Nabíjanie bez nutnosti zastavenia? Čoskoro realita!

  • Asi najväčšou výzvou v otázkach využitia elektromotorov je zjednodušenie ich prevádzky a odstránenie nutnosti zastavovania kvôli dobitiu batérie.
image_1445604654.png
  • Asi najväčšou výzvou v otázkach využitia elektromotorov je zjednodušenie ich prevádzky a odstránenie nutnosti zastavovania kvôli dobitiu batérie.

 

ELEKTRICKÉ CESTY

Kórejský inštitút KAIST prišiel pred časom na zaujímavé zistenie. Odborníci centra pre výskum sa zaoberajú vývojom bezdrôtového systému nabíjania elektromobilov. Ako chcú elektromobily nabíjať tak, aby nemuseli zastavovať? Jednoducho, nabíjanie bude súčasťou vozovky. Ďalšou možnosťou bude inštalácia systému popri ceste. Elektromobily sa budú nabíjať počas jazdy!  

 

V Berlíne môžete dobíjať elektromobil pomocou retro zariadení umiestených na lampách

 

HEVO

Kórejský systém nie je jediným riešením. Vedci z New Yorku prišli s program Hevo. Ich systém je postavený na umiestnení samonabíjacích blokov do vozovky parkovacích miest. Tento spôsob nabíjania je taktiež veľmi zaujímavou víziou. V prípade autobusov a taxikárov, by šlo o zaujímavý spôsob dobíjania elektromobilov počas nečinnosti, pričom by stačilo rozmiestniť samonabíjacie bloky po ich obvyklých stanovištiach. Mohol by sa tak vytvoriť fungujúci systém aj pre užívateľov, ktorý by si dobíjacie miesta rezervovali a využívali ich počas pobytu v hoteli alebo po dobu trvania pracovnej schôdzky.

 

Hevo

 

ZÁROVEŇ DOČASNÉ PARKOVISKO

Tento systém nie je na prvý pohľad ničím výnmočný. Ide o zariadenie pripomínajúce obyčajné kanály, pričom ich využitie má ešte jednu výhodu. Prenajímateľ Heva si počas nabíjania zároveň vyriešil dočasné parkovanie, čiže nie je limitovaný dochádzaním k nabíjacím miestam. Osvedčí sa tento systém v praxi? Narozdiel od samonabíjacej cesty má však jednu nevýhodu z časového hľadiska. Dobitie energie potrebnej na 300-kilometrovú jazdu vyžaduje čas okolo 10 hodín. Tento systém bude preto výhodnejší pre vozidlá určené pre mestskú dopravu, autobusy a vozidlá taxi služieb by s Hevom nemali mať problém, čo sa týka zabezpečenia energie na bežnú prevádzku. 

 

JAZDA V NABÍJACOM PRUHU

V mestečku Gumi v Južnej Kórei je spustený od júna tohto roku zaujímavý projekt. Mestom jazdia dva elektrické autobusy. Nebolo by na tom nič zvláštne, nebyť využívania 12 kilometrového prerušovaného pruhu, ktorý ich počas jazdy dobíja bezdrôtovo cez indukciu! Vybudovanie 12-kilometrového úseku si vyžiadalo nemalú investíciu. Jeho vybudovanie stálo 4 milióny dolárov. 

 

Hevo

 

VÝHODY 

Aj napriek vysokej cene, v porovnaní so systémom Hevo a využívaním systému nabíjania rozmiesteného popri ceste, má nabíjací pruh niekoľko nesporných výhod. Okrem jednoduchšej inštalácie, možnosti montáže bez nutnosti rozmiestnenia a napojenia drôtov a elektrických vedení, je jeho inštalácia priestorovo nenáročná a esteticky prijateľnejšia ako systém spletených káblov rozmiestnených popri vozovke. 

 

DOBRÉ VYHLIADKY DO BUDÚCNOSTI

Gumi postupne expanduje aj na ďalšíe linky autobusov a za pár rokov by už mohla byť využívaná plne fungujúca sieť samonabíjacích jazdných pruhov. Bezdrôtové napájanie je významným technologických pokrokov 21. storočia. Podobný systém by však stačilo nainštalovať na na 5 až 15 percent existujúcich ciest. Na podobný scénar si však ešte počkáme. Závislosti na čerpacích a nabíjacích staniciach sa tak skoro nezbavíme.

 

Testovací úsek samonabíjacieho pruhu spoločnosti Kaist v Južnej Kórei

zdroj:autobazar.eu

Najnovšie videá

Teraz najčítanejšie

Aktuálne čítajú

Trendové videá