Michal Dutko: Slovák Kórejčanom ukázal, ako sa pečie úspech

  • Vyštudovaný sinológ, ambiciózny podnikateľ Michal Dutko (31) berie chuťové bunky cudzincov útokom. V Soule si otvoril cukráreň Trdlo Sweetery, v ktorej každé ráno vypeká čerstvé a voňavé trdelníky. Z tradičného sladkého pečiva urobil slušnú exotiku a navyše sa mu tak podarilo našu krajinu zviditeľniť na mape sveta.
collagetrdlo
  • Vyštudovaný sinológ, ambiciózny podnikateľ Michal Dutko (31) berie chuťové bunky cudzincov útokom. V Soule si otvoril cukráreň Trdlo Sweetery, v ktorej každé ráno vypeká čerstvé a voňavé trdelníky. Z tradičného sladkého pečiva urobil slušnú exotiku a navyše sa mu tak podarilo našu krajinu zviditeľniť na mape sveta.

Ako si sa dostal do Južnej Kórey? Prečo si si ju vybral?

Študoval som sinológiu v Bratislave a v rámci štipendia som sa v roku 2009 dostal do čínskeho mesta Qingdao, ktoré je od Južnej Kórey vzdialené iba hodinu letu. Stretol som tu veľa kórejských kamarátov a privoňal ku kórejskej kultúre natoľko, že som začal uvažovať nad štúdiom aj tu – v Kórei. O dva roky neskôr som dostal štipendium od kórejskej vlády na absolvovanie celého magisterského štúdia v odbore porovnávacích štúdií kórejčiny a čínštiny. Teraz som už takmer päť rokov usadený v hlavnom meste Soul.

 

Minulý rok si si v Soule otvoril vlastnú pekáreň s trdelníkmi. Ako vznikol tento nápad?

Po ukončení školy som sa nechcel iba tak zbaliť a letieť domov, chcel som spropagovať Slovensko aj vo svete. Ako inak ako cez žalúdok? S českým kamarátom z univerzity sme sa často po večeroch bavili, čím by sme zaujali. Rozhodnutie padlo na trdelník, pretože u nás je zaregistrovaný pod ochrannou známkou a v Prahe je „trdlo“ mimoriadne populárne najmä u Aziatov. Zároveň je dostatočne unikátne, aby sa odlíšilo od bežných pekární, a tak sme to skúsili.

DSC_2957

 

Odkiaľ si získal recept? Ako si sa učil piecť?

Recept som dostal zo Záhoria, ale musel som ho „ladiť“ podľa lokálnych podmienok a chutí pár mesiacov. Bolo to kvôli inej múke a kvasniciam, ktoré tu dostať. Musel som dosiahnuť, aby bolo cesto vzdušné, ale aby sa netrhalo. Prvý stroj som bol kúpiť osobne tiež na Záhorí – v dedinke Kopčany, kde ich v dielni vyrábal skúsený pán.

 

Bolo náročné dopraviť stroj do Soulu?

Prvý stroj bol na plyn, bol relatívne ťažký a s celým príslušenstvom vážil snáď 100 kg. Podarilo sa nám ho letecky dopraviť cez Prahu až do Soulu, kde sme mohli po zaplatení cla stroj  prevziať. Ostatné stroje boli už elektrické, boli viac kompaktné, a keďže vážili do 30 kg, bolo ich možné  po známych poslať v rámci batožiny.

 

Nemali ste s kolegom obavy, že Kórejčanom nebude trdelník chutiť? Predsa len, každá kuchyňa je iná – kórejská je veľmi zdravá a korenistá, obľubujú aj tu sladkosti?

Kórejčania majú radi sladké, od zmrzliny až po torty. Keď sedia v kaviarni, väčšinou si ku káve dajú nejaký zákusok, najčastejšie tiramisu alebo cheesecake. Obavy pri každom verdikte ísť do podnikania určite sú, ja som však veril v úspech, najmä  po skúsenostiach z festivalov a akcií, na ktorých sme si to vyskúšali a zbierali reakcie.

Otvaracia ceremonia s velvyslancami

 

Ako reagovali? Poznajú Slovensko?

Poznajú Prahu a Český Krumlov, aj Viedeň a Budapešť, ale žiaľ, Slovensko skoro vôbec. Trdelníky poznajú všetci, ktorí navštívili Prahu alebo Budapešť, keďže aj tam sú dosť populárne. O záujem sme však nemali na festivaloch núdzu – na trdelníku je zaujímavá už len príprava, ako istá forma šou, typická vôňa škorice a orieškov. Taktiež cudzinec, ktorý hovorí plynule po kórejsky, je určitým druhom lákadla.

 

Z festivalov ste prešli na vlastnú cukráreň – ako si spomínaš na začiatky?

Začiatky boli aj napriek dlhej príprave hektické. Keďže sme rozbiehali novú vec v novom a veľmi súťaživom podnikateľskom prostredí, neustále bolo potrebné riešiť vznikajúce problémy, či už operatívne, legislatívne alebo aj finančné. Určili sme si deadline na otvorenie na symbolický dátum 5.5.2015 – vtedy tu oslavujú Deň detí a my sme im v deň otvorenia ponúkli 50% zľavu.

 

Ako sa darí Trdlu? Našiel si svoju klientelu?

