Motoristický novinár Jeremy Clarkson zniesol novú Daciu Duster pod čiernu zem

  • Rumunská značka Dacia je známa priam neuveriteľne nízkymi cenami svojich automobilov
  • Kto miluje vôňu novoty a nemá rád ojazdené vozidlá s Daciou chybu neurobí, avšak to je asi jediná výhoda
  • Za týmto tvrdým názorom si pevne stojí motorový novinár Jeremy Clarkson
dacia
Dacia
  • Rumunská značka Dacia je známa priam neuveriteľne nízkymi cenami svojich automobilov
  • Kto miluje vôňu novoty a nemá rád ojazdené vozidlá s Daciou chybu neurobí, avšak to je asi jediná výhoda
  • Za týmto tvrdým názorom si pevne stojí motorový novinár Jeremy Clarkson

Rumunská automobilka Dacia si získava náklonnosť zákazníkov, ktorí majú hlbšie do vrecka alebo chcú nový automobil, pričom však neplánujú obetovať obrovské sumy. Kvalita značky v priebehu rokov zrela ako víno. Dôvodom zlepšenia bola spoločnosť Renault, ktorá dnes vlastní takmer sto percent spoločnosti Dacia. Pravdepodobne najznámejším modelom je Dacia Logan, ktorá má stabilne vysoké predaje.

Najnovším modelom v ponuke automobilky je Dacia Duster, ktorá je vlastne pomerne skvostne navrhnutým SUV-čkom. Keďže športovo-úžitkové vozidlá sú v súčasnosti extrémne populárne, úspech v predajoch sa dal očakávať. O tom, že záujem bude až taký enormný netušila ani samotná automobilka.

Len v priebehu štyroch mesiacov od uvedenia sa v Európe predalo viac ako 61 340 kusov tohto zaujímavého stroja. Dacia následne predstavila vylepšené modely s novými motormi pod názvami Blue dCi 95 a Blue dCi 115. Prvý model má výkon 95 koní a druhý 115 koní.

Čo však na novinku povedal odborník a novinár Jeremy Clarkson, ktorý sa neriadi tým, čo je in, ale vlastným úsudkom? Ten má svoj vlastný názor. Na Dacii je podľa neho dobrá len cenovka a to je asi tak všetko. Záleží samozrejme od typu. Ten najnižší s prívlastkom Access sa predáva od 9 990 €. To je na nové SUV vozidlo veľmi príjemná cena.

„Myslíte si, že tento produkt vyrábajú deti z recyklovaných obalov na CD, ktoré pracujú ako otroci v továrni niekde vo Vietname, ale nie je to tak. V skutočnosti vyrábajú Duster ľudia z Rumunska za pomoci nástrojov a dielov, ktoré materský Renault nepotrebuje,“ povedal. Kvalita teda nie je úplne na zahodenie.

Problémom je motor a prevodovka

To je však asi jediné pozitívum. Samotný motor je aj napriek papierovému výkonu 115 koní pomerne neúčinný. Ak prehodíte na šiesty rýchlostný stupeň, automobil pri jazde po diaľnici na pridávanie plynu nereaguje. Dolu kopcom pri podradení na štvorku, samozrejme, zrýchli. Automobil však vydáva neskutočný hluk.

Problémy s prevodovkou sa prejavili aj pri jazde po meste. Nebola tu totiž použitá redukčná prevodovka, ktorá je u drahších vozidiel s pohonom 4×4 nevyhnutná. Automobilka preto skrátila prvé dva stupne, čo spôsobilo poriadne komplikácie. Piaty stupeň je podľa Jeremyho úplne zbytočný a zo štvorky preraďoval hneď na šiesty stupeň.

Druhým problémom je rýchlosť a zrýchlenie. Tieto parametre sú jednoducho mizerné. Z nuly na stovku sa dostane Dacia za 12,9 sekundy, čo je na 21. storočie jednoducho neprípustné. Maximálna rýchlosť 169 km/h zasa zodpovedá roku 1956. „Za cenu z roku 1956 jednoducho dostaneš adekvátnu rýchlosť,“ tvrdí.

Aby sme to uzavreli, podľa Clarksona je automobil nesmierne pomalý a extrémne ťažko ovládateľný. Aj keď nie je fanúšikom nákupu ojazdených automobilov z dôvodu špiny v podobe zasušených sopľov alebo hnedých stôp na sedadlách, tvrdí, že použité Range Rover Evoque alebo BMW X3 je predsa len lepšou investíciou.

zdroj: autoforum.cz , autoforum.cz

Najnovšie video

Fontech

ĎALŠIE ČLÁNKY Z FONTECH.SK