Michal Lenik: Lingout vznikal v posteli

  • Nevedel, čo bude robiť po škole, tak začal zapĺňať dieru na vývojárskom trhu. Jeho projekt Lingout je jedným z troch slovenských startupov, ktoré sa dostali do akcelerátora Wayra Praha. Do Q&A sa nemusel ani zapojiť, investori si to vysvetlili sami. Aj keď by radšej pracoval v Bratislave, Wayru si nevie vynachváliť. V týchto dňoch spúšťa aj druhú časť projektu a teší sa na odozvu. Michal Lenik, CEO Lingout.
image_1403506628.jpeg
  • Nevedel, čo bude robiť po škole, tak začal zapĺňať dieru na vývojárskom trhu. Jeho projekt Lingout je jedným z troch slovenských startupov, ktoré sa dostali do akcelerátora Wayra Praha. Do Q&A sa nemusel ani zapojiť, investori si to vysvetlili sami. Aj keď by radšej pracoval v Bratislave, Wayru si nevie vynachváliť. V týchto dňoch spúšťa aj druhú časť projektu a teší sa na odozvu. Michal Lenik, CEO Lingout.

 

Ste jedným z desiatich startupov, ktoré dostali možnosť zúčastniť sa programu Wayra v Prahe. Ako sa tam žije a pracuje?

Prvé dva-tri týždne to bolo “peklo”. Každý deň sme mali naplánované eventy, prednášky a stretnutia s mentormi alebo ďalšími ľuďmi. Potom boli rôzne interné akcie, keďže sme sa museli spoznať (úsmev). Každé mi dalo veľa, no v tom čase som sa každodennej práci venoval tak maximálne pár hodín.

Wayra je však skvelá, umožní ti stretnúť sa s mnohými zaujímavými ľuďmi, ktorí už niečo v tom-ktorom odbore majú za sebou. A nielen z lokálneho, česko-slovenského trhu, ale z celého sveta.

Inak, medzi tými, ktorých som tam stretol, bol aj Andrej Kiska. Čítam jeho články na vašom portáli, veľmi sa mi páčia. Je to pohoďák, vie, o čom hovorí a vyzná sa.

 

A teraz si sa už dostal aj k robote?

Prakticky áno, tento týždeň bol asi prvý, kedy sme nemali skoro žiadnu akciu alebo iné prerušenie. Tak som sa mohol venovať svojim veciam, či už práci na produkte, marketingovým záležitostiam alebo stretnutiam so zákazníkmi.

 

Kto z mentorov ťa najviac zaujal alebo najviac ti pomohol?

To je ťažko povedať. Každý mi dal niečo iné. Jedného som sa pýtal na staretégiu vstupu na trh, iného na oblasť vzťahu so zákazníkmi, ďalšieho na samotný produkt. Jedna slečna ma skontaktovala s troma startupmi, ktoré by potrebovali presne náš produkt. Všetko malo svoj prínos. 

 

Wayra vás teda viditeľne posúva ďalej.

Určite. Keby som ostal tu, v Spote, kde sme pôvodne približne rok fungovali, určite by som sa nestretol s takými ľuďmi, ako mi ponúkla Wayra. Veľmi nás to posunulo dopredu. Máme príležitost preniknúť na ďalšie trhy, keď teraz spustíme druhú časť produktu.

Tiež sa môžeme dostať napríklad do interného Wayra programu určeného pre ostatné startupy akcelerované Wayrou v iných krajinách. Keď vezmem do úvahy fakt, že našimi zákazníkmi sú väčšinou práve startupy, je to úžasná príležitosť. Chceli by sme sa dostať do inkubátorov a akcelerátorov po celom svete a jedným z nich je práve Wayra.

 

 

Keď si už začal so Spotom, ako by si porovnal tento coworking s Wayrou?

Základný rozdiel je v tom, že Spot je coworkingové centrum a Wayra je akcelerátor. To znamená, že Wayra je aj investorom. V Spote sme si platili členstvo, vo Wayre nám dávajú aj finančnú investíciu, ale tiež služby ako samotné pracovné miesto, prístup k rôznym programom a ľuďom, či eventy. Ich cieľom, ako spoločníkov v našom startupe, je teda to, aby sme boli úspešní. Doslova nás tlačia k úspechu, pýtajú sa, ako by mohli ešte pomôcť a na koho nás majú nakontaktovať. Keď to trochu nadľahčím, povedal by som, že by ho dotiahli kohokoľvek, na koho by som ukázal prstom.

