Michal Mička kúpil ako 30 ročný väčšinový podiel československej značky Pietro Filipi, dnes má hodnotu 20 miliónov eur

  • Michal Mička vo svojich 18 rokoch pracoval v poisťovni Generali, kde patril medzi najlepších obchodníkov v sieti
  • Po maturite si s rodičmi založil finančnú poradenskú firmu
  • Počas pôsobenia v investičnej skupine DRFG sa im takmer z ničoho podarilo vybudovať firmu, ktorá má dnes 5 miliárd aktív
  • Vytvoril investičnú skupinu C2H
  • Rodinný biznis pre neho nebol to pravé a tak sa rozhodol pokračovať sám
  • Dnes je výkonnym riaditeľom československej značky Pietro Filipi a zaujíma sa o aj o módny biznis
pietro_filipi_titulka
Facebook pietro filipi/ archív Michal Mička
  • Michal Mička vo svojich 18 rokoch pracoval v poisťovni Generali, kde patril medzi najlepších obchodníkov v sieti
  • Po maturite si s rodičmi založil finančnú poradenskú firmu
  • Počas pôsobenia v investičnej skupine DRFG sa im takmer z ničoho podarilo vybudovať firmu, ktorá má dnes 5 miliárd aktív
  • Vytvoril investičnú skupinu C2H
  • Rodinný biznis pre neho nebol to pravé a tak sa rozhodol pokračovať sám
  • Dnes je výkonnym riaditeľom československej značky Pietro Filipi a zaujíma sa o aj o módny biznis

Aké boli tvoje začiatky pred Pietro Filipi?

Podnikať som začal v mojich 18 rokoch v poisťovni Generali, kde som pracoval 2,5 roka. Po maturite som s rodičmi založil prvú finančnú poradenskú firmu, v ktorej sme spolu pôsobili dva roky. Potom som odišiel a založil si svoju finančnú poradenskú firmu. Tu sme sa zameriavali primárne na investície a radili sme klientom kam by mali dať alebo vložiť svoje peniaze.

A ako sa to vývíjalo ďalej?

Od tohto radenia našim klientom ohľadom financií som sa dostal k investičnej skupine DRFG, ktorá akurát vtedy vznikala v Brne a mala dlhopisy v hodnote 100 miliónov korún a dostal som ponuku ich predávať. DRFG ako investičná skupina kúpila moju firmu a ja som tam získal 20 percentný podiel, mal som na starosti finančnú distribúciu. Tu som pôsobil tri roky. Za toto obdobie sa nám podarilo vybudovať takmer z ničoho firmu, ktorá má dnes 5 miliárd aktív a patrí medzi tie väčšie firmy na českom trhu. Po tomto období som začal investovať na „svoje triko“. Tak vznikla skupina C2H, ktorá investuje do troch oblastí a teda do rizikového kapitálu, nehnuteľností a do fashion biznisu.

Ako sa môže 18-ročný človek rozhodnúť, že chce podnikať a investovať?

Ja si myslím, že je všetko o vývoji. V mojich 17 som netušil, že budem alebo chcem investovať, ale vedel som, že chcem niečo robiť. Moja mama mi povedala, že by som mohol skúsiť robiť v poisťovni a že mi dohodne pracovný pohovor a potom to už bolo celé na mne. V Generali som patril medzi najlepších obchodníkov v sieti a dostal som sa najvyššie v obchodnom zastúpení. Zarobil som si pekné peniaze. Keď sme si s rodičmi zakladali firmu tak to nebolo tak, že by to celé financovali iba oni, ale každý z nás vlastnil tretinu vo firme a každý z nás do toho tú tretinu dával. Po nejakej dobe som však zistil, že to chcem robiť sám, pretože som cítil, že do toho dávam viac a že pre mňa nie je atraktívne robiť rodinný biznis.

V roku 2017 si kúpil 80 percentný podiel Pietro Filipi. Prečo si si vybral práve túto spoločnosť?

