Ako Netflix ovládne svet televízie

Dárius Polák / 30. marca 2016 / Business

V rozľahlej vstupnej hale centrály Netflixu v ospalom mestečku v Kalifornii, sa zrodili nápady, ktorých výsledkom je 13 zlatých cien Emmy za svoje originálne hviezdne série, ako sú Orange is the New Black a House Of Cards.

V roku 2007 bol Netflix ešte obyčajná DVD požičovňa. Teraz dominuje svetu s 76 miliónmi používateľov a s viac ako 100 originálnymi seriálmi a filmami. Za rok 2015 zaznamenal najväčší zisk. V prvom štvrťroku 2016 očakáva 6,1 miliónov nových používateľov. Trhová hodnota sa zdvojnásobila zo sumy $20 miliárd dolárov na $41 miliárd, čím dýcha na krk Time Warner, spoločnosti, ktorá vlastní HBO a Warner Brothers Hollywood štúdio, ktoré má hodnotu $53 miliárd.

Na začiatku tohto roka sa spustil Netflix celosvetovo, dokopy v 130 nových krajinách naraz. „Dnes ste svedkami zrodu novej globálnej internetovej TV siete. S pomocou internetu dávame do rúk zákazníkom možnosť pozerať kedykoľvek, kdekoľvek a na akomkoľvek zariadení,“ povedal Reed Hastings, CEO Netflixu, pri spustení v Las Vegas.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

foto: wikipedia.org

Netflix v číslach

Netflix zmenil spôsob, akým sledujeme televíziu – platforma vzrástla o 10x väčší počet používateľov a je zodpovedná za 36,5% trafficu Internetu – to je 2x viac ako Youtube. Za posledný rok narástol počet zahraničných používateľov o 35%, a toto percento stále rastie. V roku 2015 zaznamenal Netflix tržby v hodnote $6,7 miliárd dolárov, s čistým ziskom $122 miliónov dolárov.

Hlavná zbraň Netflixu je storytelling – v roku 2016 sa plánuje minúť $5 miliárd dolárov na content (pre porovnanie, HBO má rozpočet $2 miliardy) pre 31 nových a staronových originálnych seriálov, dve desiatky filmov a dokumentov, stand-up špeciálov a 30 detských animákov.

Stávka na obsah je však ťažko jediné eso v rukáve – konkurencia rastie rýchlo v podobe Amazon a Apple, ktoré vstupujú do týchto vôd, spolu s ostrieľanými hráčmi ako HBO či Sky.

reed hastings 13

foto: businessinsider.com 

Globálne ambície

Reed Hastings, ktorý je CEO a zakladateľom, začínal ako učiteľ matematiky v Svazijsku. V Netflix HQ nemá kanceláriu, namiesto toho preferuje prácu v jedálni, či na iných verejných miestach.

„Spomeňte si, čo ste robili minulý mesiac. Koľkokrát ste pozerali Netflix? Čo ste robili, keď ste nepozerali Netflix? Pozerali ste káblovku, šport a zabili čas na Facebooku. A to je presne naša konkurencia,“ tvrdí Reed.

To, že sa kritici zaujímajú o zvyšujúce sa náklady Netflixu ho nezaujíma. „Sme ziskoví každý štvrťrok po dobu pätnástich rokov, takže plán je taký istý, ako aj posledných pätnásť rokov – vyrásť o trochu viac každý štvrťrok. Zlepšíte službu, zvýši sa počet členov, a zvýši sa rozpočet, ktorý sa použije na viac obsahu a R&D. To je náš úspešný cyklus za posledných pätnásť rokov. Stále máme iba 75 miliónov členov – čo je oproti svetovému počtu používateľov internetu stále málo.“

longmire_cast_netflix_tca

foto: cdn3.thr.com

Tieto globálne ambície budú kľúčom k úspechu Netflixu – je totiž jasné, že na domácom trhu v USA dosahuje saturáciu. Posledný štvrťrok sa počet používateľov v USA nezvýšil tak moc, ako sa pôvodne plánovalo. Takisto sa zvýšila cena predplatenia v USA i v Európe, pre pokrytie nákladov spojených s medzinárodnou expanziou.

Medzitým sa však počet medzinárodných používateľov zvýšil o 4 milióny, čo je viac, ako sa očakávalo. Pokiaľ sa stane Netflix najpreferovanejšou TV stanicou, príjmy z predplatného budú pokrývať náklady na expanziu.

screen-shot-2015-02-26-at-1-08-45-pm

foto: serialdog.eu

Pre tento účel si Netflix nešiel tradičnou cestou – nenajali si lokálnych expertov, ktorí by ich naučili všetko potrebné o miestnych zvyklostiach a potrebách. Namiesto toho využili obrovské množstvá dát pozbieraných za mnoho rokov, ešte z čias DVD požičovne. Ešte predtým, než Netflix začal vytvárať úspešný originálny obsah, bola ich licencovaná služba vybudovaná na základe používateľských dát. Podľa Todda Yellina, vedúceho produktového manažéra, priemerný člen medzitým ako sa prihlási a odhlási, preskroluje pomedzi 40 titulmi.

Netflix ponúka tisíc možností, z ktorých musí vybrať iba zopár, ktoré ti ponúkne. Hlavným cieľom je preto zistiť, ktoré ti má ponúknuť, aby si sa vrátil vždy naspäť. Zbiera všetky možné dáta – od tých, vďaka ktorým vie, na akých zariadeniach Netflix sleduješ, ktorý obsah pozeráš a v akom čase, v ktorý deň v týždni, až po zložité typu, či danú show pozeráš 3 minúty a vrátiš sa naspäť, alebo si si ju už nikdy nezapol.

AMSTERDAM - Portret van directeur Netflix . Reed Hastings COPYRIGHT ROBIN UTRECHT

foto: edge.alluremedia.com

Všetko toto má na algoritme svoju váhu, údajom o tom, čo si pozeral minulý rok sa prikladá iná hodnota, ako údajom o tom, čo si pozeral dnes. Všetko toto vyústi v top 40 titulov pre každého používateľa, vybraných zo 75 000 rôznych žánrov.

Predtým, než sa Netflix spustil v Európe, predpokladalo sa, že vek a pohlavie sú najdôležitejšie pri určovaní správneho obsahu. „Pravdou však je, že 19-roční ľudia si radi pozrú dokumenty o svadobných šatách. Stlačiť play čo i len raz na zariadení Netflixu je oveľa silnejší signál, ako Váš vek a pohlavie,“ tvrdí Todd.

Plánom však nie je tlačiť obsah zo Spojených Štátov do celého sveta – je potrebné sústrediť sa na medzinárodný obsah v niekoľkých jazykoch, ktorý môže byť sledovaný všade. Tento rok pridal Netflix k 17 podporovaným jazykom arabčinu, kórejčinu a čínštinu, hoci ešte nie je dostupný v Číne.

IMG_1435

foto: frandroid.com

Veľká výhoda Netflixu spočíva v tom, že nepotrebuje mať optimálny čas na vysielanie obsahu. Tradičné televízie totiž musia pre svojich hlavných divákov vysielať novú show v určenom čase, zatiaľ čo Netflix vypustí naraz celý obsah. Na tradičný advertising sa nespoliehajú a nemajú žiadny záujem robiť live programy ako šport či správy.

Pokiaľ im táto stratégia bude vychádzať i naďalej, podľa analytikov môžu v roku 2018 prekročiť čistý zisk v hodnote $1 miliardy dolárov.

house-of-cards

foto: cdn.bgr.com

zdroj: businessinsider.com, zdroj titulnej fotky: technobuffalo.com

Pridať komentár (0)