 

Na aké obdobie vás vzali? 

Je to na osem mesiacov. Predchádzajúce kolo bolo na polroka, teraz to predĺžili o dva mesiac s rovnakou investíciou.

 

Takže celkovo máš z toho dobrý pocit.

Určite.

 

Bolo ťažké dostať sa do Wayry?
Určite to nebolo ľahké. Vo finále nás bolo dvadsať. Prvý deň nás previedli po akcelerátore a zoznamovali sme sa. Na druhý deň nám dali nejaké tipy ako spraviť dobrý pitch. A na tretí deň, D-Day, sme už prezentovali priamo pred investormi. Ja som svoju prezentáciu po stretnutí s mentormi úplne prerobil. Povedali nám presne to, čo by sme na prezentácii mohli zlepšiť, čo tam dať, čo vyhodiť. Dali nám aj nejaké tipy, ako zaujať investorov, aby nás vybrali. Tak som svoj pitch kompletne prekopal. Mal som čo robiť celú noc.

 

Čo si menil?
Dal som tam menej niektorých faktov, pridal “háčik” na začiatok. Napríklad aj informáciu o tom, prečo to robíme, a že zatiaľ na tento problém na trhu neexistuje komplexný nástroj. Je mnoho startupov, ktoré sa s tým boria. Už len keď sa bavím s tými, čo sú teraz vo Wayre, tak piati z deviatich majú záujem používať náš produkt. Nemajú čas venovať sa lokalizácii, potrebujú čo najrýchlejšie nasekať funkcie a ísť na globálny trh. Tento proces sa snažíme urýchliť.

 

Akí boli porotcovia? “Grilovali” vás?   

Na stretnutie s investormi sme mali 20 minút, z čoho päť bola samotná prednáška, pätnásť Q&A. V mojom prípade bolo Q&A veľmi zaujímavé a jedinečné, čo povedala aj samotná riaditeľka Wayri. Jeden investor sa totiž spýtal, že prečo by mal náš produkt využívať. Hneď vedľa neho sedel druhý, ktorý problém presne poznal, a začal mu to vysvetľovať. Ja som aj chcel niečo povedať, no nechceli ma pustiť k slovu (smiech). Takto si vymieňali názory asi 10-12 minút. Po skončení mi riaditeľka hovorí “Viete, čo sa tu teraz stalo? Namiesto toho, aby grilovali vás, grilovali sa navzájom.”

 

Kedy bol ten moment, že si už mal istotu, že by vás mohli zobrať?

Na D-Day bol aj jeden chalan z predošlého Wayra kola a tipol si, ktoré startupy majú najväčšie šance. Napísal si zoznam a do ôsmich sa trafil, medzi nimi som bol aj ja. Povedal, že by nás zaradil do prvej trojky. Vtedy som už mal väčší pokoj.

  

Aké boli prvé pocity, keď vás vybrali?

Veľmi nás to potešilo. Vedeli sme, že vďaka Wayre sa môžeme posunúť dopredu míľovými krokmi a významne urýchliť náš rast. A keď sme vo finále počuli meno Lingout, riadne sme si zakričali (smiech).

 

Osobne sa ti v Prahe páči?

Úprimne poviem, že ak by bola Wayra v Bratislave, radšej by som bol tu. Ale ako mesto sa mi Praha páči – aj krásna architektúra, aj ľudia aj startupy, s ktorými sa stretávam.

 

 

V akom štádiu je váš produkt?

Stále na ňom pracujeme. Prvú časť – webovú – sme spustili koncom februára. Druhú, práve vďaka ktorej sme na trhu unikátni, spúšťame v týchto dňoch.

 

Ako by si v jednoduchosti vysvetlil váš produkt? Čo je jeho prínosom?

Pomáhame vývojárom, najmä teda startupom, lokalizovať ich mobilné aplikácie. To znamená, že pomáhame od prípravy textov na preklad, cez samotný preklad, správu prekladov až po pomoc s odstránením lokalizačných chýb. Zároveň zvyšujeme kvalitu celého prekladu pomocou použitia relevantného kontextu.

