Katka - Fotky pre radosť/ La Caramela
Katka - Fotky pre radosť/ La Caramela
Katka - Fotky pre radosť/ La Caramela
Katka - Fotky pre radosť/ La Caramela

Mladá Slovenka sa vzdala života v Amerike, vrátila sa do Bratislavy, kde vedie najúspešnejšiu karamelovú manufaktúru

  • Počul si už o karamelovej manufaktúre a čokoládovni s názvom La Caramela?
  • Stojí za ňou mladá Slovenka Jana, ktorá sama priznáva, že ide o celkom náhodný, no dnes už je jasné, že aj úspešný projekt
  • Počul si už o karamelovej manufaktúre a čokoládovni s názvom La Caramela?
  • Stojí za ňou mladá Slovenka Jana, ktorá sama priznáva, že ide o celkom náhodný, no dnes už je jasné, že aj úspešný projekt

Janu odjakživa zaujímalo všetko možné, len nie cukrárenská práca, či pečenie. Vyštudovala muzikológiu a jej snom bolo odjakživa len spievanie. V tomto smere sa jej však nepodarilo uplatniť a popri deťoch jej na hudbu ostávalo len minimum času. Preto hľadala niečo iné, kreatívne a pekné, v čom by sa našla.

Krémový karamel a karamelové jabĺčka v čokoláde, ktoré dnes sama vyrába, prvýkrát ochutnala v Amerike, kde žila takmer dva roky. Po návrate na Slovensko si ich chcela z nostalgie vyskúšať urobiť – keďže na Slovensku nič podobné nebolo. 

Kanaďanka Hailey prišla študovať do Košíc: O Slovensku som pred príchodom nič nevedela, milujem vašu pohostinnosť

„Ani sama neviem, čo ma pri tom udržalo, dlhý čas sa mi totiž vôbec nedarilo a receptúra vznikala na princípe pokus-omyl. Asi po pol roku sa mi podarilo vyrobiť prvé karamelové jabĺčko, s ktorým som bola ako-tak spokojná. To ma povzbudilo a s kamarátkou sme sa prihlásili na čokolatiérsky kurz pre začiatočníkov,“ opisuje Jana pre Startitup.

Práve tu si vyskúšala prácu s čokoládou a zistila, že to celé nie je vlastne také zložité. Postupne začala vyrábať jabĺčka doma, aj pre susedov a priateľov a s každou ďalšou várkou vylepšovala karamelový recept. 

zdroj: Katka - Fotky pre radosť/ La Caramela

„Potom som dostala pamätný email od manažérky jedného obchodu s darčekovými predmetmi, že by moje produkty radi ponúkali svojím zákazníkom. Tešila som sa ako malá, no a niekde v tomto období som to celé začala brať vážne. Tak nejak som cítila, že toto je to, čo mám v živote robiť,“ hovorí.

V podnikateľskej sfére sa pritom nikdy predtým nepohybovala, preto všetko riešila veľmi pocitovo“. Nebola si istá, či to vlastne dokáže, najmä s jej nulovým obchodným duchom. Keďže jej produkt ešte na Slovensku nikto nepoznal, potrebovala naň laboratórne testy, skladovacie skúšky, rekolaudáciu priestoru, rôzne povolenia z hygieny, plus vzdelanie v cukrárenskom odbore. Trvalo ďalší polrok, kým sa jej podarilo získať všetky náležitosti na otvorenie manufaktúry a výučný list.

zdroj: Katka - Fotky pre radosť/ La Caramela

Samotný proces výroby karamelu, z hľadiska technológie a potrebného zariadenia, vyžaduje len minimálny finančný vklad. Janka však priznáva, že veľkou investíciou bola kúpa výrobného priestoru, kuchynskej linky a veľkej chladiacej vitríny.

„Absolútne sa neorientujem v predikciách a plánoch návratnosti investície, mojím jediným meradlom tak je subjektívne zhodnotenie daného roka a potom samozrejme aj to účtovné. Je mi však jasné, že toto budem musieť do budúcna zmeniť a delegovať, aby som sa mohla venovať tomu, čo viem,“ konštatuje.

zdroj: Katka - Fotky pre radosť/ La Caramela

Zručná Slovenka vyrába jej jabĺčka v takzvaných „batchoch“, čiže vo várkach. Počet jabĺčok v jednej várke závisí od ich kalibru, a teda veľkosti. Priznáva, že najradšej pracuje s kalibrom 80-85 a v tejto veľkosti urobí v jednej várke približne 60 jabĺčok naraz.

Výroba karamelu a obalenie jednej várky jabĺčok trvá spolu s ich zachladením 5 hodín, potom nasleduje čokolatiérska práca a zdobenie, v trvaní približne 4-5 hodín a balenie, ktoré zaberie približne dve hodiny. „Jedna várka je teda taká slušná desaťhodinová šichta.“

zdroj: Katka - Fotky pre radosť/ La Caramela

Jana pri svojej práci používa prémiovú belgickú čokoládu značky Callebaut. Janka objasňuje, že je ľahké ju temperovať, keďže je vo forme „callets“, čiže  malých „čokopeniažtekov“ a má ideálnu viskozitu. No v prvom rade je veľmi lahodná a cenovo dostupná. 

zdroj: Katka - Fotky pre radosť/ La Caramela

Cena jedného karamelového jabĺčka je 6,90 eur. Predajnú cenu za jabĺčko sme nezmenili od založenia manufaktúry a je rovnaká pre ľubovoľné zdobenie. Zakladáme si na tom, že jednotnou cenou ušetríme veľa času, ktorý môžeme využiť lepšie. A napodiv nám to takto celkom dobre funguje až doteraz.“ Doposiaľ najväčšia zákazka manufaktúry bola na 300 jabĺčok a bola pre  leasingovú spoločnosť.

