kritike Matoviča

Ruská vakcína Sputnik V a jej netradičné obstaranie predsedom vlády Igorom Matovičom (OĽaNO) zaujali média. Najviac sa jej venovali v Poľsku a Česku, no o Sputniku informovali aj inde.

VEĽKÝ PREHĽAD: Za vakcináciu Sputnikom V preberá zodpovednosť lekár, po očkovaní zabudni na alkohol

Vakcína od Putina, hlási Gazeta Wyborcza

Druhý najpredávanejší denník v Poľsku Gazeta Wyborcza nazval ruskú vakcínu na svojom webe ako vakcínu od Putina. Okrem toho informoval, že Slovensko je druhá krajina v Európskej únii, ktorá zaobstarala Sputnik V bez potrebnej registrácie Európskou liekovou agentúrou.

Gazeta informuje, že podobný osud možno čaká aj Česko, kde mal vakcínu zaobstarať prezident Miloš Zeman priamo od ruského prezidenta Vladimira Putina. Denník upozorňuje, že nie každý je s obstaraním vakcíny spokojný, pričom uvádza prípad ministra zahraničia Ivana Korčoka (SaS).

Igor Matovič, Sputnik V
zdroj: TASR/Jakub Kotian, TASR/František Iván

Poľská verzia nemeckého Deutsche Welle uvádza, že Matovič konal v tajnosti a o jeho plánoch nevedeli ani koaliční partneri. Médium poukazuje na to, že vakcína nebola schválená Európskou liekovou agentúrou (EMA) a kvôli jej obstaraniu vzniklo napätie v koalícii, pričom opäť uvádza Korčoka, kritiku Veroniky Remišovej (Za ľudí) aj odchod poslanca Za ľudí Tomáša Valášeka z koalície.

Poľské Deutsche Welle zmieňuje aj Česko, pričom poukazuje na to, že najväčší rozdiel medzi Slovenskom a Českom je, že minister zdravotníctva Jan Blatný (ANO) na rozdie od jeho slovenského náprotivku nie je ochotný pripustiť použitie neregistrovanej vakcíny.

V podobnom duchu sa niesol aj článok poľskej televíznej stanice TVN24, pričom ju zaujal výrok Matoviča, že sa ešte nerozhodol, či sa dá Sputnikom zaočkovať. Televízna stanica si všimla aj informáciu, že ešte koncom marca by mohol Sputnik doraziť už aj do Česka, ale pripomína, že Blatný je proti.

Ďalšie médiá v Poľsku prebrali informácie od poľskej tlačovej agentúry alebo od Deutsche Welle.

sputnik vakcína
zdroj: TASR/Zsolt Szigetvary/MTI via AP

Aktuálně.cz cituje kritikov Matoviča

Väčšina médií v Česku sa rozhodla pre svoj vlastný autorský článok, no niektoré prebrali agentúrny servis od ČTK ako iDNES.CZ alebo Lidovky.cz. ČTK pripomína, že o rovnakú vakcínu sa zaujíma aj Česko a vakcína spôsobuje napätie v koalícii. Kratšie sa Sputniku venoval aj spravodajský web ČT24, ktorý ho zaradil k udalostiam zo zahraničia.

Portál Aktuálně.cz si všimol, že premiér čelí kritike za vítanie Sputnika. Neušli im ani premiérove reči o bratislavskej kaviarni. „Slovensko obleteli neobvyklé zábery. Premiér Igor Matovič na letisku v Košiciach osobne spoločne s ministrom zdravotníctva Marekom Krajčím privítal prvú dodávku ruskej vakcíny Sputnik V proti koronavírusu,“ píše autorka článku hneď na začiatku.

Portál pripomína kritiku Remišovej aj Korčoka a pridáva reakciu bývalého predsedu vlády Mikuláša Dzurindu, ktorý uviedol, že Matovič nahráva deštruktívnym zámerom Číny a Kremľu a ohrozuje budúcnosť EÚ a Slovenska. Svojím chovaním podľa neho podrazil Európsku komisiu.

Akutálně.cz poukazuje aj na Matovič status s bratislavskou kaviarňou a aj na jeho komentár, že vakcína je lacnejšia ako iné alternatívy.

Portál iROZHLAS.cz sa zameral na problémy v koalícii, ktoré Sputnik V vyvolal. Citoval pritom ministra zahraničia Korčoka.

Seznam Zprávy sledoval dianie na Slovensku online cez svoju rubriku, ktorá sleduje svetové dianie. K tomu pridal rozhovor s komentátorom denníku SME Peterom Tkačenkom.

