Najväčšie lietadlo sveta Airbus A380 má existenčné problémy

  • Airbus A380 predstavuje obra medzi lietadlami. Najväčšie dopravné lietadlo na svete má však dnes práve vďaka rekordnej veľkosti pekné problémy. Desať rokov od uvedenia jednoducho záujem o takýto obrovský a prevádzkovo nákladný stroj upadá. Aká bude jeho budúcnosť?
najväčšie dopravné lietadlo airbus
businessinsider.com/pixabay.com
  • Airbus A380 predstavuje obra medzi lietadlami. Najväčšie dopravné lietadlo na svete má však dnes práve vďaka rekordnej veľkosti pekné problémy. Desať rokov od uvedenia jednoducho záujem o takýto obrovský a prevádzkovo nákladný stroj upadá. Aká bude jeho budúcnosť?

Pred desiatimi rokmi sa do prevádzky za obrovských fanfár dostalo najväčšie dopravné lietadlo sveta Airbus A380. O tejto udalosti písali takmer všetky svetové médiá. Lietadlo schopné prepraviť 853 pasažierov vo verzii s jednou triedou a všadeprítomný luxus. Človek sa cíti ako v lietajúcom meste. Každý sníval o lete v obrovskom stroji. Dnešná situácia je preto tak trocha prekvapujúca. Po desiatich rokoch záujem o lietadlo poklesol.

letuška v lietadleZobraziť celú galériu (3)
zdroj: businessinsider.com

Ako to je možné? S cenou 365 miliónov eur sa jedná o najdrahšie lietadlo sveta. V súčasnej dobe vyznačujúcej sa všadeprítomným šetrením je to obrovská suma. Silné stránky, ktoré lietadlo ponúka, sú tak jeho záhubou. Nikto však ani dnes nemôže poprieť konštruktérske umenie a cit pre detaily, ktorými je stroj priam prešpikovaný.

Ako sa zrodil lietajúci zázrak?

Prvý prototyp lietadla sa vzniesol do vzduchu z testovacej dráhy spoločnosti Airbus vo francúzskom Toulouse v roku 2005. Cesta k najväčšiemu lietadlu však začala omnoho rokov skôr. V roku 1970 sa objavilo nové lietadlo určené na komerčné lety – Airbus‘ A300B. Malo vziať vietor z plachiet vtedajšej hviezde komerčných letov Boeingu 747, ktorý si podmanil milovníkov lietania. Ponúkal solídnu veľkosť s nízkymi nákladmi na prevádzku.

prierez Airbusom 380Zobraziť celú galériu (3)
zdroj: barrieaircraft.com

Práve vďaka Boeingu sa stala letecká doprava dostupná aj pre masy. Rok 1990 bol pre Airbus veľkým úspechom. Lietadlo A320 bolo prvé lietadlo s prelomovým autopilotom v podobe, v akej ho poznáme dnes. V tom istom čase sa objavil aj model A330. Nasledoval model A340. V Airbuse však potichu pracovali na novom stroji, ktorý sa od predchodcov líšil širším telom. Bol zameraný priamo proti konkurenčnému stroju Boeing 747-400. Airbus ho chcel prekonať veľkosťou a cenovou efektivitou.

Koncept dvojposchodového lietadla A3XX sa neskôr pretransformoval na obrovský A380. S dĺžkou takmer 73 metrov a výškou 24 metrov prekonal všetko, čo dovtedy existovalo. Stroj bol vybavený štvoricou motorov od firmy Rolls Royce, prípadne Engine Alliance. Piloti sedia vo špičkovo vybavenej kabíne a stroj ovládajú postranným joystickom. Autopilot je samozrejmosťou. Prvé komerčné využívanie začalo v roku 2007 singapúrskymi aerolíniami.

Následne sa počet záujemcov zvyšoval. Najváženejším zákazníkom sú Spojené arabské emiráty. Tie vlastnia rovnú stovku strojov, čo je najviac na svete. Luxusné lietadlo ponúka luxusné služby. Nájdeš tu bary, privátne priestory na oddych a dokonca aj kúpeľne so sprchami. Pre prvú triedu sú tu luxusné miestnosti a aj apartmány s posteľami. Spojené arabské emiráty už roky žiadajú o vylepšený model s lepšími tvarmi a úspornejším motorom.

Investície do nového stroja však Airbus zmietol zo stola. Vydal iba mierne vylepšený model A380 Plus, ktorý prepraví ešte viac cestujúcich. Ak si Spojené arabské emiráty neobjednajú ďalšiu várku strojov, tak je budúcnosť obra medzi lietadlami nejasná. Záujem o nové kusy je totiž minimálny. Ako to nakoniec celé dopadne, ukáže až čas.

zdroj: businessinsider.com

 

Najnovšie video

Fontech

ĎALŠIE ČLÁNKY Z FONTECH.SK

Fontech