Na trh konečne prichádzajú nezničiteľné pneumatiky

  • Milovníci divokej jazdy po nespevnených vozovkách by mali zbystriť pozornosť
  • Na trh sa dostávajú revolučné pneumatiky, ktoré sú takmer nezničiteľné
pneumatiky
flickr
  • Milovníci divokej jazdy po nespevnených vozovkách by mali zbystriť pozornosť
  • Na trh sa dostávajú revolučné pneumatiky, ktoré sú takmer nezničiteľné

Ktorá časť automobilu sa opotrebúva najrýchlejšie? Sú to pneumatiky. Jediná časť vozidla extrémne náchylná na poškodenie ostrými predmetmi. Riziko prepichnutia kolesa je teda pomerne vysoké. Nevýhodou klasických pneumatík je aj ich pomerne rýchle opotrebenie. Vodiči ich tak musia vymieňať v pravidelných intervaloch, čo nie je vôbec lacný špás.

Existujú aj bezdušové pneumatiky, ktoré vďaka špeciálnej vrstve gumy spomaľujú únik vzduchu v prípade prepichnutia, a tak nemusí dôjsť ku katastrofe. Tiež však majú od dokonalosti ďaleko.

Práve preto sa mnohí konštruktéri po celom svete snažili vymyslieť skutočne „nezničiteľné“ pneumatiky, ktoré budú obrovsky odolné a nebudú využívať klasické plášte a duše. Najaktívnejšou v tejto oblasti bola spoločnosť Michelin, ktorá už dávnejšie predstavila budúcnosť pneumatík s názvom Tweel.

Pneumatika nedrží svoj tvar vplyvom tlaku vzduchu, ale funguje na úplne odlišnom princípe. Nemá žiadnu dušu a nenafukuje sa. Tlak vzduchu nahradili špeciálne rebrá z prírodnej živice, ktoré sú nosným prvkom a výstužou. Obvodová časť je vybavená gumeným behúňom.

Verzia pre osobné automobily je v nedohľadne

Plány to boli smelé, podobne aj veľkohubé sľuby o skorom nasadení pre cestné vozidlá. Ale nič z toho sa nesplnilo. Pneumatiky Tweel sa však predsa len niekde používajú. Začali ich vyrábať v roku 2014 a sú určené pre stavebné a nákladné stroje pohybujúce sa prevažne mimo spevneného povrchu. Preto potešilo nové oznámenie o ich ďalšom nasadení. Na veľkú smolu to však opäť nebudú cestné vozidlá, ale terénne štvorkolky Práve pre ne budú určené nové Tweel X.

Prečo je tomu tak? Jednoducho preto, lebo tieto pneumatiky excelujú na nespevnených povrchoch a nie sú vhodné pre vysoké rýchlosti. Maximálna povolená rýchlosť je 60 km/h, čo je ideálne práve na použitie v teréne. Nevýhodou je aj ich  nosnosť. Jedna pneumatika Tweel X by mala uniesť maximálne 325 kilogramov, čo je celkovo 1,3 tony.


Nedočkaví majitelia osobných automobilov si budú musieť ešte nejaký ten rôčik počkať. V súčasnosti je možné pneumatiky Tweel X použiť len na určitých štvorkolkách, napríklad na Kawasaki Mule alebo Polaris Ranger. Cena nie je vôbec ľudová a za jeden kus Tweel X vysolíš 642 €.

zdroj: autoforum.cz

Najnovšie video

Fontech

ĎALŠIE ČLÁNKY Z FONTECH.SK

Fontech