Najdlhší vlak sveta prechádza vyprahnutou Saharou . Má dĺžku niekoľkých kilometrov

  • Sahara je na prvý pohľad vyprahnutý kus zeme, kde nenájdeš takmer nič
  • Obrovskou púšťou sa však ako had vinie rad koľajníc pokrytých pieskom
  • Jazdí po nich najdlhší vlak na svete, jeho dĺžka môže dosiahnuť až tri kilometre
vlak
Jody MacDonald
  • Sahara je na prvý pohľad vyprahnutý kus zeme, kde nenájdeš takmer nič
  • Obrovskou púšťou sa však ako had vinie rad koľajníc pokrytých pieskom
  • Jazdí po nich najdlhší vlak na svete, jeho dĺžka môže dosiahnuť až tri kilometre

Obrovské lokomotívy za sebou ťahajú na prvý pohľad nekonečné množstvo vagónov naložených železnou rudou. Tá sa preváža k pobrežiu Atlantiku. Železnica, o ktorej je reč, bola otvorená v roku 1963. Dôvodom jej vzniku bola rýchla preprava vyťaženej železnej rudy a iného nerastného bohatstva efektívne a rýchlo z bane pri meste Zouérat. Práve tu sa nachádza povrchová baňa, ktorá obsahuje bohaté ložiská železnej rudy.

Nasadené tempo je šialené. Aby ťažba nestagnovala, muselo vedenie vymyslieť efektívnu a rýchlu cestu, ako sa zbaviť tisícok ton železnej rudy. S výstavbou železnice sa pôvodne začínalo už v roku 1940, avšak prácu na železnici prerušila druhá svetová vojna. Po nútenej prestávke sa projekt obnovil až v roku 1952. Železnica bola dokončená v roku 1963. Funguje tak už mnohé desiatky rokov a podpísal sa na nej zub času. Niet sa čomu čudovať, po koľajniciach totiž každodenne premáva obrovský vlak plne naložený ťažkou železnou rudou.

Je tu tak vyššia hrozba poškodenia trate. Práve preto existujú špeciálne skupiny, ktoré sú od seba vzdialené 150 kilometrov. Ich úlohou je kontrola koľajníc, ich údržba a čistenie od nánosov piesku. Samotný vlak je kapitola sama osebe. O ťažnú silu sa starajú tri až štyri lokomotívy. Za nimi môže byť zapriahnutých celkovo až 220 vozňov. Vlak môže dosiahnuť dĺžku od 2,5 až 3 kilometre. Pri maximálnej kapacite je vlak schopný odviezť viac ako 22 000 ton železnej rudy.

Priaznivci extrémneho cestovania si prídu na svoje

Takýto obor nemôže jazdiť veľkou rýchlosťou. Hrozila by totiž katastrofa. Práve preto je rýchlosť obmedzená maximálne na 50 km/h. Aj napriek tomu, že sa jedná v prvom rade o nákladný vlak, niekedy sa zvyknú pripájať aj špeciálne vozne pre ľudí. Záleží od množstva nákladu. Cestovať sa však dá aj inak. Napríklad priamo na nákladných vozňoch.

O komforte sa nedá hovoriť. Cestujúci sedí priamo na tvrdej železnej rude. Miestnym to nevadí, no takéto cestovanie môže byť nebezpečné. Hrozí pád z vozňa a zdravie ohrozujú aj extrémne teploty. Vlak vo veľkom využívajú hlavne obchodníci s tovarom. Pre miestnych žijúcich v odľahlých oblastiach sú totiž jedinou možnosťou ako si zabezpečiť to, čo potrebujú pre život.

zdroj: washingtonpost.com

Najnovšie video

Fontech

ĎALŠIE ČLÁNKY Z FONTECH.SK

Fontech