[Diskusný Klub] Ekonóm Karpiš: Po 12 rokoch bez reforiem ekonomicky stagnujeme

[Diskusný Klub] Jakub Ptačin: Odrbávať na Slovensku už nemôže byť jednoduchšie

[Hacker Zdravia] Prekonal množstvo operácií a nevzdal to. Ak chceš byť lepší, musíš pokoriť svoje ego

Na Slovensku vznikajú najlepšie paramotory na svete: Slovenský SCOUT je Ferrari vo svojej lige

  • SCOUT paramotory pochádzajúce zo Slovenska sú výnimočné skvelými letovými vlastnosťami
  • Ich výrobcovia ti okrem produktu ponúkajú aj všetky informácie potrebné na to, aby si konečne zrealizoval svoje sny
  • SCOUT paramotory pochádzajúce zo Slovenska sú výnimočné skvelými letovými vlastnosťami
  • Ich výrobcovia ti okrem produktu ponúkajú aj všetky informácie potrebné na to, aby si konečne zrealizoval svoje sny

Nezáleží na tom, či sa paramotoringu aktívne venuješ, alebo je stále iba v tvojich snoch. Vďaka jedinečným slovenským SCOUT paramotorom môžeš k tomuto športu pričuchnúť skutočne bezpečne. Ich tvorcom je Miroslav Švec, skvelý slovenský paramotorista, ktorý sa rozhodol pretaviť svoju vášeň do úspešného biznis modelu. Chuť lietať po celom svete ho ani po rokoch neprechádza, je to vraj bezpečnejšie, ako jazda na motorke a skúsiť to môže skutočne každý.

  • Prečo sa rozhodol zasvätiť život tomuto adrenalínovému športu
  • Ako rýchlo sa môžeš naučiť lietať a koľko ťa to bude stáť
  • Prečo sú paramotory SCOUT svetovou jendotkou

Ako dlho už lietaš a čo bol štartovací bod, kedy si si povedal, že sa paramotoringu chceš venovať naplno?

Lietam 10 rokov. Dobrodružné lietanie prišlo asi krízou stredného veku. Mal som pocit, že nechcem lietať len okolo Komárna a miest, ktoré poznám. Asi pred siedmimi rokmi som si priviazal spacák na paramotor, odletel som jedným smerom a vrátil som sa o šesť dní z druhého smeru. Obletel som celé Slovensko. To bolo prvýkrát také dobrodružné lietanie. Pristáť pri benzínke, natankovať, dostať sa na lúku a letieť ďalej.

Druhé dobrodružstvo bolo, keď som sa zúčastnil súťaže Icarus Trophy v Amerike, bolo to celkom jednoduché, štart bol v Montane pri kanadských hraniciach, cieľ v Las Vegas a šlo len o to, kto tam doletí ako prvý. Celý event sa konal bez pozemnej podpory, čiže som si musel presne naplánovať, kadiaľ budem letieť, kde budem tankovať a spať. Cesta mi trvala osem dní. Vyslovene sme sa vyhýbali búrkam, prešli sme 1900 kilometrov.

Šlo ti niekedy o život?

Áno, mal som jednu nehodu, pád, ktorý bol, našťastie, bez následkov. Celé to dobre dopadlo. Okrem toho som sa dostal do niekoľkých kritických situácií, ktoré som si zapríčinil vlastnými rozhodnutiami, dnes by som sa už zachoval inak.

Všetky riziká pri paramotoringu sú kontrolovateľné, čiže, ak sa niečo stane, musel to zaviniť pilot, nik iný. Tu môžete badať rozdiel s jazdou na motorke. Môže sa stať, že ak niekto havaruje na motorke, nie je to jeho vina. Pri lietaní však takáto alternatíva neexistuje. Ak si udrží človek vlastné ego na uzde, môže lietať bezpečne a roky bez toho, aby rozbil vrtuľu, a tak by to malo byť.

Aký štýl letu využívaš najradšej?

Nízko a blízko. Paramotoring je unikátny v tom, že lietame pomaly – 30 až 40 km/hod., a preto vieme letieť blízko k veciam, máme absolútne otvorený priestor, môžeme sa k všetkému priblížiť, je to bezpečné. Človek má občas chuť ísť skopávať sneh z vrcholkov. Toto sa s inými lietadlami nedá.

Existujú paramotoringové súťaže, kde skopávame kužele, dá sa lietať veľmi presne. Je to mimoriadne ovládateľný stroj. Treba si uvedomiť, že to nie je dopravný prostriedok, ale zábava.

Okrem predaja organizujete aj výlety v rôznych krajinách sveta, ako taký výjazd prebieha?

Na rok 2020 sme museli takmer všetko vďaka koronavírusu zrušiť, zvládli sme uskutočniť len lety na Nový Zéland a Island. Štandardný výlet prebieha tak, že zoberiem osemmiestne auto s prívesom s paramotormi a vyrazíme na cestu, dajme tomu, že na Island. Účastníci prídu letecky, donesú si len svoj padák a helmu. Výlet trvá 5 až 8 dní, každý deň sa presúvame a lietame na inom mieste.