 

To znamená, že keď sú v aplikácii napríklad buttony alebo úvodné texty, tak tieto pomáhate prekladať do iných jazkov?

V súčasnosti, keď už spustíme plnú verziu, budeme vývojárom pomáhať s prispôsobením ich mobilnej aplikácie na to, aby mohla byť preložená. Keď majú napríklad texty v zdrojovom kóde, tak tie treba presunúť do externého textového súboru. My vieme identifikovať iba tie texty, ktoré sa majú preložiť – teda tie, ktoré sa zobrazia na mobilnej obrazovke. Zároveň vieme očistiť už existujúci súbor na preklad od takých textov, ktoré sa už v danej aplikácii viac nepoužívajú. Tento pripravený textový súbor sa odošle druhej časti nášho produktu, ktorým je nástroj na preklad textov – webový editor, a texty potom prekladajú prekladatelia. Automatizovaný preklad nie je na takej úrovni, aby sa na 100% zhodoval a dával logiku. Zatiaľ sa teda preklad robí pomocou prekladateľov, ktorých si nájdu samotné startupy. Neskôr by sme radi vybudovali prekladateľskú komunitu, aby si ktokoľvek, aj napríklad fanúšikovia, mohol vyhľadať svoju obľúbenú mobilnú aplikáciu a spraviť preklad.

 

Kde chcete hľadať prekladateľov?

Ako som spomínal, najprv by si ich vyhľadali startupy samostatne. Ďalšou fázou je vytvorenie prekladateľskej komunity, aby bolo možné tvoriť nejaké štatistiky, a aby startupy mali spätnú väzbu. Prioritou je vytvorenie platformy, na ktorej by overení ľudia mohli predávať svoje prekladateľské služby. Tiež premýšľame nad prístupom pre agentúry, aby zákazník mal možnosť zadať preklad jednému prekladateľovi, aj keď ho potrebuje v desiatich jazykoch. 

 

Zdá sa, že ide o celkom veľký problém. Ako je možné, že ešte nikto neprišiel s riešením? Alebo máte konkurenciu?

Naša konkurencia sa zaoberá len jednou časťou lokalizácie, a to samotným prekladom. To znamená, že existujú nástroje, ktoré pomáhajú s pripravenými textami. Procesu, ktorý predchádza samotný preklad, sa venuje možno iba pár startupov, ktoré viem spočítať na jednej ruke. To isté startupy, ktoré sa venujú testovaniu. Neexistuje nástroj, ktorý by mal na starosti celý proces.

 

Kde sú začiatky Lingoutu?

Začiatky sú v posteli, keď som mal písať diplomovku (smiech). Premýšľal som, čo budem robiť po škole. Keďže som sám programátor, vedel som, aký problém práve lokalizácia predstavuje. Pôvodne mal byť Lingout nástrojom pre webové aplikácie, no tie sú už viac-menej úspešne vyriešené. Pozrel som sa teda na mobilné aplikácia a zistil som, že v tej oblasti to ešte nie je vyriešené celkovo. Boli iba čiastkové riešenia. Popýtal som sa viacerých programátorov a zistil som, že to má zmysel. Dokončil som školu a začal som makať.

 

Ako dlho je už Lingout na svete?

Myšlienku som testoval asi päť mesiacov. Keď som už mal definitívne potvrdené, že nejdem iba hlavou proti múru, začal som to reálne riešiť. Išlo o technologické riešenie, ktoré je pomerne náročné, najmä časovo, no vtedy som už vedel, že sa nám oplatí do toho investovať. Po tých piatich mesiacoch sme začali programovať. V decembri 2012 začal vývoj jednej časti a v apríli 2013 sme začali vyvíjať webovú aplikáciu.

 

Hovoríš, že si sa zaujímal o programovanie. Prvé riadky kódu Lingout produktu si napísal ty?

To nie. Vedel som – aj napriek tomu, že som začal viac študovať – že nie som taký dobrý, aby som to celé spravil. A po druhé, musel by som nad tým stráviť strašne veľa času, čím by mi nezostával čas na iné – získavanie nových zákazníkov, riešenie problémov, a podobne. Rozhodol som sa, že sa budem venovať biznis plánu, biznis developmentu a produkt manažmentu. Mám nejakú víziu a smer, viem ako produkt bude vyzerať, a programátorskú časť zverím ozajstným profesionálom.

