Mixit: „Podmienky pre úspech má každý iné, no spoločné majú jedno – práca, usilovnosť a zase práca.“
- O Mixit sme sa porozprávali s Martinom
- O Mixit sme sa porozprávali s Martinom
Čo vlastne Mixit robí?
Mixit robí ľudí spokojnými, teda snaží sa o to. Ponúkame možnosť namiešať si vlastný mix müsli, sušených plodov alebo napríklad tyčinky, sušienky a čokoládu podľa vlastnej chuti jednoducho na internete a nechať si to zaslať po celom Slovensku, Česku a Poľsku.
Prečo ste rozbehli Mixit?
Chceli sme sa sebarealizovať, rozbehnúť niečo dlhodobého, časom si treba aj niečo zarobiť, prísť s niečím novým, kreatívnym a nevšedným. Idea vlastného müsli k tomu povzbudzovala a nebolo o čom, dali sme tomu všetko a dnes neľutujeme :)
Čo je Vaša inšpirácia?
Inšpirujeme sa hlavne trendami a projektami v zahraničí. Príbehy Stevea Jobsa pod. Síce môžu byť inšpiratívne, podmienky pre úspech má ale každý iné a spoločné majú jedno – práca, usilovnosť a zase práca.
Čo považujete za najväčší úspech Mixitu?
Je to veľa malých čiastkových úspechov a tým najväčším je asi to, že skrátka fungujeme a stále máme pocit, že to celé je kam posúvať a kam škálovať. Pár ľudí nám spočiatku hovorilo, že je to len hype, móda a bublina, ktorá spľasne. Ľudia sa ale neprejedli, naopak berú náš produkt ako svoj dobrý návyk a získavame stále ďalších – to vnímame ako úspech. Ak sa nám podarí uspieť aj na ďalších trhoch, to berieme skôr ako ďalšiu z mnohých výziev.
Aký mix je najobľúbenejší?
V novembri a decembri vám povieme, že Vianočný mix, v januári sa nám zdá, že najviac frčí Valentínsky a na jar zase Veľkonočný :) Naše podnikanie je dôkazom toho, že sto ľudí má sto chutí a vďaka tomu môžeme prinášať pridanú hodnotu.
Čo pre vás bolo na začiatku podnikania najťažšie?
Dať o sebe vedieť, dostať sa do objemov a čísiel, ktoré budú môcť financovať rast a uživiť nás. Aj keď sme už vedeli, že to pôjde, ten prvý rok a pol nebol ľahký.
Aké sú vaše plány do budúcnosti?
Tých je veľa … niektoré sú hlboko v šuflíku, iné sa válajú po stole a len ich odkladáme na ďalší deň. Expandovať, púšťať do sveta nové produkty, optimalizovať výrobu a procesy. Občas nevieme čo skôr a často sa niektoré veci nedotiahnu do konca. Napriek tomu sa nám aj vďaka tímu darí posúvať ďalej.
Aké typy ľudí hľadáte do svojho tímu?
Vždy je to o tom nájsť kolegu, ktorý prinesie niečo nové a bude rovnako nadšený pre vec ako my. Zamestnancov je plný internet, my potrebujeme ozajstné posily, ktoré zatiahnu za jeden povraz, aj keď pred Vianocami lámeme rekordy. Náš kolektív nie je o prísnej hierarchii, ale o priateľskom a tímovom prostredí.
V čom ste iní ako konkurencia?
Ak máme brať ako našu konkurenciu tradičných veľkých výrobcov cereálií, potom sme malí, flexibilní a nezávislí na maloobchodných reťazcoch. Nikto nás netlačí na cenu surovín a minimalizáciu nákladov, preto môžeme ponúknuť odlišný produkt z prémiových surovín a v zložení, ktoré si zákazník sám zvolí.
Čo je pre vás pri budovaní startup najdôležitejšie?
Uspokojiť každého zákazníka. Znie to ako klišé, ale ak by sme dopustili, že sa s nami zákazník rozlúči sklamaný, neboli by sme možno tam, kde sme. Zákazník má vždy pravdu, na internete to platí dvojnásobne, a pretože robiť chyby je ľudské, tak pokiaľ nemáme možnosť sa o nespokojnosti zákazníka dozvedieť, je to pre nás veľmi blbé.
Ako vyzerá pracovný deň v Mixite?
Výroba a expedícia ide väčšinou na 2 smeny, ranná a popoludňajšia až do večerných hodín. K tej ručnej vo 2 menších halách aktuálne rozbiehame aj unikátnu veľkú výrobnú linku, ktorá by mala časom eliminovať sezónne výkyvy, skrátka s rovnakým počtom ľudí zvládneme letné objemy objednávok aj predvianočné, ktoré sú až 5x vyššie. Kolegovia z administratívy (hlavne podpora zákazníkom, IT, a veľkoobchod) pracujú v jednej smene, schádzame sa v 8am alebo 9am, celý deň sa stretávame v našich kanceláriách či na skype diskutujeme spoločné kroky. Výrobu aj administratívu máme priestorovo prepojenú, je to stále o bezprostrednej a živelnej komunikácii.
Nejaké ďalšie tipy / odporúčanie / odkaz?
Možno taký odkaz všetkým startupistom: Vykašlite sa na všetky startupové konferencie a stretnutia. Dajte si dokopy zmysluplný business model, skúste čo najskôr nájsť aspoň pár platiacich zákazníkov a ak od nich bude pozitívny feedback a vy budete svojmu produktu veriť, bežte za svojím snom, makajte a nezastavujte. Úspech sa možno dostaví neskôr, než sa očakávalo (napr. ako o tom čítate vo Forbse), ale stojí to za to! :)
zdroj: startupjobs.cz