Štandardne stihneme po príchode večerný let, ktorý trvá približne 2,5 hodiny, pristaneme a kempujeme. Na druhý deň skoro ráno lietame zas, po tomto lete sa presúvame na nové miesto. Nikdy vopred nevieme, kam pôjdeme nasledujúci deň, závisí to od počasia. Preto sme stále v kempoch, pretože neviem dopredu rezervovať ubytovanie.

Lietajú s vami aj Slováci, alebo sa tomuto športu veľmi nevenujeme?

Zo Slovenska sme mali zatiaľ dvoch ľudí. Našou hlavnou činnosťou je samotná výroba paramotorov, lietanie je len spestrenie života, no nepočul som, že by to niektorá iná spoločnosť na svete robila. Naši zákazníci prichádzajú z celého sveta. Mali sme účastníkov výletov z Bolívie, Austrálie, Saudskej Arábie, Ománu, Uruguaja a množstvo iných.

Naše výlety sú pre nich výhodné, pretože si nemusia brať do lietadla paramotor, donesieme im ho. Brať si ho do lietadla môže byť problém, ak niektoré letecké spoločnosti zacítia benzín, môžu takú prepravu odmietnuť. Keď sme boli lietať v Izraeli, cestou tam problém nebol, no naspäť sme sa už vedieť nedostali.

Koľko, približne, stojí taký týždňový výjazd?

Cenovo sa pohybujú od 500 do 2500 eur, 500-600 eur stojí kratší výlet do Slovinska alebo Talianska, kde príde zákazník s vlastnou výbavou. Najdrahší je Island, cesta tam s naloženým autom trvá 5 dní, rovnako späť, takže aj tieto náklady sa musia niekde započítať.

Pre nás to nie je podnikanie, naše výlety sú unikátne, to áno, ale nie sú zdrojom príjmov, robíme to pod záštitou neziskovej organizácie, zaplatí nám to len náklady, hlavnou motiváciou je cestovanie, zážitok a propagácia našej značky. Musím povedať, že Island je raj na Zemi, preto sa to oplatí, aj keď je najdrahší. Je to exotická krajina, kde sa dajú lietať sopky, sopečné polia, ľadovce, vodopády, a toto všetko je od seba len pár kilometrov vzdialené.

Dá sa lietať aj na Slovensku, alebo na to máme prinízky reliéf?

Dá sa, samozrejme. Robili sme aj takéto výlety, práveže, boli veľmi populárne. Jeden z hostí bol Roberto z Bolívie, ten skončil jeden výjazd a zarezervoval si rovno druhý na ďalší rok, lebo sa mu tu tak strašne páčilo.

Tento výlet sme robili špeciálne, boli sme dvaja sprievodcovia. Ja som sprevádzal vo vzduchu, druhý šoféroval vozidlo, a preto sme sa nemuseli vracať do bodu, kde sme vzlietli, šli sme z bodu A do bodu B a C, to bola pre pilotov veľká skúsenosť, pretože nemali naplánovanú trasu, nevedeli, kam poletíme. Bola to pre nich hromada objavovania

Isnald paragliding SCOUT
zdroj: SCOUT paramotor/advetures

Pointou je, že nepredávame ľuďom len vyhliadku v nejakej krajine, ale hlavne to, že sami o sebe by si nikdy netrúfli letieť do daných destinácií. Nikdy by neleteli ľudia z Izraela do hôr, ale keď tam je sprievodca, naberú odvahu, lietanie v skupine je, samozrejme, bezpečnejšie. Je normálne, že z tohto dôvodu sa k nám na islandský výlet pridávajú islandskí piloti, ktorí by bez sprievodcu dané miesta nikdy nenavštívili, aj keď na Islande žijú.

Island spomínaš v rámci výletov pomerne často, dá sa povedať, že je to tvoja „srdcovka“?

Áno, keď lietame v Taliansku či Slovinsku, hory sú podobné, sú tam tie isté borovice a smreky ako u nás, Island je exotický, farebný, plný vodopádov a sopiek, sopečných polí. Smreky a borovice tam nie sú žiadne, ale všetko ostatné áno, obrovská diverzita na malej ploche. Je to veľmi zvláštna krajina.

Pre hostí z Izraela bola zase fascinujúca zeleň, keď sme my ako Slováci lietali v Saudskej Arábii, fascinovala nás púšť, skaly a všetko suché, lebo to človek doma nemá.

Čo má spraviť človek, ktorý s paramotoringom nemá skúsenosť, no chce začať?

Treba začať určite kurzom. V niektorých krajinách nie je potrebná licencia, na vlastnú zodpovednosť sa môžete zabiť aj bez tréningu. Sú ľudia, ktorí sa snažia naučiť podľa rád od kamaráta či tutoriálov z Youtube, ale to je nezmysel.

Lietanie je vážna vec, treba ísť na kurz. S dobrým inštruktorom sa to dá naučiť za 7 až 10 dní. Za tento čas by mal byť človek schopný lietať aj s nejakým primeraným sebavedomím, ďalšie skúsenosti prídu s nalietanými hodinami. Nie je to vôbec také zložité.