Bola to kombinácia biznisových príležitostí a toho, že móda ma vždy bavila a baví a že k nej mám blízko. Hlavným motívom bolo to, že Pietro Filipi je zaujímavá značka, ktorá má potenciál a taktiež je silno etablovaná na československom trhu. Táto firma sa ocitla v situácii, keď na tom bola finančne veľmi zle a bolo nutné zainvestovať do nej peniaze.

A nebál si sa rizika?

Keď kupujete firmu, ktorá nie je v dobrej kondícii, tak ju môžete kúpiť lacnejšie, než keby ste ju kupovali so super hospodárskymi výsledkami. Pri takejto firme je riziko dosť veľké, ale taktiež aj potenciál zarobiť veľa peňazí. Dnes uplynul rok odvetedy, čo som kúpil 80 percent tejto firmy a vyzerá to tak, že to bolo dobré rozhodnutie. Sme na správnej ceste spraviť zo značky Pietro Filipi oveľa hodnotnejšiu firmu, akou bola predtým, než som ju kúpil.

O kúpenine podielu tejto spoločnosti malo určite záujem viacero investorov. Ako sa ti podarilo vyhrať tento súboj? 

Zhodnotil by som to tak, že móda nie je sexi biznis pre investorov. Väčšina tých, ktorí sa o to zaujímali, skončili na tom, že by museli niečo robiť a to nechceli. Ja som sa toho nebál a páčilo sa mi, že sa tomuto biznisu budem musieť venovať.

Čo presne znamená byť výkonnym riaditeľom značky Pietro Filipi?

Pomáham v sekcii pánskej módy, finálne rozhodujem o tom, čo bude a čo naopak nebude v kolekcii. Myslím si, že kolekcia, ktorú máme momentálne v obchodoch, je významne lepšia ako tá z minulého roku. Tento progres začíname vidieť aj na číslach a vraciame sa do roku 2015, ktorý bol úspešný.

Firma Pietro Filipi má československý pôvod. Akú históriu má táto značka a ako vznikol jej názov?

Táto firma vznikala tak, že Petr Hendrych, zakladateľ značky Pietro Filipi, dovážal oblečenie a postupne začal zisťovať, že to, čo dovážal, nie vždy spĺňalo požiadavky trhu a taktiež jeho požiadavky. Ešte pred samotnou značkou Pietro Filipi spolupracoval s pánom Blažkom. Neskôr sa rozdelili a obidvaja si založili svoje vlastné firmy. Názov Pietro Filipi vznikol komnbináciou mien zakladataľa tejto firmy, Petra Hendrycha a jeho syna Filipa.

Koho považuješ za tvoju najväčšiu konkurenciu? 

Konkurencia sa odlišuje podľa toho, či ide o dámy alebo pánov. Pre dámy môže byť konkurenciou značka Massimo Dutti. Pri pánskej móde tvoria konkurenciu oblekové spoločnosti, ako Blažek a Le Premier, ale inak nevnímam vyslovene priamu konkurenciu.

Aké sú tvoje ostatné aktivity na Slovensku?

Pietro Filipi nie je mojou jedinou investíciou a mojou aktivitou. To, čo ma z 99 percent zamestnáva je fashion biznis. V máji som kúpil spoločnosť Kara, ktorá je na Slovensku väčšia ako Pietro Filipi. Mojim zámerom je v módnom biznise konsolidovať časť stredo a východoeurópskeho trhu vo módnom retaile.

Čo to znamená?

Jednotucho kúpiť viac a stať sa módnou skupinou, ktorá bude svojou silou schopná konkurovať iným veľkým módnym skupinám akými sú Inditex alebo H&M. Potenciál v tom vidím práve preto, lebo na trhu je viac menších lokálnych značiek, ktoré nemajú šancu dlhodobo konkurovať tým veľkým. To znamená, že tieto značky buď zaniknú alebo ich niekto bude musieť kúpiť.

Investovali ste aj do niečoho iného?

Teraz budem vstupovať do jednej spoločnosti, ktorá robí finančné poradenstvo a ktorá mi bude pomáhať predávať moje dlhopisy. Do tejto firmy vstupujem s 50 percentným podielom.