 

Kto je v tíme?

Sme traja. Marek Szanyi sa venuje desktopovej aplikácii, je odborníkom na Java, C++ a Android aplikácie. Pracoval pre spoločnosti ako Eset alebo Slovenská sporiteľňa. Druhým kolegom je Adam Cigánek. On vyvíja webovú aplikáciu a je špecialista na Ruby a JavaScript.

 

Bolo ťažké ich presvedčiť?

Práveže veľmi ľahké. Oni dvaja mi sadli najviac. Keď som im povedal celú myšlienku produktu, mali skvelé nápady a pripomienky na vylepšenia. Potom som sa ich spýtal, či by do toho nechceli ísť a oni súhlasili. Mal som aj iných ľudí, ale pri nich som cítil, že nie sú tí správni. Potreboval som naozaj odborníkov.

 

S tímom si teda spokojný.

Áno, doteraz sme spolu, veľmi sa mi páči, ako pracujú.

 

 

 

Dizajnéra nemáte? Či outsourcujete?

Nemáme. Dizajn sme si dali spraviť na zákazku, ako aj celé vizuálne riešenie identity spoločnosti. 

 

Aj názov?

Nie (úsmev). Názov som riešil ja asi dva mesiace. Je veľký problém nájsť niečo krátke, zapamätateľné a s voľnou doménou.

 

Ale podarilo sa ti to.

Podarilo. Pôvodne sa projekt mal volať Lingeton. Ale neskôr som si uvedomil, že to je dosť náročný a nezapamätateľný názov. V jednom momente som aj ja mal problém zapamätať si ho. Musel som si to napísať. Tak som ho skrátil na Lingout.

 

Nechýba ti napríklad programovanie, keď sa musíš venovať iným veciam?

Nie je to tak, že by som úplne neprogramoval. Robím jednoduché veci a nejaké úpravy – zmením farbu, presuniem tlačidlo, a podobne. To najdôležitejšie tam chalani nahádžu a ja to potom už upravujem.

 

Aký biznis model chcete nastaviť?

Chceme produkt ponúknuť zadarmo pre open source mobilné aplikácie. Pre uzatvorené projekty by zároveň mal byť nastavený tak, aby sme neobmedzovali používateľov veľkosťou, čiže množstvom textu alebo počtom projektov, ale vytvoríme cenové hladiny podľa počtu ľudí, ktorí majú k projektu prístup – vývojári alebo prekladatelia.
Určite chceme ponúkať motivačné programy s tým, že bude aj skúšobná verzia na 14 dní zadarmo.

 

Aké sú ďalšie plány? Časom exit?

Chceme to naplno roztočiť, najviac, ako sa dá, a potom pravdepodobne exit.

 

Po Wayre premýšľaš nad nejakým investorom?

Budeme potrebovať investora. Už som mal pár stretnutí a určite to ide dobrým smerom. Samozrejme, závisí to aj od toho, či budeme mať nejakú traction. Predsa len, vtedy už môžeme ísť do vyšších investícií než teraz v seed fáze.

 

Určite sleduješ startupovú scénu na Slovensku a v Čechách. Ktoré startupy majú podľa teba budúcnosť?

To je veľmi ťažké. Ak mám teda povedať, tak napríklad z nášho coworkingu vo Wayre sa mi páči Staffino. A všeobecne možno pražská aplikácia Liftago pre taxi službu. Aj keď popri konkurencii akou je Uber, nemajú vo svete veľmi šancu.

 

Ak Uber po tých protestoch, čo teraz boli, nezakážu (smiech).

Skôr mám pocit, že tie protesty Uberu pomohli. Taxikári ho týmto tak spropagovali, že mnoho ľudí, ktorí o nich doteraz nevedeli, sa zrazu dozvedeli (úsmev).

 

Máš čas aj na iné veci alebo riešiš stále Lingout?

Dovolenku som nemal už asi tri roky, len nejaké predĺžené víkendy. Naplno sa venujem Lingoutu, dvanásť a viac hodín denne. Aj keď nerobím, stále nad tým premýšľam a riešim veci v hlave.

 

Asi ťa to napĺňa.

Áno, určite. 

 

 

Rozhovor pripravil @misotomek

Najnovšie videá

Teraz najčítanejšie

Aktuálne čítajú

Trendové videá