Samostatnou kategóriou je výroba domáceho karamelu, ide pritom o skutočnú alchýmiou. Jana vysvetľuje, že je pre ňu dôležité, aby bol karamel mäkký, krémový, aby sa nelepil a nebol ani príliš tvrdý. Preto v receptúre používa množstvo masla a smotany.

„Princíp mojej výroby karamelu sa líši od toho bežne zaužívaného. Varenie nezačínam tzv. upálením cukru, ale spojením všetkých ingrediencií a ich pomalým zahrievaním za stáleho miešania. Karamelizácia tak nastáva postupne, reakciou cukru a mliečnej bielkoviny, v bode varu,“  vysvetľuje.

Dôležité pre ňu bolo aj vytvorenie čo najjednoduchšiu receptúry s použitím čo najmenšieho počtu

surovín. Nenájdeš v ňom žiadne konzervačné látky, či emulgátory. Napriek tomu sú produkty z dielne La Caramelpomerne trvácne a možno ich skladovať aj 5 dní od ich výroby. Je to najmä vďaka prirodzenej konzervačnej schopnosti horúceho karamelu.

zdroj: Katka - Fotky pre radosť/ La Caramela

Základom výrobkov je jablko odrody Granny Smith z lokálnych sadov. Ide o kyslú a veľmi šťavnatú odrodu. Dozrieva pomerne neskoro a aj preto je veľmi dobre skladovateľná a dostupná takmer po celý rok. 

Toto ju podľa Janky priam predurčuje ako ideálnu odrodu na karamelové jabĺčka, pretože jej kyslá chuť vytvorí kontrast so sladkým karamelom a čokoládou.

„Spolupracujem so sadom Dobré Jablká v Dunajskej Lužnej, kde mi dovolia vybrať si osobne každé jedno jabĺčko v ich komore. A ani sa už nečudujú, keď ich tam pred sviatkami vyberám aj zo dve hodiny,“ hovorí.

zdroj: Katka - Fotky pre radosť/ La Caramela

Ako však vyzerá bežný pracovný deň mladej cukrárky? Deň začína zväčša rozvozom objednávok, následne prípravou čokolády a zdobením už zachladených jabĺčok v karameli z predchádzajúceho dňa. Prácu poväčšine končí prípravou karamelu, aby jej na jabĺčkach cez noc dobre zachladol.

„Sú mesiace, kedy pracujeme takmer nonstop, vo dne aj v noci, a sú mesiace, kedy vyrábame pomerne málo. V lete máme väčšinou zatvorené, tento rok však priniesol zmenu a vyrábali sme aj cez letné prázdniny, aby sme aspoň čiastočne vykompenzovali jar, kedy sme mali kvôli pandémií zatvorené,“ popisuje.

Slováci vyrábajú poctivé zemiakové lupienky, ktoré si ľudia zamilovali. Nie sú to žiadne „chipsy”, tvrdia

Janka sa momentálne živí čisto projektom La Caramela. Konštatuje však, že za posledný rok sa jej podarilo vrátiť aj k hudbe vďaka jej priateľom. Veľmi veľa to pre mňa znamená a nesmierne sa z toho teším.“

Pandémia COVID-19 však neobchádza ani biznis La Caramela. V marci tohto roka bola manufaktúra preventívne zatvorená, následne prišiel tvrdý lockdown. Znovu sa začalo vyrábať až na Veľkú Noc, s rozvozom objednávok až ku zákazníkom.

zdroj: Katka - Fotky pre radosť/ La Caramela

Pandémia manufaktúre vzala takmer všetky eventové a svadobné zákazky. Taktiež skomplikovala začiatok už dohodnutej spolupráce s múzeom Danubiana, kde na produky La Caramela čaká ich nová kaviareň – no zatiaľ ju nemohli otvoriť.Vďaka pandémií som však spoznala svoju dnešnú kolegyňu, cukrárku Danielu a jej značku Zákusok – Kúsok Dobra. Dnes pracujeme spolu, dopĺňame sa a som za ňu veľmi vďačná.“

A čo by úspešná podnikateľa poradila začínajúcich podnikateľov na Slovensku?Moja jediná rada, ktorou sa snažím riadiť aj ja sama, je vlastne asi dosť klišé – snažiť sa vždy všetko robiť naplno, s vášňou, s radosťou, s chuťou a s úsmevom. Ak je to možné, uprednostniť osobný kontakt so zákazníkom, dať im možnosť nahliadnúť k vašej práci, spoznať tvár za značkou. Neexistuje, že to ľudia prehliadnu.“

Čo sa týka podnikateľských plánov La Caramela, tie sú v súčasnej situácii veľmi limitované. Podnikateľka priznala, že sa v zásade nesnaží plánovať, ale prežiť a preklenúť toto zvláštne obdobie. „Nemáme ambíciu stať sa veľkovýrobou, no radi by sme v budúcnosti našli spôsob, ako zabezpečiť, aby sa jabĺčka dostali aj mimo Bratislavy a okolia napríklad prostredníctvom franchisingu. Tiež by sme s Danielou radi priniesli naše sladkosti do naozajstného artového priestoru múzea v Danubiane. Na túto symbiózu sa obe veľmi tešíme,“ dodáva Jana.

Najnovšie