Kde sa vyrába oblečenie značky Pietro Filipi? Odkiaľ pochádza materiál? 

Prevažne v Česku a na Slovensku, ale myslím si, že to nebude udržateľné a preto tuto výrobu postupne rozširujeme prevažne do Európy.

V čom vidíš najväčšiu pridanú hodnotu tejto značky? Čo ju robí jedinečnou?

Pracujeme s najlepšími módnymi návrharmi v Česku a na Slovensku. Naše kolekcie produkujeme v limitovaných edíciach a komunikujeme to aj našim zákazníkom pri kúpe daného kúsku. Tak náš zákazník vie, že si kúpil kabát číslo 51 z celkového počtu 100 vyrobených kabátov. Ďalšou pridanou hodnotou je, že robíme s talianskymi látkami, ktoré sú veľmi kvalitné a väčšinou prírodné.

Keby si mal možnosť rozprávať sa so svojim o 10 rokov mladším ja, akú radu by si si dal?

Nerobil by som nič inak, pretože všetko má svoj čas a človek si tým musí prejsť a taktiež musí získať skúsenosti. Vždy v tej danej chvíli viete najviac, čo môžete. Myslím si však, že je správne, keď človek zbiera svoje skúsenosti v tej správnej spoločnosti so správnymi ľuďmi. To, do akého kolektívu sa dostanete a s akými ľuďmi pracujete, je pri vývoji podstatne dôležité. Moja rada madým ľuďom je, aby pracovali s ľuďmi, ktorí sú pre nich inšpiratívni a ktorí ich posúvajú ďalej. Najpodstatnejšie zo všetkého je však pracovať, skúšať, učiť sa a zbierať skúsenosti.

Aký je podľa teba kľúč k úspechu?

Je dobré, keď má človek pre dané odvetvie určitý predpoklad. Pokiaľ tam ten predpoklad nie je, je dôležité kompenzovať ho vytrvalosťou a disciplínou. Dôležité je obklopovať sa správnymi ľuďmi.

Akú investičnú stratégiu máš nastavenú pri tvojom investovaní? Hľadáš skôr dlhodobé spolupráce alebo si oportunista?

Módny biznis je pre mňa strategická investícia, takže som určite oportunista v tom, že využívam príležitosti. Pokiaľ máte strategické aktívum, tak sa na to nepozeráte z krátkodobeho hľadiska, ale pozeráte sa na to z dlhosobejšej perspektívy. Ste teda o danom podnikaní ochotný uvažovať v dlhšom časovom horizonte. Napriek tomu, že viem, aký je v mojom prípade samotný vývoj dynamický, nemôžem nikomu sľúbiť, ako to bude o dva roky. Mojim poslaním momentálne je budovať módnu skupinu, ktorá bude veľmi silná a bude patriť medzi tie najsilnejšie.

Pohybuješ sa prevažne v módnom odvetví. Rozmýšľali ste, že sa budete v budúcnosti venovať aj niečomu inému?

Okrem módneho biznisu investujem ešte do nehnuteľností. Nedokážem však do budúcna zaručiť, že nebudem investovať do niečoho iného. Určite však viem, že kapacitne mi módny biznis nedovolí robiť nič iné.

Aké podnikateľské plány máš do budúcna?

Momentálne mám na stole niekoľko potenciálnych akvizícii, ktoré by sme v priebehu 3 až 6 mesiacov mohli zvládnuť zrealizovať. Pozeráme sa po ďalších fashion značkách a keď sa rozprávame o kratšom časovom horizonte, tak by sa nám v priebehu pár mesiacov mohlo podariť jednu takúto kúpiť. Na jar by sme mali otvoriť obchody Pietro Filipi vo Viedni, na zimu riešime Budapešť a Bukurešť. Značku Kara chceme dostať do Litvy a Lotyšska a pridali sme sem aj Estónsko. Určite chcem posilniť finančnú distribúciu a investovať do nehnuteľností. Mám v tíme kvalitných ľudí a to je veľmi dôležité.

Najnovšie videá

Teraz najčítanejšie

Aktuálne čítajú

Trendové videá