Nemecko sa snaží o záchranu starších dieselových áut. Pripravuje obrovský plán

  • Súmrak dieselových automobilov síce začal, ale Nemecko sa snaží o ich záchranu
  • Pradoxom je to, že je to práve Nemecko, ktoré spustilo celosvetový trend poklesu predaja týchto vozidiel
Thousands-of-deaths-due-to-diesel-cars_imagefullwide (1)
European Data Journalism Network
  • Súmrak dieselových automobilov síce začal, ale Nemecko sa snaží o ich záchranu
  • Pradoxom je to, že je to práve Nemecko, ktoré spustilo celosvetový trend poklesu predaja týchto vozidiel

Nemecký automobilový priemysel bol ešte donedávna rajom pre dieselové automobily. Dalo sa hovoriť, že sa jednalo o pravú  dieselovú veľmoc. Naftoví magnáti mali určite veľkú radosť. Dnes však z pevných základov zostali len ruiny. Dôvodom sú škandály nemeckých automobiliek, ktoré využívali vo svojich dieselových automobiloch zakázaný softvér, ktorý počas testu emisií umelo znižoval ich hodnoty. Zaujímavosťou je to, že pôvodcom celého tohto úpadku je značka Volkswagen, ktorá vyrába dieselové automobily vo veľkých množstvách.

Náklady by mali hradiť automobilky

Klinec do rakvy pridalo aj súdne rozhodnutie, ktoré povoľuje nemeckým mestám zakázať vjazd starším dieselovým automobilom. Situácia sa tak pre majiteľov starších vozidiel podstatne skomplikovala. Majú automobil, ale čo s ním? O staršie diesely začal byť menší záujem a predať ich nie je jednoduché. Dnes hlási celkový pokles predaja vozidiel nielen Nemecko, ale dokonca aj Anglicko, v ktorom ešte donedávna vozidlá s naftovými motormi patrili k pomerne obľúbeným.

Smrť dieselových automobilov si však Nemecko vôbec neželá. Okrem toho, majitelia starších modelov nechcú kupovať nové automobily. Vláda tak hľadá riešenie ako tieto vozidlá vylepšiť a vyzerá to tak, že ho naozaj našla. Cieľom je hardvérová úprava starších automobilov, ktoré spĺňajú emisné normy Euro 4 a Euro 5. Celkovo by sa mohlo jednať až o 1,3 milióna takýchto vozidiel. V skutočnosti by však mohlo byť toto množstvo podstatne nižšie. Prečo? Je predpoklad, že nebude potrebné prerábať všetky vozidlá, ale hlavne tie, ktoré a nachádzajú v zakázaných regiónoch.

Celkové náklady na takéto úpravy by sa mohli vyšplhať na 66 miliónov eur. Majitelia vozidiel zaplatia 20 % zo sumy určenej na úpravu. Tá sa pohybuje vo výške 3 000 €. Kto bude hradiť zvyšné náklady, nie je jasné. Ochrancovia spotrebiteľov trvajú na tom, že by to mali byť automobilky. Úprava hardvéru však nebude jediným riešením. Vláda totiž ponúka viacero možností.

Jednou z nich je aj predaj staršieho vozidla automobilke a jeho výmena za nové, samozrejme, za výhodnejšiu cenu. Druhou možnosťou je inštalácia účinnejšieho katalyzátora. Tieto riešenia sú nevyhnutné, Nemecko sa totiž dlhodobo potýka so zvýšeným obsahom NO2. Tento škodlivý plyn spôsobuje úmrtie 6 000 obyvateľov Nemecka ročne.

zdroj: dw.com

Najnovšie video

Fontech

ĎALŠIE ČLÁNKY Z FONTECH.SK