Som rád, že aj napriek ťažkému štartu sme podnik zautomatizovali a stále vylepšujeme, čo sa dá. Mrzí ma jedine, že môjmu českému kamarátovi relatívne rýchlo došla chuť niečo nové vytvoriť a bral to všetko až príliš ako nástroj rýchleho zbohatnutia. Keď sa tak podľa jeho predstáv nestalo, rozhodol sa projekt opustiť a ísť vlastnou cestou. Trdelník má dobré ohlasy, máme už vybudovanú skupinu ľudí, ktorá sem chodí pravidelne. Keďže sídlime medzi štyrmi hlavnými univerzitami v Soule, sú to hlavne kórejské vysokoškoláčky a cudzinci, ktorí potrebujú zmenu od všetkého kórejského. Myslím, že najviac im chutí klasický škoricový trdelník doplnený o domáci slivkový lekvár, ktorý si taktiež sami vyrábame. Dievčatá zas kvôli fotkám často siahnu po čokoládovom s dúhovým posypom.

Trdlo Sweetery

 

Ako sa ti tam podniká?

Je tu obrovská konkurencia, ľudia do biznisu investujú veľké peniaze, rýchlo sa všetko mení a tempo života je tu závratné. Človek sa musí prispôsobovať každý deň a podávať 100% výkon. Je ale zaujímavé vidieť na Kórejcoch uznanie, keď nepatríte len do skupiny cudzincov, ktorí sú buď študenti alebo učitelia angličtiny. Na druhej strane však Kórejci len opatrne prijímajú niečo iné, cudzie. Často sa stane, že vstúpi klient a keď za kasou uvidí cudzinca, otočí sa na päte a trieli preč. Asi to bude zo strachu, že si nebudeme rozumieť, keďže oni nemajú sebavedomie v konverzácii v anglickom jazyku.

 

Na aké kultúrne rozdiely sa ti najťažšie zvykalo alebo ešte stále zvyká?

Ťažko sa mi zvykalo a aj zvyká na úctu k starším a vyššie postaveným. Tu totiž ľudia idú až do krajností, keď ide o prejav úcty k staršiemu, aj keď vekový rozdiel je len jeden rok. Samozrejme, že nie je zlé mať rešpekt k starším, ale starší si voči mladším môže mnohokrát dovoliť veci, ktoré by už u nás vyzerali skôr ako šikana.

DSC_2695

 

O Kórei sa hovorí, že tu platí „work hard, play hard“ – ľudia tu tvrdo pracujú aj šesť dní v týždni, nezabúdajú sa však „zresetovať“ na skutočne divokých párty – je to pravda? Prečo je to tak?

Určite to platí, ľudia pracujú stále, aspoň sa tak tvária. Vo veľa prípadoch nemôže zamestnanec odísť domov skôr, ako odíde jeho šéf. Ten často po práci volí radšej „teambuilding“, ako by mal ísť domov za manželkou. Na takejto firemnej akcii sa povinne pije, keď to šéf vyžaduje. Takže skôr ako divoká párty je to skôr divoké jedenie a pitie, aby celodenný stres dostali z hlavy. Takýto teambuilding je častokrát aj 3-4 krát do týždňa. Rána sú potom v práci veľmi neproduktívne, aj keď pracovné hodiny naskakujú.

 

Čo sa ti páči na podnikaní?

Výzva priniesť ľuďom niečo nové, neustále to vylepšovať a špekulovať. Predstava vybudovania niečoho veľkého aj zo zdanlivo malej veci.

DSC_2959

 

Existuje nejaký zvyk, ktorý sa ako podnikateľ snažíš neustále robiť a odporúčal by si ho aj druhým?

Ja sa ako podnikateľ snažím ľudí z môjho okolia naučiť nebáť sa kritizovať a inovovať. Za kľúč k úspechu považujem  primárne robiť niečo, čo ma baví, až potom to brať ako možnosť zárobku. Zároveň byť otvorený voči kritike a nebáť sa ju prijať.

 

Aké máš plány do budúcnosti?

Vybudovať silnú značku na domácom trhu, aby keď sa povie Trdlo, každý vedel, čo to vlastne je, odkiaľ  sem prišlo. Po vyplatení pôžičiek by som chcel rozšíriť počet prevádzok v Kórei. Ideálne by bolo s týmto konceptom osloviť aj domáci trh na Slovensku.

00000ROZHOVOR

 

Čím by si presvedčil našich podnikavcov, aby sa dali na tento koncept?

Podľa mňa je dnes veľmi vhodná doba na takéto projekty, či už to niekto nazýva „hipsterské“ alebo nie. Vidím tu veľa potenciálu, ľudia sú doma veľmi šikovní a kreatívni. Kedysi to bola napríklad iba obyčajná zmrzlina – dnes je prevádzka v bratislavskom Starom meste pomaly kult. To isté platí o alternatívnych potravinách a trhoch s domácimi výrobkami. Niečo, čo tu síce bolo aj predtým, ale ľudia tomu až teraz dávajú formu a kvalitu, lebo milujú to, čo robia. A zákazník to cíti a odmení túto snahu. Či už sa jedná o zmrzlinu, sirupy, paštéty … prečo nie aj trdelník.

zdroj fotografií: archív/Michal Dutko

Najnovšie videá

Teraz najčítanejšie

Aktuálne čítajú

Trendové videá