Koľko škôl a kurzov zaoberajúcich sa týmto športom na Slovensku máme?

Asi dve či tri školy. Paramotoring je doma v Európe, USA ho ešte veľmi nepozná, aj preto sa u nich trh rozrastá rýchlejšie a tvoria majoritu našich zákazníkov. Daná situácia sa však odzrkadľuje aj na počte škôl, ktoré tam majú. Je preto úplne bežné, že ak sa chce Američan učiť lietať, musí ísť za inštruktorom aj cez dva štáty.

SCOUT paramotory sú dnes konštrukčne unikátne, ako vznikli ich prvé modely?

Prvý aj druhý paramotor som si normálne kúpil, ale nebol som s tým spokojný, a tak prišlo rozhodnutie postaviť si vlastný. Keď som zistil, koľko peňazí, času a úsilia to stálo a ako dobre funguje, podali sme patentovú prihlášku a šli sme s nimi na trh.

Máme unikátny stroj, je to Ferrari medzi paramotormi, obsahuje uhlíkové vlákna, vyzerá lepšie, ako iné, má unikátne letové vlastnosti, aj preto patrí medzi najdrahšie vôbec. Toto všetko určuje SCOUT pre zahraničný trh.

Aké sú tie unikátne letové vlastnosti, čím sa vaše paramotory líšia od iných?

Pri lete dochádza k deju, kedy vplyvom reakčného momentu, nemusíme ísť hlboko do fyziky, ale je to konkrétne tretí Newtonov zákon, sa každé lietadlo, ktoré má len jednu vrtuľu, nevyhnutne stáča do strany. Tomuto čelia aj normálne bežné jedno-vrtuľové lietadlá, to isté helikoptéra, ak by nemala zadný rotor, tak by nedokázala lietať, rovnako sú na tom paramotory. My sme túto chybu dokázali vďaka geometrii odstrániť.

Využili sme aerodynamické momenty kompenzujúce tento reakčný moment, takže sa dá povedať, že SCOUT je jediný paramotor, ktorý letí rovno. Zlepšuje to vlastnosti handlingu, komfortu aj bezpečnosti.

Isnald paragliding SCOUT
zdroj: SCOUT paramotor/advetures

Na e-shope máte aj náhradné diely, znamená to, že si človek môže svojpomocne váš paramotor opraviť?

Ponúkame aj servis, ale aj všetky náhradné diely. Servis je obmedzený, pretože, ak sa niekomu pokazí nejaká časť v Amerike, vzhľadom na vzdialenosť si to bude riešiť, pravdepodobne, po vlastnej osi.

Veľká väčšina pilotov sa ale naučí servistovať si vlastný stroj. Na Youtube máme aj seriál inštruktážnych videí, ako na to. Je to jednoduchý motor s málo súčiastkami, musí byť spoľahlivý a ľahký, čiže minimum súčiastok je pointa, aby bol paramotor pre pilota čo možno najľahší.

Spomínaš váhu stojov, použitie uhlíkových vlákien,  ste preborníkmi aj v ich hmotnosti?

V tomto sa pohybujeme niekde v strede. Váha je kľúčová charakteristika, pretože to pilot musí niesť na chrbte ako ruksak až do vzlietnutia. Ak je človek vo vzduchu, celú váhu nesie krídlo, vtedy na tom už nezáleží. Aj v súčasnosti riešime vývoj sústredený na hmotnosť, no netreba to preháňať.

Niektoré paramotory sú odľahčené do miery, kedy by som v nich už nechcel lietať. Faktom ostáva, že okrem Slovenska a Česka nemusia inde vo svete spĺňať žiadnu certifikáciu. Drvivá väčšina z nich certifikovaná nie je, konštrukčne si ani nemyslím, že by ňou prešla. My sme SCOUT testovali, zaťažili sme ho 15 násobne (pozn. 15 násobne = 15x väčšie zrýchlenie ako gravitačné = 15 G), čo je približne 2,2 tony, ktorú náš stroj zvládol.

Pre aký štýl paramotoringu je SCOUT najlepší?

Asi to vyznie trápne, ale pre všetky. Spomínaná kompenzácia reakčného momentu, ktorá umožňuje paramotoru letieť rovno, je výhodná pri freestyle, čiže pri agresívnejšom lietaní. Tým, že sme reakčný moment dokázali elegantne vykompenzovať, náš paramotor nielen nezatáča, ale točí rovnako dobre vľavo aj vpravo.

Je vhodný aj na slalom. Ostatné paramototry sú pri zabáčaní vľavo lenivé, vpravo idú automaticky. Je to fajn aj pre akrobaciu, pretože je testovaný, certifikovaný a robustnejší. Pre cross country sú super tiež, pretože si človek môže dať brzdy na magnety, ruky do lona alebo točiť video, nemusí vkuse držať jednu brzdu.

Zdroj: SCOUT paramotor

Najnovšie video

Najnovší podcast

[Diskusný Klub] Jakub Ptačin: Odrbávať na Slovensku už nemôže byť jednoduchšie

Najnovšie