Novinár uviedol, že Matovič je fanúšikom rýchlych riešení. „Matovič je fanúšik robustnejších, jednorazových riešení, čo sme videli pri slovenskom opakovanom plošnom testovaní, ktoré už dnes máme permanentné. V podstate sa nedá ísť do práce bez certifikátu o maximálne týždeň starom antigénovom teste. Ale všetko toto nezabralo, takže on potreboval nejaký nový twist, obrat,“ píše sa v rozhovore.

Anglická verzia Deutsche Welle Matovičovi naložila 

Anglická verzia Deutsche Welle z pondelka ešte nestihla zachytiť tajný nákup vakcíny, ale všimli si, že vtedy ešte potencionálny nákup Sputnika V rozdelil koalíciu. Deutsche Walle opisuje boj Slovenska s koronavírusum, pričom titulka hlása „Slovensko uviazlo v chaose“.  

Médium opisuje nádej, ktorú Slovensku prinieslo zvolenie Matoviča, ktorý bol vnímaný ako bojovník proti mafii. Zároveň sa zameriava nato, ako sa z premianta v zvládaní koronavírusu stala krajina s najväčším počtom úmrtí, pričom nešetrí kritikou.

„Výsledky vlády sú do veľkej miery sklamaním. Pokiaľ ide o koronavírusovú krízu, je to vyložene katastrofa: Slovensko v súčasnosti zažíva jednu z najhorších zdravotných núdzových situácií v Európe, najmä kvôli chaotickému riadeniu Matovičovej vlády. Krajina v súčasnosti vedie na prvom mieste v zozname úmrtí na milión obyvateľov a pacientov hospitalizovaných s COVID-19 za 14 dní. Pokiaľ ide o mieru infekcie, Slovensko je podľa oficiálnych štatistík EÚ v súčasnosti na treťom mieste v Európe za Českou republikou a Estónskom,“ uvádza médium.

zdroj: TASR/AP Photo/Risto Bozovic

Pripomína aj spory s Richardom Sulíkom (SaS), ktorého Matovič viní zo zhoršenia epidemiologickej situácie a nadáva mu do „idiotov“. Deutsche Welle si všimlo aj to, že premiér trávi mnoho času na Facebooku namiesto vládnutia.

AP si všimlo zlú situáciu na Slovensku

Väčšina amerických médií prebrala správu od agentúry AP. Urobil tak denník Washington Post aj spravodajský web televízie ABC News.

AP vo svojej správe poukazuje na rozpory v koalícii, ktoré vznikli kúpou Sputniku V. Agentúra poukazuje, že Slovensko sa stalo krajinou s najväčším počtom úmrtí podľa počtu obyvateľov. Taktiež si všimli, že situácia sa nezlepšuje, a Slovensko muselo požiadať aj o pomoc zdravotníkov z druhých krajín. AP uvádza, že Poľsko, ktoré je známe svojou nevraživosťou smerom k Rusku, zvažuje možnosť získania čínskej vakcíny.

vakcína rusko sputnik
zdroj: TASR/AP/Eraldo Peres

Politico uverejnil článok len dva dni po rozhovore s Čaputovou 

Kratšie správy uverejnili aj po anglicky píšuce médiá Euronews, EuractivPolitico. Správa od Politico prišla len dva dni potom, ako portál uverejnil rozhovor s prezidentkou Zuzanou Čaputovou. Prezidentka v rozhovore uviedla, že pre krajinu, akou je Slovensko, je možnosť zabezpečenia vakcíny proti novému koronavírusu prostredníctvom Európskej únie oveľa lepšia, ako keby si ju mala zaobstarať sama.

Čaputová sa vtedy vyjadrila k ruskej vakcíne Sputnik V a uviedla, že je presvedčená, že občanom by sa mali ponúkať vakcíny, ktoré sú „nielen účinné, ale aj bezpečné“. „Pre mňa to znamená registrované Európskou agentúrou pre lieky,“ skonštatovala.

O nákupe vakcíny informovali aj agentúry BloombergReuters. Druhá menovaná si všimla, že Európa sa v zaobstaraní vakcín rozchádza. Nemecko a Rakúsko plánujú na posilnenie dávok alianciu s Izraelom, zatiaľ čo Maďarsko, Slovensko a Česko sa zameriavajú na Rusko.

Zdroje: Gazeta Wyborcza, Deutsche Welle , TVN24, ČT24, Aktuálně.cz , iROZHLAS.cz, Seznam Správy, Deutsche Welle , AP, TASR, Reuters 

Najnovšie video

Fontech

ĎALŠIE ČLÁNKY Z FONTECH.SK